Komunikaty PR

Jakich zmian w przepisach mogą spodziewać się przedsiębiorcy w 2022 roku?

2021-12-21  |  10:15
Biuro prasowe
Kontakt
Materiał prasowy
Symetria PR

Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr

Polski Ład i przepisy związane z VAT-em oraz ustawa zmieniająca fakturowanie – z tym muszą się liczyć przedsiębiorcy w 2022 r. Niektóre regulacje zaczną obowiązywać już od stycznia, inne dopiero od lipca przyszłego roku. Warto zatem sprawdzić, czy pamiętamy o wszystkich i jesteśmy na nie odpowiednio przygotowani.

Deklaracje oraz grupa VAT

W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 roku pojawi się możliwość składania deklaracji kwartalnych przez podatników opłacających estoński CIT. Co to oznacza w praktyce? Osoby, które opłacają ryczałt od dochodów spółki, a nie są małymi podatnikami, mogą złożyć deklarację VAT za okresy kwartalne. Muszą jednak spełnić jeden istotny warunek – wartość brutto ich przedsiębiorstwa nie przekroczyła w poprzednim roku 4 000 000 euro.

Pół roku później, w lipcu 2022 roku, właściciele firm otrzymają prawo do wspólnego rozliczania się w ramach grupy VAT. Musi być ona grupą podmiotów powiązanych ze sobą finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie oraz posiadać swoją siedzibę na terytorium kraju bądź prowadzić działalność za pośrednictwem oddziału położonego na obszarze państwa. Ponadto, wymagana jest umowa o utworzeniu grupy oraz rejestracja jako podatnika VAT.  

Ulga na terminal i zwrot VAT-u

Polski Ład przewiduje także opcję podatników bezgotówkowych, czyli właścicieli firm, którzy co najmniej 65% sprzedaży prowadzą w takiej formie. Będą oni mieli prawo do ulgi na terminal, obejmującej między innymi opłatę interchange, systemową oraz opłaty wynikające z umowy najmu czy dzierżawy terminala płatniczego.

- Ulga jest związana z nabyciem terminalu oraz opłatami wynikającymi z jego użycia. Poniesione wydatki będzie można odliczyć od podstawy opodatkowania PIT i CIT w ramach limitów wynoszących 1000 bądź 2500 złotych – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Zgodnie z nowymi przepisami podatnicy bezgotówkowi otrzymają również nadwyżkę podatku VAT w ciągu 15 dni od terminu na złożenie deklaracji. Aby tak się stało, przedsiębiorcy muszą udowodnić, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy:

  • co najmniej 80% sprzedaży odbyło się za pomocą kas rejestrujących – online i wirtualnych,

  • co najmniej 80% (do końca 2023 roku jeszcze 65%) sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało opłacone dzięki instrumentom płatniczym, wlicza się w to również usługę polecenia przelewu.

 

Zmiany w fakturowaniu

W ramach cyfryzacji podatków od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorcy mogą zacząć wystawiać e-faktury. Stanie się tak dzięki zmianom w ustawie o VAT, pozwalającej firmom uprościć cały proces. Odtąd wszystkie będą przygotowywane według jednego wzoru.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? To dokument wystawiany przez podatników w Krajowym systemie e-faktur. Każdy przedsiębiorca otrzyma do niej dostęp od momentu, gdy wprowadzi dane do systemu. Dokument dostanie wówczas własny numer identyfikujący i będzie zweryfikowany pod kątem poprawności informacji.

Gdy system wygeneruje numer identyfikacyjny, faktura zostanie uznana za wystawioną i doręczoną. Wyświetli się także informacja o dacie oraz czasie jej wystawienia. Odbiorca musi też wyrazić swoją zgodę na otrzymanie dokumentu w systemie. Jeśli tak się nie stanie, właściciel firmy zostanie zobowiązany do innego sposobu doręczenia, np. za pomocą poczty elektronicznej albo w papierowej wersji.

