Pięć mitów dotyczących bezpieczeństwa aplikacji mobilnych
W badaniu Appdome uczestniczyło ponad 10 tysięcy konsumentów z różnych części globu. Wyniki sondażu pokazują, że COVID-19 oraz lawinowy wzrost liczby cyberataków rozbudziły wśród użytkowników przenośnych terminali większe oczekiwania wobec bezpieczeństwa aplikacji mobilnych.
- Wnioski płynące z raportu Appdome pozwalają rozwiać kilka mitów na temat bezpieczeństwa użytkowników smartfonów oraz tabletów. Ponadto pomagają nakreślić jasny obraz oczekiwań konsumentów oraz ich świadomości w zakresie cyberochrony. - mówi Mariusz Politowicz, z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Mit 1: Konsumenci nie oczekują od dostawców aplikacji bezpieczeństwa i przejmują na siebie ryzyko związane z ich użytkowaniem.
W rzeczywistości konsumenci oczekują, że wydawca zapewni najwyższy poziom bezpieczeństwa. 73 proc. ankietowanych przyznaje, że przestałoby korzystać z aplikacji, gdyby nie była odpowiednio zabezpieczona przed atakami, zaś 74 proc. usunęłoby ją, gdyby została naruszona lub zhakowana. Dodatkowo 46 proc. konsumentów poinformowałaby o zaistniałym zdarzeniu znajomych.
Mit 2: Konsumenci są skłonni zrezygnować z zabezpieczeń na rzecz wprowadzenia lepszych funkcji.
Lwia część konsumentów ceni bezpieczeństwo i ochronę przed złośliwym oprogramowaniem tak samo jak funkcjonalność. 36 proc. uczestników badania deklaruje, że najbardziej zależy im na bezpieczeństwie podczas korzystania z mobilnej aplikacji, a 37 proc. twierdzi, że najważniejsza jest funkcjonalność pobieranych programów.
Mit 3: Ochrona przed naruszeniami sieci i chmury powinna być priorytetem numer 1.
Konsumenci najbardziej interesują się zagrożeniami na poziomie aplikacji i samym urządzeniu. Aż 62 proc. respondentów obawia się, że ktoś zhakuje ich aplikacje, a 56 proc. boi się zainstalowania złośliwego oprogramowania na smartfonie lub tablecie. Dopiero na siódmym miejscu znajdują się zagrożenia związane z chmurą (32 proc.).
Mit 4: Ochrona poświadczeń użytkownika i logowania wystarczy, aby zadowolić wymagania konsumentów.
Konsumenci przedkładają zagrożenia, takie jak złośliwe oprogramowanie i hakowanie ponad utratę danych uwierzytelniających. 55 proc. użytkowników najbardziej obawia się kradzieży danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania. Natomiast 40 proc. respondentów najbardziej martwi się o bezpieczeństwo danych uwierzytelniających, co czyni je dopiero czwartym rodzajem zagrożenia.
Mit 5: Bezpieczeństwo aplikacji mobilnej ma znaczenie tylko wtedy, gdy aplikacja mobilna działa w branży regulowanej.
Konsumenci wymagają najwyższego bezpieczeństwa aplikacji mobilnych w równym stopniu od wszystkich rodzajów aplikacji. Co trzeci respondent twierdzi, że „wszystkie aplikacje transakcyjne” powinny mieć najwyższy poziom bezpieczeństwa, 16 proc. wskazuje na e-portfele, a 12 proc. wymienia programy do handlu detalicznego oraz dostarczania żywności.
- Jak widać użytkownicy urządzeń mobilnych przestają się zadowalać wyłącznie wygodą obsługi aplikacji oraz ich funkcjonalnością. Bezpieczeństwo i ochrona przed złośliwym oprogramowaniem są na równi z innymi krytycznymi funkcjami aplikacji mobilnej. To bardzo pozytywny sygnał, również dla branży security. Tym co powinno nas trochę niepokoić jest mniejsza świadomość konsumentów na temat zagrożeń związanych z siecią czy chmurą. - podsumowuje Mariusz Politowicz.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.