Lexmark wspiera gospodarkę obiegu zamkniętego poprzez regenerację urządzeń
Gospodarka obiegu zamkniętego wspiera rozwój biznesu przy jednoczesnym racjonalnym wykorzystywaniu zasobów i ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko. Firma Lexmark będąc członkiem Europejskiej Rady Regeneracji od lat skupia się na strategii zrównoważonego rozwoju. Będąc liderem rozwiązań firma wnosi duży wkład w C-SERVEES, projekt finansowany przez Unię Europejską, mający na celu zapobieganie marnotrawstwu sprzętu elektronicznego (WEEE). Podobnie jak i recykling, jednym z priorytetów w modelu obiegowym jest odnawianie produktów.
– W ramach naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój zapewniamy ekologiczne rozwiązania w całym cyklu eksploatacji naszych produktów. Wszystko rozpoczyna się od urządzeń, które są zaprojektowane z myślą o wydłużonej wytrzymałości, dzięki czemu rzadziej zachodzi konieczność ich wymiany, a tym samym do produkcji i dystrybucji wykorzystujemy znacznie mniej surowców i energii. A już po zakończeniu okresu użytkowania oferujemy odpowiedzialne sposoby utylizacji bądź regeneracji naszych produktów – mówi Sebastian Szpila, Enterprise Account Manager, Lexmark.
Regenerację sprzętu elektronicznego należy rozumieć jako doprowadzenie urządzeń zniszczonych lub zepsutych do pierwotnego stanu – tak, by umożliwić ich powrót na rynek i ponowne wykorzystanie. Badania przeprowadzone w ramach programu C-SERVEES w sektorze poligraficznym wskazały na obszary wymagające poprawy w celu zwiększenia w firmach możliwości odnawiania sprzętu, aby tym samym przyspieszyć przejście na gospodarkę obiegu zamkniętego. Znikoma ilość organizacji zwraca swoje stare urządzenia z powrotem do producenta, nawet jeżeli ten oferuje ich regenerację – odnawia sprzęt i wypuszcza go na rynek ponownie. Jak wykazało badanie, dzieje się tak, ponieważ cena i jakość produktów zregenerowanych często pozostawiają wiele do życzenia. Mówiąc najprościej, jakość urządzeń regenerowanych musi być odpowiednio wysoka, by zachęcić organizacje do kupowania odnowionego sprzętu, a koszt odnawiania niski, aby zmobilizować producentów do tego procesu.
Na szczęście istnieje kilka sposobów na zwiększenie atrakcyjności usługi regeneracji i zakupu odnowionych produktów. Najważniejsze wynikają z prawodawstwa, w tym przepisów, które oferują producentom premię za zapewnienie obiegowości produktów już na etapie ich projektowania.
Wbudowana obiegowość
Najlepszym rozwiązaniem dla producentów jest praktykowanie inżynierii intencjonalnej. Produkty należy projektować w taki sposób, by maksymalizować ich żywotność i zwiększać wartość po zakończeniu eksploatacji. Takie podejście znacznie poprawi efektywność kosztową i czasową procesu ich odnawiania. Poza tym, produkty muszą być modułowe, aby urządzenie wycofane z eksploatacji można było aktualizować za pomocą odpowiedniego oprogramowania oraz łatwo integrować najnowsze funkcje bezpieczeństwa.
Obiegowość komponentów
Innym obszarem wymagającym poprawy jest okres użytkowania części zamiennych, które, jako że stanowią jeden z głównych elementów kosztów odnawiania, również powinny być projektowane z myślą o większej trwałości i wielokrotnym okresie użytkowania.
Działania te pozwolą na przyspieszenie popularyzacji procesów regeneracji wśród producentów, dealerów, klientów i recyklerów, a także systematyzację tego typu projektów. Wszelkie nowe przepisy muszą być wspierane przez programy zamówień publicznych na zakup odnowionych produktów, a także kampanie reklamowe mające na celu edukację klientów w zakresie korzyści środowiskowych płynących z nabywania i używania odnowionego sprzętu. Klienci powinni być świadomi wpływu na środowisko naturalne produktu, który wybierają.
Dzięki temu jesteśmy w stanie doprowadzić do ograniczenia ilości odpadów i rozwijać rynek regeneracji z korzyścią dla naszej planety.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.