Polskie roboty konkurencją dla globalnych liderów? Prężny rozwój rynku RPA w Po
Rynek RPA (Robotic Process Automation) w Polsce i na świecie prężnie się rozwija. Według danych Gartner Inc. w 2021 roku wzrośnie o niemal 20% i osiągnie wartość 1,9 mld USD.[1] Światowe trendy sprzyjają powstawaniu nowych narzędzi oraz przedsiębiorstw zajmujących się robotyzacją, a z ich usług korzysta coraz więcej firm. Jak Polska plasuje się na tle światowym i czy nadąża za zmianami?
Oszczędność czasu, pieniędzy, poprawa obsługi klienta, uwolnienie potencjału pracowników i zmniejszenie ryzyka błędów – to główne powody, dla których firmy decydują się na „zatrudnienie” robota. Nie bez znaczenia jest także chęć zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku oraz podążanie za światowymi trendami, jakim bez wątpienia jest m.in. automatyzacja.
Robotyzacja – światowy trend
Dane podawane przez Deloitte wskazują, że rynek RPA rośnie w tempie ponad 40% rocznie, a do 2027 roku może osiągnąć wartość nawet 25 mld USD. Branża rozwija się bardzo dynamicznie, a dla rozwoju firm kluczowe jest, by za nią nadążyć.
Zmianę w nastawieniu do nowych technologii pokazują inne dane przytoczone przez Deloitte – w badaniach przeprowadzonych w 2015 roku jedynie 13% organizacji miało w swoich planach inwestycję w robotyzację. 5 lat później, 78% respondentów już wprowadziło RPA do swojej organizacji, a 16% chciało wdrożyć je w przeciągu 3 lat.[2]
Jak wygląda RPA w Polsce?
Polskie przedsiębiorstwa nie chcą pozostawać w tyle i również wyposażają się w najnowsze technologie. Rośnie liczba firm, które automatyzują procesy przy wykorzystaniu RPA.
– Wiele firm stosuje hiperautomatyzację, czyli połączenie różnych technologii i narzędzi, do stworzenia hybrydowego środowiska pracy – w którym ludzie i roboty pracują razem. W Polsce takich podmiotów jest już od ponad 150 do 200. Takie rozwiązania cieszą się największą popularnością w bankach i centrach usług biznesowych (SSC/BPO) – mówi prof. Andrzej Sobczak, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
W większości polskich firm wciąż korzysta się z technologii zagranicznych firm takich jak: UI Path, Microsoft, Blue Prism czy Automation Anywhere. Tymczasem, także w naszym kraju, funkcjonuje kilka lokalnych firm, które rozwijają swoje autorskie narzędzia. Firmy te stają się ważnym graczem nie tylko na polskim rynku, oferując rozwiązania przyjazne nawet niewielkim firmom.
Przykładem dynamicznego rozwoju polskich narzędzi jest Wizlink, którego twórcy w czerwcu br. podpisali umowę o dofinansowanie projektu pt. „Akacja – Samonaprawiający się robot. Hybrydowy zespół pracowników” w ramach Szybkiej Ścieżki programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt ten pozwoli na jeszcze skuteczniejsze wykorzystywanie technologii RPA.
– Chociaż o robotyzacji w naszym kraju głośno mówi się od stosunkowo niedługiego czasu, to już w 2009 roku rozpoczęliśmy badania i rozwój w tym obszarze. Od tamtego momentu wiele się zmieniło, stworzyliśmy autorskie narzędzie RPA, pozyskaliśmy grono zadowolonych klientów oraz partnerów, a w tym roku wprowadziliśmy nowy produkt Wizlink Bot Control Center – system zarządzania robotami i innymi automatyzacjami w organizacjach. Przed nami również duży krok – na jesieni planujemy wzmocnić dział sprzedaży i rozwoju produktu oraz rozpocząć proces wchodzenia na rynki zagraniczne– mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte, właściciela marki Wizlink.
Potencjał robotyzacji dostrzegają nie tylko firmy i organizacje rządowe, ale również uczelnie, które wprowadzają zajęcia poświęcone rozwojowi kompetencji z nią związanych. Dzięki temu młodzi ludzie staną się konkurencyjni na rynku pracy. Zyska na tym z pewnością także rynek RPA w Polsce – rosnąca liczba osób wykształconych w tym kierunku, przyczyni się do rozwoju usług i powstawania kolejnych firm, które konkurować mogą ze światowymi gigantami.
[1] https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-09-21-gartner-says-worldwide-robotic-process-automation-software-revenue-to-reach-nearly-2-billion-in-2021
[2] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/raport-Inteligentna-Automatyzacja-2020.html

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Sześć farm wiatrowych o mocy 83,5 MW znalazło się w portfolio Grupy Enea. Spółka Enea Nowa Energia kupiła je od European Energy Polska i zapowiada, że to nie koniec tego typu transakcji. Ten rok ma być intensywny dla spółki pod względem rozwoju OZE. Celem strategicznym jest osiągnięcie 2,1 GW mocy zainstalowanej w zielonych źródłach w 2030 roku i 4,9 GW pięć lat później.
Przemysł
Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora

Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów w gospodarce. Zapotrzebowanie na kosmiczne technologie napędzają niestabilność gospodarczo-polityczna oraz kryzys klimatyczny. Rozwój polskiego sektora kosmicznego mocno przyspieszył po przystąpieniu Polski do ESA, jednak brak przyjętej polityki kosmicznej sprawia, że nie wykorzystujemy do końca związanego z tym potencjału. Brak jasnych przepisów utrudnia też współpracę bilateralną z innymi krajami.
Problemy społeczne
Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy

40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.