Musimy stawić czoła największym wyzwaniom współczesnego świata – zmianom klimatu
Zmiany klimatyczne to globalna sytuacja kryzysowa, która wymaga pilnych działań. W roku, w którym ich skutki ponownie trafiły na pierwsze strony gazet – nie tylko w związku z bezprecedensowymi wyciekami chemicznych substancji z kontenerowców czy pożarami w Kalifornii – należy zauważyć, że problem zmian klimatycznych i jego negatywnych konsekwencji jest coraz powszechniejszy, a świadomość problemu oraz społeczny aktywizm wciąż rosną. Każda firma powinna pamiętać, że jest odpowiedzialna za minimalizowanie swojego negatywnego wpływu na klimat oraz zachowanie transparentności swoich działań, tak, aby partnerzy i klienci mogli podejmować świadome i zrównoważone środowiskowo decyzje.
Krok pierwszy – redukcja zużycia energii i emisji dwutlenku węgla
Ubiegły rok to również początek epoki, w której wirtualna komunikacja na stałe wpisała się w świadomość biznesu oraz konsumentów. Znacznie zyskała ona na popularności, gdy kraje na całym świecie wprowadziły blokady i ograniczenia w gromadzeniu się i przemieszczaniu. Przedsiębiorcy, chcąc dostosować się do nowych sanitarnych realiów, szukali metod na pozostanie w kontakcie i utrzymanie biznesu na rynku. Zmniejszenie śladu węglowego organizacji opiera się również na zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej zarówno biur, jak i zakładów produkcyjnych. Kluczem do sukcesu biznesu w tym aspekcie może okazać się korzystanie z odnawialnych źródeł energii i zrównoważone zarządzanie emisją.
„Zakład produkcyjny Poly w Tijuanie w Meksyku posiada jeden z największych projektów solarnych zainstalowanych na dachu w Ameryce Łacińskiej, z 4 284 panelami zajmującymi powierzchnię wielkości dwóch boisk piłkarskich. Wszystkie nasze trzy główne zakłady w San Jose, Santa Cruz i Hoofddorp posiadają instalacje solarne” – komentuje Jakub Abramczyk ekspert Poly. „Wdrożyliśmy w naszej organizacji dedykowany system, który zajmuje się zarządzeniem emisją dwutlenku węgla, co pozwoliło nam usprawnić procesy zbierania danych i skonsolidować wszystkie informacje w jednym miejscu” – dodaje ekspert Poly.
Należy jednak pamiętać, że przy wdrażaniu zrównoważonych ekologicznie rozwiązań w firmie, kluczem do sukcesu projektu jest zaangażowanie i przeszkolenie pracowników w zakresie korzystania z nowego systemu. Wprowadzenie do organizacji systemów i struktur umożliwi jej lepiej zarządzać zużyciem energii oraz emisjami operacyjnymi, które będą pod ich bezpośrednią kontrolą.
Krok drugi – postawa eco-frendly na każdym etapie
Zachowanie spójności organizacji w działaniach na rzecz środowiska jest bardzo ważne, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę, aby wszystkie procesy, w tym także produkcja, pakowanie, magazynowanie oraz cały łańcuch dostawy, były zoptymalizowane pod kątem środowiskowym. Nawet z pozoru nieistotne decyzje, jak wybór opakowań produktów, mają wpływ na zrównoważone ekologicznie działania firmy, które pozwalają na ograniczenie emisji szkodliwych substancji, zmniejszenie śladu węglowego i mniejsze zużycie surowców.
Krok trzeci – utrzymywanie wysokich standardów środowiskowych
Wdrożenie do organizacji polityki środowiskowej ma na celu ukierunkowanie działań, zrównoważenie produkcji produktów i świadczenia usług, tak, aby zredukować jej negatywny wpływ na środowisko. Kierowanie się takimi zasadami w biznesie pomaga zapobiegać potencjalnym szkodom, szczególnie w postaci zanieczyszczeń, szkodliwych emisji, odpadów czy szkodliwych substancji.
Na barkach organizacji leży zadbanie o spójność procesów i praktyk środowiskach w firmie. Stworzenie sztywnych zasad postępowania w organizacji pomaga w ograniczeniu negatywnego wpływu firmy na klimat i w realizowaniu założeń w szerszej perspektywie. Należy przyznać, że większość organizacji poważnie traktuje zrównoważony rozwój i często uważają, że jest on tak samo ważny, jak i korzystny biznesowo. Często znajduje to odzwierciedlenie w przyjęciu polityki zrównoważonego rozwoju. Warto jednak zwrócić uwagę, że znaczna liczba firm deklaruje, że chce podjąć działania na rzecz ochrony środowiska, jednak wiele jeszcze jest do zrobienia w tej materii.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.