Powrót do pracy z biura po długiej przerwie – jak nie stracić efektywności?
Praca zdalna, której na początku wielu z nas się obawiało, stała się codziennością. Wbrew opiniom niektórych, okazało się, że części pracowników wykonując służbowe obowiązki, poza siedzibą firmy jest nawet bardziej efektywnych niż wcześniej. Co warto podkreślić, aż 88% respondentów pracujących zdalnie chciałoby kontynuować ten model pracy, a 75% z nich najchętniej realizowałoby go hybrydowo, wynika z badania „Rok nowej normalności”. Zdanie zatrudnionych na temat stałego powrotu do biura jest podzielone. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę PWC pod koniec 2020 r. ponad połowa pracowników woli przez większość tygodnia pracować w domu. Niestety dla nich w najbliższym czasie czeka nas najprawdopodobniej powrót do pracy stacjonarnej. Zwolennicy home office nie dają jednak za wygraną i podkreślają, że wykonywanie służbowych obowiązków z biura, wiąże się z wieloma niedogodnościami. Wśród najczęściej wymienianych są: poziom hałasu w pomieszczeniach, dużo czynników rozpraszających uwagę czy warunki ograniczające elastyczność pracy.
O tym wszystkim musi pamiętać pracodawca, planując powrót zespołów do biura. Kluczowe w tej sytuacji powinno być zapewnienie pracownikom odpowiedniego poziomu szeroko rozumianego bezpieczeństwa i komfortu wykonywanej pracy. Warto pamiętać, że nadal mamy do czynienia z pandemią, i mimo iż obostrzenia sanitarne nie są już tak rygorystyczne, jak jeszcze kilka miesięcy temu, cały czas powinniśmy zachować ostrożność. Przestrzeń biurowa musi zostać należycie przygotowana na powrót pracowników – ważne jest odpowiednie rozstawienie biurek, odstępy między stanowiskami pracy, zapewnienie stałej wentylacji pomieszczeń oraz środków do dezynfekcji. Oczywiście, poza typowo sanitarnymi kwestiami, niezbędne jest również zadbanie o komfort pracowników.
W stworzeniu warunków wspierających efektywną pracę pomóc mogą słuchawki z technologią ANC, która pozwala na wyciszenie szumów otoczenia, ułatwiają członkom zespołów skupienie i koncentrację na zadaniach, nawet mimo burzliwych rozmów prowadzonych gdzieś niedaleko w open space. Z kolei mobilne rozwiązania, takie jak personalne kamerki internetowe czy wideobary pozwalają pracownikom na wzięcie udziału w audio i wideokonferencjach w komfortowych warunkach niezależnie od miejsca. Takie urządzenia nie tylko zapewniają wysoką jakość wysyłanego obrazu i dobry dźwięk, lecz także, dzięki wbudowanej technologii śledzą osobę mówiącą, nawet gdy przemieszcza się po pokoju i wyciszają niechciane dźwięki.
Nawet jeśli wrócimy do biur to i tak home office będzie z nami znacznie częściej niż przed pandemią. W tym kontekście firmy powinny zadbać o wyposażenie zespołów w rozwiązania umożliwiające sprawne funkcjonowanie bez względu na lokalizację poszczególnych pracowników. Do takich rozwiązań można zaliczyć platformy UCC (Unified Communications & Collaboration), które umożliwiają nie tylko komunikowanie się na czacie, organizowanie połączeń głosowych czy wideokonferencji oraz tworzenie wirtualnych zespołów, lecz także udostępnianie i współtworzenie plików czy dokumentów, dzięki czemu wszyscy mogą pracować wspólnie, bez względu na lokalizację.
Powrót do pracy z biura może być wyzwaniem dla wielu, dlatego tak ważne jest wsłuchanie się w potrzeby pracowników. Decyzja o dominującym modelu pracy w organizacji powinna być dostosowana do możliwości i wymagań zespołu. Ubiegły rok udowodnił nam wszystkim, że większa elastyczność pozytywnie wpływa na efektywność i wydajność. Warto wyciągnąć lekcje z ostatnich doświadczeń i na ich podstawie stworzyć nowy model pracy, który pozwoli pracownikom na komfortową pracę bez względu na ich lokalizację.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.