OPPO przedstawia raport o technologii 6G
Instytut Badawczy OPPO opublikował swój pierwszy raport 6G „6G AI-Cube Intelligent Networking”. Dokument jest jednym z pierwszych w branży telekomunikacyjnej, który analizuje w jaki sposób sztuczna inteligencja może wzmocnić architekturę sieci 6G. W raporcie znajduje się też szczegółowa wizja projektowania sieci następnej generacji.
OPPO powołało zespół badawczy do przeprowadzenia wstępnych badań nad usługami 6G oraz związanych z nimi wymaganiami technologicznymi, kluczowymi technologiami i funkcjami systemu.
Firma wierzy, że 6G całkowicie odmieni sposób interakcji ludzi ze sztuczną inteligencją. Dzięki 6G, inteligentne urządzenia będą jeszcze bardziej bazować na AI, stając się integralną częścią całego systemu. Analizując algorytmy AI i dane na różnych poziomach zapewnią wszystkim użytkownikom całkowicie nowe doświadczenie.
Dla przykładu, w przypadku pojazdów autonomicznych, sieci 6G będą mogły przypisać najbardziej odpowiedni algorytm AI i optymalne połączenie komunikacyjne w oparciu o lokalizację pojazdu i jego aktualne środowisko fizyczne (np. porę dnia, pogodę). Pojazd będzie mógł natychmiast pobrać i uruchomić algorytmy sztucznej inteligencji, które zostały wyuczone przez inne pojazdy i urządzenia, dzięki czemu zapewni pasażerowi najbezpieczniejszą i najbardziej komfortową podróż.
Rozwój technologiczny musi wybiegać w przyszłość. Technologia komunikacji mobilnej ewoluuje przez dziesięciolecia. Standaryzacja technologii komunikacyjnej następnej generacji ma rozpocząć się w 2025 roku, a jej komercyjne wdrożenie nastąpi około roku 2035 – powiedział Henry Tang, Chief 5G Scientist w OPPO. OPPO spodziewa się, że w 2035 liczba inteligentnych agentów na świecie (tj. systemów, które na podstawie obserwacji otoczenia podejmują działania) znacznie przekroczy liczbę ludzi. Dlatego technologia komunikacyjna 6G, powinna być w stanie zaspokoić potrzeby nie tylko ludzi, ale wszystkich form inteligencji i ich różnych interakcji. Mając to na uwadze, przeprowadziliśmy wczesne badania techniczne i zaprojektowaliśmy system.
Obecne sieci można podzielić na dwa rodzaje: płaszczyznę sterowania (CP – Control Plane) i płaszczyznę użytkownika (UP – User Plane). UP jest głównie odpowiedzialna za tę część wydajności sieci, którą użytkownicy mogą bezpośrednio odczuć, jak szybkość i opóźnienia. Z drugiej strony, CP jest ściśle związana z konfiguracją sieci, zapewniając jej normalne działanie przy różnych wzorcach ruchu i zakresach lokalizacji węzłów sieci. Jeśli porównamy UP do pojazdów, które szybko poruszają się w ruchu miejskim, to CP jest kontrolą ruchu drogowego.
Raport OPPO na temat 6G wprowadza pojęcie płaszczyzny funkcji AI (AI Function Plane) jako nowy wymiar sieci 6G. Biegnie ona prostopadle do tradycyjnych płaszczyzn CP i UP, tworząc inteligentną kostkę (Intelligent Cube, tzw. AI-Cube). Ta unikalna, wspomagana przez sztuczną inteligencję architektura wzmocni sieć 6G na dwóch poziomach: funkcjonalności sieci i możliwości sieci wysokiego poziomu. W ten sposób umożliwi sieciom 6G samooptymalizację, dynamiczną administrację i inteligentną dystrybucję zasobów.
6G zrewolucjonizuje sposób, w jaki sztuczna inteligencja wnioskuje, uczy się, wchodzi w interakcje i w jaki sposób jest stosowana. Pozwoli rozwiązywać problemy, z którymi obecnie boryka się rozwój sztucznej inteligencji, jak silosy danych i prywatność użytkowników. By złagodzić niektóre z obecnych ograniczeń algorytmów sztucznej inteligencji, w raporcie proponuje się podział zasobów sztucznej inteligencji na różne domeny. Rozmieszczone zgodnie z określonymi zadaniami AI, węzły i zasoby w sieci 6G utworzą domeny AI, zapewniając optymalne strategie dokładnej alokacji modelu AI, planowania zasobów sieciowych i udostępniania danych.
Obecnie ograniczona moc obliczeniowa i pojemność pamięci urządzeń inteligentnych utrudnia im korzystanie z dużych, uogólnionych algorytmów AI. Tymczasem wyspecjalizowana sztuczna inteligencja, która może działać na tych urządzeniach, nie jest w stanie sprostać ogromnemu zapotrzebowaniu na dane większości użytkowników. Jednak w sieciach 6G domena AI będzie mogła pełnić wiele ról, takich jak tradycyjna stacja bazowa, baza danych, repozytorium modeli AI i serwer aplikacji.
W ramach proponowanej sieci urządzenia 6G zostaną przydzielone do domeny AI na podstawie lokalizacji i wymagań urządzenia. Z kolei ta domena wyda najbardziej odpowiedni algorytm sztucznej inteligencji i zadanie potrzebne do świadczenia pożądanych usług, zapewniając jednocześnie najbardziej optymalne połączenie komunikacyjne w celu wykonania odpowiednich zadań. W przeciwieństwie do sieci 4G i 5G, sztuczna inteligencja wykorzystywana do wnioskowania i podejmowania decyzji w sieciach 6G będzie organicznie zintegrowana po stronie urządzenia i sieci, przy czym urządzenie będzie odgrywać ważniejszą rolę.
Raport jest dostępny pod linkiem: https://www.oppo.com/content/dam/oppo/en/mkt/newsroom/press/oppo-unveils-6g-white-paper/6G%20AI-Cube%20Intelligent%20Networking.pdf
OPPO będzie nadal prowadzić wstępne badania nad technologią 6G, które pomogą w tworzeniu światowych standardów 6G w najbliższej przyszłości. Jako kluczowy podmiot przyczyniający się do popularyzacji 5G, OPPO będzie również kontynuować współpracę ze swoimi partnerami w celu promowania komercjalizacji 5G na dużą skalę i rozwijania Internetu doświadczeń poprzez ewolucję technologii komunikacyjnej.
By przybliżyć działanie i wpływ 5G na życie użytkowników w Polsce marka OPPO zainicjowała i została partnerem raportu infuture.insitute na temat społecznego aspektu tej technologii. Jego autorzy, na przykładzie takich obszarów jak edukacja, zdrowie, rozrywka czy przemysł, podzielili się wynikami badań, pozyskaną od ekspertów wiedzą i konkretnymi przykładami wykorzystania 5G. Raport „5G w ujęciu społecznym” można pobrać tutaj: https://infuture.institute/raporty/5g-w-ujeciu-spolecznym/.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.