Polskie roboty konkurencją dla globalnych liderów? Prężny rozwój rynku RPA w Po
Rynek RPA (Robotic Process Automation) w Polsce i na świecie prężnie się rozwija. Według danych Gartner Inc. w 2021 roku wzrośnie o niemal 20% i osiągnie wartość 1,9 mld USD.[1] Światowe trendy sprzyjają powstawaniu nowych narzędzi oraz przedsiębiorstw zajmujących się robotyzacją, a z ich usług korzysta coraz więcej firm. Jak Polska plasuje się na tle światowym i czy nadąża za zmianami?
Oszczędność czasu, pieniędzy, poprawa obsługi klienta, uwolnienie potencjału pracowników i zmniejszenie ryzyka błędów – to główne powody, dla których firmy decydują się na „zatrudnienie” robota. Nie bez znaczenia jest także chęć zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku oraz podążanie za światowymi trendami, jakim bez wątpienia jest m.in. automatyzacja.
Robotyzacja – światowy trend
Dane podawane przez Deloitte wskazują, że rynek RPA rośnie w tempie ponad 40% rocznie, a do 2027 roku może osiągnąć wartość nawet 25 mld USD. Branża rozwija się bardzo dynamicznie, a dla rozwoju firm kluczowe jest, by za nią nadążyć.
Zmianę w nastawieniu do nowych technologii pokazują inne dane przytoczone przez Deloitte – w badaniach przeprowadzonych w 2015 roku jedynie 13% organizacji miało w swoich planach inwestycję w robotyzację. 5 lat później, 78% respondentów już wprowadziło RPA do swojej organizacji, a 16% chciało wdrożyć je w przeciągu 3 lat.[2]
Jak wygląda RPA w Polsce?
Polskie przedsiębiorstwa nie chcą pozostawać w tyle i również wyposażają się w najnowsze technologie. Rośnie liczba firm, które automatyzują procesy przy wykorzystaniu RPA.
– Wiele firm stosuje hiperautomatyzację, czyli połączenie różnych technologii i narzędzi, do stworzenia hybrydowego środowiska pracy – w którym ludzie i roboty pracują razem. W Polsce takich podmiotów jest już od ponad 150 do 200. Takie rozwiązania cieszą się największą popularnością w bankach i centrach usług biznesowych (SSC/BPO) – mówi prof. Andrzej Sobczak, kierownik Zakładu Zarządzania Informatyką w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
W większości polskich firm wciąż korzysta się z technologii zagranicznych firm takich jak: UI Path, Microsoft, Blue Prism czy Automation Anywhere. Tymczasem, także w naszym kraju, funkcjonuje kilka lokalnych firm, które rozwijają swoje autorskie narzędzia. Firmy te stają się ważnym graczem nie tylko na polskim rynku, oferując rozwiązania przyjazne nawet niewielkim firmom.
Przykładem dynamicznego rozwoju polskich narzędzi jest Wizlink, którego twórcy w czerwcu br. podpisali umowę o dofinansowanie projektu pt. „Akacja – Samonaprawiający się robot. Hybrydowy zespół pracowników” w ramach Szybkiej Ścieżki programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt ten pozwoli na jeszcze skuteczniejsze wykorzystywanie technologii RPA.
– Chociaż o robotyzacji w naszym kraju głośno mówi się od stosunkowo niedługiego czasu, to już w 2009 roku rozpoczęliśmy badania i rozwój w tym obszarze. Od tamtego momentu wiele się zmieniło, stworzyliśmy autorskie narzędzie RPA, pozyskaliśmy grono zadowolonych klientów oraz partnerów, a w tym roku wprowadziliśmy nowy produkt Wizlink Bot Control Center – system zarządzania robotami i innymi automatyzacjami w organizacjach. Przed nami również duży krok – na jesieni planujemy wzmocnić dział sprzedaży i rozwoju produktu oraz rozpocząć proces wchodzenia na rynki zagraniczne– mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte, właściciela marki Wizlink.
Potencjał robotyzacji dostrzegają nie tylko firmy i organizacje rządowe, ale również uczelnie, które wprowadzają zajęcia poświęcone rozwojowi kompetencji z nią związanych. Dzięki temu młodzi ludzie staną się konkurencyjni na rynku pracy. Zyska na tym z pewnością także rynek RPA w Polsce – rosnąca liczba osób wykształconych w tym kierunku, przyczyni się do rozwoju usług i powstawania kolejnych firm, które konkurować mogą ze światowymi gigantami.
[1] https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2020-09-21-gartner-says-worldwide-robotic-process-automation-software-revenue-to-reach-nearly-2-billion-in-2021
[2] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/raport-Inteligentna-Automatyzacja-2020.html
Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia
Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.










.gif)

|
|
|