- Na bieżąco śledzimy zmiany dotyczące przedsiębiorców oraz księgowych i wprowadzamy rozwiązania odpowiadające na ich potrzeby. Obecnie działamy tak, aby jak najlepiej dostosować nasz program do Krajowego systemu e-faktur, planując dwie ścieżki integracji – pobieranie plików do naszego systemu oraz przesyłanie ich do oficjalnego. Naszym celem jest zatem maksymalne uproszczenie i przyśpieszenie pracy z tymi dokumentami. Dla osób, które chciałyby dowiedzieć się więcej o nowym obowiązku przygotowaliśmy też specjalny Newsletter KSeF, w którym publikujemy najważniejsze informacje – mówi Krzysztof Wojtas.

To nie koniec zmian. W plikach korygujących nie trzeba będzie już używać określenia „faktura korygująca” ani „korekta”. Zniknie też wymóg wskazania przyczyny korekty. Dzięki temu dokument ma zawierać mniej danych.

Ponadto ustawa przewiduje wcześniejsze wystawianie faktur – nie wcześniej niż 60. dnia przed wykonaniem usługi, dostawą towaru czy otrzymaniem całości lub części zapłaty. Do tej pory taka możliwość pojawiała się dopiero 30. dnia.

Przedsiębiorcy będą musieli zatem uważnie śledzić zmiany związane z VAT-em i fakturami. Zwłaszcza w ramach Polskiego Ładu pojawia się ich sporo, dlatego trzeba będzie na bieżąco pamiętać o datach, od których zaczną obowiązywać. Co ważne, korzystanie z e-faktur stanie się obowiązkowe dopiero od 2023 roku – oznacza to, że właściciele firm dobrowolnie wypróbują rozwiązanie. 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Symetria PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce Biuro prasowe
2024-07-01 | 10:00

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce

Feedink - dostawca technologii specjalizujący się w rozwiązaniach dla e-commerce, wprowadził do oferty Cropink – innowacyjne narzędzie reklamowe, które ma na celu
IT i technologie iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS
2024-07-01 | 09:00

iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS

iiyama zapowiada nową serię gamingowych monitorów z klanu Red Eagle wyposażonych w 180Hz matrycę Fast IPS o superszybkim czasie reakcji plamki wynoszącym zaledwie 0,2 ms (MPRT).
IT i technologie Showroom VisionCube z Sony Crystal LED
2024-06-27 | 16:15

Showroom VisionCube z Sony Crystal LED

Atutem showroomów jest możliwość przetestowania wysoko zaawansowanych rozwiązań przed zakupem. To szansa na rozmowę z ekspertami, aby pozyskać wiedzę, sprecyzować oczekiwania i na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Przyspieszają prace nad zmianą ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2025 roku

Ministerstwo Finansów kończy prace nad nowymi przepisami dotyczącymi finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Po prekonsultacjach ze stroną samorządową wkrótce prace nad projektem ustawy zostaną wpisane do prac rządu. – Robimy wszystko, żeby przepisy weszły w życie z początkiem przyszłego roku – mówi Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Reforma jest konieczna, bo sytuacja finansowa samorządów pogorszyła się znacząco w ostatnich latach, głównie z powodu niekorzystnych zmian podatkowych. O ile w 2018 roku tylko 2 proc. JST prognozowało deficyt operacyjny, o tyle w 2023 roku była to już ponad połowa.

Konsument

Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać

Choć wykorzystanie cyfrowych narzędzi w opiece zdrowotnej rośnie, to wciąż papierologia jest zmorą dla personelu medycznego. Podobnie jak obowiązki administracyjne. – W zależności od specjalizacji wypełnianie niezbędnej dokumentacji może zajmować od jednej czwartej do nawet dwóch trzecich czasu, jaki lekarz ma na przyjęcie pacjenta – mówi Paweł Paczuski, współzałożyciel i prezes zarządu upmedic. Polski medtech opracował zasilanego AI inteligentnego asystenta lekarza, który istotnie przyspiesza ten proces. Ma to znaczenie szczególnie w diagnostyce, gdzie na opisy badań pacjenci czekają tygodniami, co przekłada się na skuteczność ich leczenia. W przyszłości ten proces będzie wspierany jeszcze silniej przez dalszy rozwój sztucznej inteligencji.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.