Powrót do pracy z biura po długiej przerwie – jak nie stracić efektywności?
Praca zdalna, której na początku wielu z nas się obawiało, stała się codziennością. Wbrew opiniom niektórych, okazało się, że części pracowników wykonując służbowe obowiązki, poza siedzibą firmy jest nawet bardziej efektywnych niż wcześniej. Co warto podkreślić, aż 88% respondentów pracujących zdalnie chciałoby kontynuować ten model pracy, a 75% z nich najchętniej realizowałoby go hybrydowo, wynika z badania „Rok nowej normalności”. Zdanie zatrudnionych na temat stałego powrotu do biura jest podzielone. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę PWC pod koniec 2020 r. ponad połowa pracowników woli przez większość tygodnia pracować w domu. Niestety dla nich w najbliższym czasie czeka nas najprawdopodobniej powrót do pracy stacjonarnej. Zwolennicy home office nie dają jednak za wygraną i podkreślają, że wykonywanie służbowych obowiązków z biura, wiąże się z wieloma niedogodnościami. Wśród najczęściej wymienianych są: poziom hałasu w pomieszczeniach, dużo czynników rozpraszających uwagę czy warunki ograniczające elastyczność pracy.
O tym wszystkim musi pamiętać pracodawca, planując powrót zespołów do biura. Kluczowe w tej sytuacji powinno być zapewnienie pracownikom odpowiedniego poziomu szeroko rozumianego bezpieczeństwa i komfortu wykonywanej pracy. Warto pamiętać, że nadal mamy do czynienia z pandemią, i mimo iż obostrzenia sanitarne nie są już tak rygorystyczne, jak jeszcze kilka miesięcy temu, cały czas powinniśmy zachować ostrożność. Przestrzeń biurowa musi zostać należycie przygotowana na powrót pracowników – ważne jest odpowiednie rozstawienie biurek, odstępy między stanowiskami pracy, zapewnienie stałej wentylacji pomieszczeń oraz środków do dezynfekcji. Oczywiście, poza typowo sanitarnymi kwestiami, niezbędne jest również zadbanie o komfort pracowników.
W stworzeniu warunków wspierających efektywną pracę pomóc mogą słuchawki z technologią ANC, która pozwala na wyciszenie szumów otoczenia, ułatwiają członkom zespołów skupienie i koncentrację na zadaniach, nawet mimo burzliwych rozmów prowadzonych gdzieś niedaleko w open space. Z kolei mobilne rozwiązania, takie jak personalne kamerki internetowe czy wideobary pozwalają pracownikom na wzięcie udziału w audio i wideokonferencjach w komfortowych warunkach niezależnie od miejsca. Takie urządzenia nie tylko zapewniają wysoką jakość wysyłanego obrazu i dobry dźwięk, lecz także, dzięki wbudowanej technologii śledzą osobę mówiącą, nawet gdy przemieszcza się po pokoju i wyciszają niechciane dźwięki.
Nawet jeśli wrócimy do biur to i tak home office będzie z nami znacznie częściej niż przed pandemią. W tym kontekście firmy powinny zadbać o wyposażenie zespołów w rozwiązania umożliwiające sprawne funkcjonowanie bez względu na lokalizację poszczególnych pracowników. Do takich rozwiązań można zaliczyć platformy UCC (Unified Communications & Collaboration), które umożliwiają nie tylko komunikowanie się na czacie, organizowanie połączeń głosowych czy wideokonferencji oraz tworzenie wirtualnych zespołów, lecz także udostępnianie i współtworzenie plików czy dokumentów, dzięki czemu wszyscy mogą pracować wspólnie, bez względu na lokalizację.
Powrót do pracy z biura może być wyzwaniem dla wielu, dlatego tak ważne jest wsłuchanie się w potrzeby pracowników. Decyzja o dominującym modelu pracy w organizacji powinna być dostosowana do możliwości i wymagań zespołu. Ubiegły rok udowodnił nam wszystkim, że większa elastyczność pozytywnie wpływa na efektywność i wydajność. Warto wyciągnąć lekcje z ostatnich doświadczeń i na ich podstawie stworzyć nowy model pracy, który pozwoli pracownikom na komfortową pracę bez względu na ich lokalizację.

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
Sześć farm wiatrowych o mocy 83,5 MW znalazło się w portfolio Grupy Enea. Spółka Enea Nowa Energia kupiła je od European Energy Polska i zapowiada, że to nie koniec tego typu transakcji. Ten rok ma być intensywny dla spółki pod względem rozwoju OZE. Celem strategicznym jest osiągnięcie 2,1 GW mocy zainstalowanej w zielonych źródłach w 2030 roku i 4,9 GW pięć lat później.
Przemysł
Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora

Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów w gospodarce. Zapotrzebowanie na kosmiczne technologie napędzają niestabilność gospodarczo-polityczna oraz kryzys klimatyczny. Rozwój polskiego sektora kosmicznego mocno przyspieszył po przystąpieniu Polski do ESA, jednak brak przyjętej polityki kosmicznej sprawia, że nie wykorzystujemy do końca związanego z tym potencjału. Brak jasnych przepisów utrudnia też współpracę bilateralną z innymi krajami.
Problemy społeczne
Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy

40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.