Kształtowanie doświadczeń pracowników a systemy HRM
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG[i] 60% z ponad 1 300 HR managerów uważa, że działy HR stracą na znaczeniu, jeśli nie będą w stanie zidentyfikować oraz zrozumieć wyzwań, przed jakimi stoi branża i przygotować na nie swoich pracowników. Dziś wiele firm zdaje sobie już sprawę z ich strategicznego znaczenia. Autorzy badania prognozują, że jednym z kluczowych zadań HR jest kształtowanie pozytywnych doświadczeń pracowników. Co trzeba zrobić, by być o krok przed konkurencją i jak mogą w tym pomóc nowe technologie?
Employee experience (EX) to suma wszystkich doświadczeń pracownika związanych z pracą w danym miejscu. Na EX składają się zatem nie tylko takie czynniki jak wysokość wynagrodzenia czy możliwości awansu. Pracownicy równie często zwracają uwagę na atmosferę, kulturę organizacji oraz relacje w zespole i z managerami. Podczas pandemii na znaczeniu zyskały zaś takie aspekty jak elastyczność czasu pracy czy wykorzystanie technologii usprawniających pracę zdalną oraz komunikację w zespole. Respondenci, którzy wzięli udział w najnowszej edycji Employee Experience Survey[ii], wskazywali, że doświadczenie pracownika ma ogromny wpływ na jego zaangażowanie (81%), wydajność w pracy (79%) oraz ogólne wyniki biznesowe (78%). A te czynniki, w dłuższej perspektywie, mogą przełożyć się również na lepsze osiągnięcia finansowe firmy. Kompleksowe podejście do zarządzania EX oraz wykorzystanie do tego odpowiedniego oprogramowania, może się zatem opłacić.
Współpraca i komunikacja
Skuteczna komunikacja wewnątrz firmy to jeden z kluczowych czynników wpływających na doświadczenie pracownika. Zapewnienie sprawnego obiegu informacji może być wyzwaniem szczególnie w większych przedsiębiorstwach, z rozbudowaną strukturą organizacyjną. Skrojony na miarę system HRM dostarczy firmie narzędzi, dzięki którym cała komunikacja wewnętrzna będzie mogła odbywać się w ramach jednego, dedykowanego programu. – Umożliwia to też sprawne informowanie pracowników o wszystkich sprawach firmy, np. publikowanie komunikatów dotyczących planowanych zmian czy wyników kwartalnych i nagrodach finansowych. Każdy pracownik jest więc dobrze poinformowany, a w poszukiwaniu konkretnej informacji nie musi przekopywać się przez sterty maili. Przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania biznesowego wszystkie wiadomości, dokumenty oraz dane dotyczące poszczególnych projektów znajdują się w jednym miejscu, co znacznie ułatwia też pracę zespołową. Jedną z ciekawszych funkcjonalności systemów HRM jest możliwość kolportowania wśród pracowników ankiet, np. dotyczących zadowolenia z pracy. Tego typu działania dają pracownikom poczucie, że pracodawca liczy się z ich zdaniem, a managerom możliwość wpływu na doświadczenia swoich podwładnych – dodaje Filip Fludra, Sales Manager w Exact Software Poland.
Rozwój na pierwszym miejscu
W wielu firmach coraz popularniejszą strategią staje się zarządzanie przez cele: motywowanie do osiągania określonych wyników oraz zachęcanie do rozwoju kompetencji. W małych zespołach pracownicy swoje cele kwartalne czy oczekiwania mogą przedyskutować z managerem. Wraz z rozwojem firmy, taki bezpośredni kontakt może być utrudniony. Wówczas warto skorzystać z dedykowanych do tego narzędzi. Nowoczesne systemy HRM umożliwiają tworzenie profili osobowych. Z panelu aplikacji managerowie HR mogą monitorować rozwój podwładnych oraz kompleksowo zarządzać ich talentami. Wgląd w takie profile mają również pracownicy. Mogą dzięki temu m.in. samodzielnie sprawdzać swoje postępy, planować karierę oraz przeglądać kalendarz dostępnych w firmie szkoleń i zdalnie zgłaszać chęć udziału w tych, które uznają za najciekawsze i najbardziej rozwojowe. Obsługa systemów HRM jest prosta i intuicyjna, a dzięki pulpitom nawigacyjnym poszczególne dane prezentowane są w klarowny i atrakcyjny wizualnie sposób.
Employee experience w pracy zdalnej
Szczególnym sprawdzianem dla działów HR był okres pandemii i nagłe przejście na pracę zdalną. Ta nadzwyczajna sytuacja zmusiła wiele firm do poszukiwania rozwiązań, ułatwiających zarządzanie sprawami kadrowymi oraz eliminujących uciążliwą dla pracowników konieczność stawiania się w biurze za każdym razem, gdy np. trzeba podpisać dokumenty. Niektóre firmy wdrożyły elektroniczne podpisy, a dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu pracownicy mogą online zgłaszać wnioski urlopowe, rozliczać delegacje czy aktualizować dane osobowe. Portal pracowniczy jest świetną platformą do komunikacji z działem HR bez wychodzenia z domu. Takie rozwiązanie oszczędza pracownikom żmudnego, wypełniania papierowych druczków i pozwala skupić się na ciekawszych zadaniach. Zarządzać swoimi sprawami kadrowymi mogą o dowolnej porze, z dowolnego miejsca na świecie.
Systemy HRM mogą skutecznie wspierać rozwój pracowników oraz wpływać na pozytywne doświadczenia związane z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Szczególnie istotne jest to w przypadku branż, w których mamy do czynienia z tzw. rynkiem pracownika. W IT czy marketingu, gdzie specjaliści mogą przebierać w ofertach pracy i trudno zatrzymać ich w jednej firmie na dłużej, niejednokrotnie decydują takie czynniki jak subiektywne poczucie zadowolenia z pracy i wszelkie dodatkowe świadczenia. W niedalekiej przyszłości kluczowe może okazać się również wykorzystanie oprogramowania opartego na technologii sztucznej inteligencji. Eksperci prognozują, że w wielu powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach, np. raportowaniu, pracowników już niebawem wyręczą algorytmy. Przygotowanie do współpracy ze sztuczną inteligencją to zatem kolejne wyzwanie, przed którym staną działy HR.
[i] KPMG, Future of HR 2020: Which path are you taking?, https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2019/11/future-of-hr-2020.pdf
[ii] Willis Towers Watson, 2021 Employee Experience Survey,
https://www.willistowerswatson.com/en-GB/Insights/2021/07/2021-employee-experience-survey

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.