Na Darknecie kwitnie handel kontami do Netflixa
Eksperci coraz częściej mówią o końcu ery tradycyjnych haseł, które mają być zastąpione przez uwierzytelnianie biometryczne. Ale jak na razie większość użytkowników wciąż korzysta z łatwych do złamania haseł. Co gorsza, są one wymienianie raz w roku lub jeszcze rzadziej. Nie inaczej jest w przypadku kont usług streamingowych.
- Ilekroć istnieje popyt na usługę internetową, natychmiast pojawia się ona na czarnym rynku. Dzieje się tak ponieważ zawsze istnieją pewne grupy osób poszukujących tzw. okazji cenowych. Serwisy streamingowe biją w czasie pandemii rekordy popularności, dlatego też cyberprzestępcy przejmują konta użytkowników Netflixa, a następnie handlują nimi w Darknecie - wyjaśnia Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Cyberprzestępcy mają kilka sposobów na pozyskanie kont internetowych. Jednym z nich jest zalogowanie się przy użyciu danych uwierzytelniających, które wyciekły w wyniku różnych naruszeń. Wiele osób używa tych samych danych uwierzytelniających do wielu kont, a więc wystarczy, że napastnicy uzyskają dostęp do jednej z usług, aby przejąć pozostałe. Innym, bardziej bezpośrednim sposobem jest zakładanie nowych kont przy użyciu skradzionych kart kredytowych. Napastnicy używają też różnych metod, aby nakłonić ludzi do przekazania im cennych informacji. Szeroko rozpowszechnioną praktyką jest phishing. W ostatnich miesiącach nasiliła się fala incydentów, które polegają na tym, iż oszuści żądają od klientów Netflixa przesłania danych uwierzytelniających do konta bankowego celem wyjaśnienia problemów związanych z płatnościami. Skradzione konta do Netflixa można kupić w Darknecie już za 4 USD.
Co zrobić, aby konto nie trafiło do Darknetu?
- Użytkownicy Netffixa powinni wykonać kilka kroków pozwalających zabezpieczyć konta, tak aby nie trafiły na czarny rynek. Usługodawca oferuje funkcję „ostatnia aktywność przesyłania strumieniowego urządzenia”, która informuje o lokalizacjach i nazwach wszystkich urządzeń, które zyskały dostęp do konta. Jeśli znajdzie się wśród nich nieznany terminal bądź obszar geograficzny, należy użyć opcję „wyloguj się ze wszystkich urządzeń”, a następnie zmienić hasło do usługi. Trzeba się też poważnie zastanowić nad udostępnieniem danych do konta znajomym czy rodzinie. Wprawdzie Netflix zachęca do stosowania tego typu praktyk, aczkolwiek w ten sposób zwiększa się liczba osób mających pełną kontrolę administracyjną nad kontem. Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce, namawia też do korzystania z dodatkowych usług chroniących cyfrowy ślad internauty. Przykładowo Digital Identity Protection oprócz tego, że informuje o naruszeniach danych lub pojawieniu się ich w Darknecie, wyświetla wezwania do działania, takie jak chociażby zmiana hasła do konta Netflix.
Żródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.