Księgowość online: 4 zasady, których warto się trzymać
Symetria PR
Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr
Okres pandemii tylko wzmocnił księgowość online, a co za tym idzie – coraz więcej firm zaczęło decydować się na współpracę z biurami rachunkowymi, które oferują również zdalną obsługę. Jak efektywnie prowadzić księgowość online? Program księgowy w firmie może zmienić podejście do księgowości. Zobacz, jakimi zasadami warto się kierować.
O czym pamiętać, świadcząc usługi przez Internet? Księgowość online to jedna z możliwości, która ułatwi pracę księgowych, zautomatyzuje działania i zadba o bezpieczeństwo danych. Sprawdź 4 zasady, których warto się trzymać prowadząc księgowość online.
1. W księgowości online korzystaj ze zdobyczy techniki
Praca księgowych, oprócz obsługi klientów czy przygotowywania deklaracji, wymaga ciągłego śledzenia zmieniających się przepisów. W natłoku obowiązków wygospodarowanie czasu na szkolenia może sprawiać trudności, dlatego warto skorzystać z oprogramowania, które usprawnia działania księgowych oraz pozwala przedsiębiorcom znaleźć wszystkie istotne dane w jednym miejscu i oszczędzić cenny czas. W takim przypadku zyskują obie strony.
Dokumenty w zdigitalizowanej formie to pierwszy krok ku wydajnej pracy zespołu. Przechowywane w elektronicznym archiwum przydadzą się w sytuacji, gdy dany plik będzie potrzebny klientom poza godzinami pracy biura bądź gdy jego wersja papierowa się zagubi. Księgowy nie musi też czekać na fizyczną wersję dokumentu, wystarczy, że otrzyma ją elektronicznie.
Kolejnym elementem, który pomaga zaoszczędzić czas, jest dostęp do historii rozliczeń.
- Takie informacje dotyczące podatków, ZUS-u za dany miesiąc czy wyników finansowych firmy nierzadko są potrzebne przedsiębiorcom o różnych porach dnia. Rozliczenia księgowe można umieścić online, w czytelnej formie, tak aby ich odszukanie oraz analiza nie zabierały wiele czasu – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.
2. Planuj pracę
Odpowiedni podział zadań ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego biura rachunkowego. Warto przydzielić część pracowników do obsługi księgowości, zaś drugą do kadr. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy odpowiada za konkretny obszar i pilnuje związanych z nim terminów oraz formalności.
- Sporym ułatwieniem będzie także planowanie pracy zespołu z wykorzystaniem narzędzi pozwalających sprawdzać, które obszary wymagają więcej czasu oraz ile trwa wykonanie konkretnych zadań. Mając takie informacje, księgowi mogą na bieżąco ustalać działania, a co za tym idzie – dbać o efektywność całego zespołu – mówi Krzysztof Wojtas.
Porządkowanie procesów związanych z rachunkowością usprawniają również dodatkowe narzędzia, takie jak programy umożliwiające przeprowadzanie zdalnych spotkań. Zespół może z nich skorzystać w przypadku, gdy chce omówić trudniejsze, wymagające głębszego zastanowienia tematy.
3. Dbaj o dobrą komunikację z klientem
Aby biuro rachunkowe mogło prawidłowo funkcjonować, potrzebna jest nie tylko dobra wymiana informacji w zespole, ale przede wszystkim z klientami. To właśnie o nią należy szczególnie zadbać, ponieważ na szali stawiamy współpracę oraz reputację.
Znaczącym usprawnieniem komunikacji na linii biuro rachunkowe-przedsiębiorca może być na przykład platforma służąca do kontaktu oraz zawierająca wszystkie niezbędne informacje dotyczące firmy. Korzystając z takich rozwiązań, klienci mogą o wszystko dopytać w razie wątpliwości, unikając tym samym konieczności wysyłania maili, które mogłyby zagubić się wśród innych wiadomości.
Warto też śledzić zmiany oraz trendy związane z księgowością i na ich podstawie zadawać klientom pytania, na przykład poprzez profil biura na Linkedin. Tego typu dyskusje i propozycje podsuwane przez użytkowników biur niejednokrotnie stają się przyczynkiem do wprowadzania nowych, zgodnych z oczekiwaniami klientów narzędzi.
4. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo danych w księgowości online
Przechowywanie plików w formie elektronicznej to nie tylko oszczędność czasu i pieniędzy, ale także konieczność ochrony zgromadzonych w nich wrażliwych danych. Pomocą w tym stała się ustawa z 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych, znana szerzej jako RODO. Nie można też zapominać o ustawie o rachunkowości, według której w dowodach księgowych muszą znaleźć się dane osobowe pozwalające na identyfikację obu stron dokonujących operacji gospodarczej. Powyższe przepisy zobowiązują więc biura rachunkowe do dbania o wrażliwe informacje.
Jakie sposoby na zabezpieczenie dokumentów sprawdzą się najlepiej? Podstawą jest silne hasło, które nie będzie miało związku z łatwo dostępnymi danymi, takimi jak nazwa firmy bądź imię pracownika. Dodatkowo wzmocni je używanie wielkich liter, znaków specjalnych oraz wymyślenie dłuższej kombinacji.
Kolejną metodą, która zwiększa bezpieczeństwo, jest uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Jest to sposób autoryzacji podczas logowania, który wymaga użycia identyfikatora oraz hasła uwierzytelniającego. Takie hasło jest generowane z zewnętrznego źródła, np. z telefonu, i przychodzi w formie SMS.
- Procedura sprawdza się nie tylko w przypadku prywatnych profili w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim w przedsiębiorstwach, w których zagrożenie danych staje się dużo większe. Uwierzytelnianie dwuskładnikowe chroni zatem wrażliwe informacje, które mogłyby wydostać się poza firmę podczas ataku hakera – dodaje Krzysztof Wojtas.
Dobrym uzupełnieniem powyższych sposobów jest także stosowanie połączenia VPN, łączącego komputer księgowego z firmowym serwerem. Dzięki temu zespół może dodatkowo zaszyfrować dane.
Zdalna obsługa tylko wzmocniła potrzebę korzystania z rozwiązań, które automatyzują pracę księgowych. Pomocne mogą okazać się narzędzia pozwalające digitalizować i przechowywać dokumenty w jednym miejscu, planować pracę zespołu oraz sprawnie komunikować się z klientami. Wówczas działania będą przebiegać dużo szybciej, co pozwoli księgowym poświęcić więcej czasu na obowiązki związane z doskonaleniem swoich umiejętności i poszerzaniem wiedzy.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.