Komunikaty PR

Nasze dane osobowe mają wartość jak pieniądze. A czy tak samo są chronione

2021-09-27  |  11:44
Biuro prasowe

Z technologii cyfrowych korzysta się dziś na całym świecie — żaden kontynent na Ziemi nie jest tu wyjątkiem. Choć jest to niezwykle trudne do oszacowania, według ONZ różne dane mówią o wartości cyfrowej gospodarki na poziomie około 4–15% światowego PKB.

Co do zasady, technologie takie jak łączność i chmura obliczeniowa przyczyniają się do globalizacji i odgrywają ważną rolę w jednoczeniu ludzi i firm z różnych części świata. W ostatnich latach widzimy jednak, że różnice kulturowe zaczynają wysuwać się na pierwszy plan.

W szczególności w regionie EMEA (Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki) — pod przewodnictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości — bezproblemowy przepływ danych z jednego miejsca do drugiego wiąże się obecnie ze sporym wyzwaniem. Prywatność stała się bowiem prawem mieszkańców tej części świata, co kłóci się z koncepcją swobodnego przepływu danych i tak zwaną „gospodarką współdzielenia”.

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) przyjęte w maju 2018 r. było pierwszym przykładem silnych i agresywnych ram regulacyjnych, opartych na wspólnych zasadach ochrony prywatności danych. Po ponad trzech latach od wejścia w życie RODO nadal nie traci na sile, a firmy, które nie są w stanie sprostać jego wymogom, muszą liczyć się ze sporymi karami finansowymi.

Często jednak przepisy takie jak RODO — czy też niedawne unieważnienie przez UE tzw. Tarczy Prywatności w 2020 roku — są postrzegane jako przeszkody. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że dane stały się walutą gospodarki cyfrowej, a ograniczenia w ich wykorzystywaniu postrzega się jako atak na kapitalistyczne swobody i innowacje.

Jest to jednak dość wąskie spojrzenie na to, czym naprawdę jest gospodarka cyfrowa. Dane często określa się mianem waluty aktywów o dużej wartości pieniężnej — takiej jak złoto czy ropa naftowa — ale oczywistym jest, że znacznie się od nich różnią. Dane mogą być zarówno wysoce poufne czy też osobiste, jak i zwyczajnie nieczytelne i całkowicie bezużyteczne.

Dane — zwłaszcza osobowe — mają charakter podobny do bardziej bezosobowych bytów, takich jak paliwa czy pieniądze, dlatego ich komercyjne wykorzystanie musi podlegać regulacjom.

Tak jak banki muszą dbać o pieniądze swoich klientów, tak samo przedsiębiorstwa wykorzystujące dane do gromadzenia cennych, dających się spieniężyć informacji mają obowiązek je chronić. Jest to swego rodzaju porozumienie społeczne, które regulacje takie jak RODO czynią możliwym do egzekwowania na mocy prawa.

Aby odnieść rzeczywisty sukces w regionie EMEA, dostawcy technologii i usług przetwarzania w chmurze muszą zrozumieć, że prywatność i zaufanie stanowią kulturowy fundament europejskiego społeczeństwa. Zarówno globalni, jak i regionalni dostawcy muszą być świadomi znaczenia europejskich wymogów dotyczących prywatności i suwerenności, aby odpowiednio reagować na oczekiwania klientów.

Przykład działań w tej dziedzinie stanowi Projekt GAIA-X zainicjowany przez przedstawicieli środowisk biznesu, nauki i polityki, który ma na celu stworzenie propozycji europejskiej infrastruktury danych nowej generacji. Wizją projektu jest opracowanie cyfrowego ekosystemu, w którym dane i usługi mogą być udostępniane, zestawiane i współdzielone w środowisku opartym na zaufaniu — zarówno w Europie, jak i poza nią.

Z punktu widzenia dostawców usług przetwarzania w chmurze, którzy prowadzą działalność w regionie EMEA, konsekwencje takiego podejścia mogą być szkodliwe, jeśli ich własne metody gromadzenia, udostępniania i ochrony danych będą postrzegane jako niezgodne z europejskimi wartościami dotyczącymi ochrony prywatności.

Jest to kolejny przykład na to, że w technologii i biznesie liczą się przede wszystkim ludzie. Kulturowe nastawienie do prywatności na całym świecie stanowi wyzwanie, z którym duże firmy technologiczne wciąż muszą się mierzyć.

Co więcej, wpływ na nie ma wieloletnia, złożona historia oparta na społecznych, politycznych i ekonomicznych doświadczeniach każdego narodu.

Jedno nie ulega zmianie: prywatność jest jednym z praw człowieka i żadna rewolucja technologiczna nie pozwala zbagatelizować tego faktu. Z takim stanem rzeczy musi się pogodzić w szczególności branża przetwarzania w chmurze — a nie walczyć z nim — aby nadal odnotowywać szybki wzrost, który towarzyszył jej w ostatniej dekadzie.

Autor: Daniel Fried, dyrektor generalny i wiceprezes ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) oraz międzynarodowych kanałów sprzedaży w firmie Veeam Software

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.