Komunikaty PR

Praca poza biurem – czy to niekończące się wakacje?

2021-07-14  |  14:15
Biuro prasowe

Ponad połowa pracodawców (55%) oferuje pracownikom możliwość pracy z domu, wynika z badania Hays[1]. Z początkiem pandemii i wprowadzeniem obostrzeń sanitarnych wykonywanie służbowych obowiązków w trybie home office – stało się swego rodzaju koniecznością. Niektórym ten model współpracy dał się we znaki, ale finalnie zarówno firmy, jak i pracownicy dużo na tym zyskali. Prawie 9 na 10 pracujących zdalnie deklaruje, że chciałoby, aby ten model zatrudnienia utrzymał się nawet po opanowaniu pandemii[2] – warto jednak zauważyć, że wykonywanie służbowych obowiązków z miejsca innego niż biuro nie ma negatywnego wpływu na produktywność i efektywność zespołów, wbrew temu, jak niektórzy postrzegali pracę zdalną wcześniej.

 

Praca w domu ma również pewne (łatwe do wyeliminowania) wady

Na możliwość większej elastyczności przy wykonywaniu służbowych obowiązków ma wpływ dynamiczny proces digitalizacji firm, który pozwala na pracę w dowolnym miejscu bez utraty ciągłości procesów. Z perspektywy pracownika praca z domu wiąże się z wieloma pozytywnymi aspektami. Jednym z najczęściej wymienianych jest oczywiście oszczędność czasu, który w dużej mierze był marnowany na dojazdy (często w korkach) do biura. Teraz, z perspektywy pory roku, ta oszczędność wydaje się jeszcze bardziej nabierać na wartości, ponieważ dzięki niej członkowie zespołów mogą korzystać z wakacyjnej pogody.

 

O ile lokalizacja miejsca wykonywania służbowych obowiązków, nie ma aż tak wielkiego znaczenia w kontekście wydajności zespołów – to o komforcie pracy w domowym biurze można by już podyskutować. Wbrew pozorom, to, czy siedzimy przy biurku w firmie, czy na kanapie w domu albo na leżaku na balkonie, ma znaczny wpływ na poziom koncentracji podczas pracy. Przede wszystkim, znaczenie mają komfortowe warunki – dopasowany fotel lub krzesło czy wysokość blatu roboczego – które w dużej mierze wpływają na samopoczucie i postawę ciała. Przez niewygodne i niedopasowane do potrzeb stanowisko pracy członkowie zespołów znacznie szybciej będą odczuwać fizyczne zmęczenie i związaną z tym frustrację. Wszelkiego rodzaju zakłócenia, a zwłaszcza hałas, mogą zagrażać również naszej produktywności – jednak można temu łatwo zaradzić.

 

Rozwiązania technologiczne vs domowe rozpraszacze (1:0)

Z badań Salesforce Research wynika, że aż 86% osób pracujących zdalnie jest zdania, że ich produktywność jest na świetnym lub dobrym poziomie[3]. Warto jednak zauważyć, że efektywna praca w domowych warunkach nie byłaby możliwa bez dedykowanych rozwiązań. Model home office to również wyzwania logistyczne, z którymi pracownicy zdalni muszą sobie poradzić – zapewnienie odpowiedniej prędkości internetu, która umożliwi współpracę z resztą zespołu w czasie rzeczywistym oraz pracę w skupieniu. Dlatego ważne jest zadbanie o odpowiedni poziom koncentracji oraz komfortu – co jak wszyscy wiemy, nie jest łatwe w domowych warunkach szczególnie podczas wakacji, gdy dzieci zostają w domu. Kluczowe okazują się słuchawki Bluetooth z technologią ANC, która skutecznie redukuje hałas otoczenia, pozwalając na pełne skupienie pracownika.

 

Myśląc o rozwiązaniach do audio konferencji, warto również szukać inteligentnych urządzeń, które spośród hałasu wyłapią głos mówcy i wyciszą otaczające go dźwięki, ułatwiając przy tym komunikację z odbiorcą. Dobrym przykładem są słuchawki Voyager Focus 2, które dzięki zaawansowanej technologii Poly Acoustic Fence sprawdzą się podczas pracy zarówno w zatłoczonej siedzibie firmy, jak i domowym biurze. Użytkownicy potwierdzają, że słuchawki umożliwiają aktywny udział w audio konferencjach zarówno podczas koszenia trawy, jak i przygotowywania przekąsek przy użyciu blendera – bez straty jakości dźwięku zarówno po stronie pracownika, jak i jego rozmówcy – komentuje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly.

 

Pracownicy tęsknią za spotkaniami w „realu”

Ponad połowa (57%) respondentów badania Pracuj.pl docenia możliwość fizycznych spotkań ze współpracownikami w biurze[4]. Badani jasno deklarowali, dlaczego wolą pracę z siedziby firmy wskazując, że podczas pracy z domu nie mają poczucia zmiany otoczenia w związku z pełnioną aktualnie rolą – pracownika lub domownika. Warto zwrócić uwagę, że niezachowanie wyraźnego balansu między życiem prywatnym a zawodowym nie jest bezpieczne. W wielu przypadkach może pojawić się problem z odpowiednią organizacją czasu pracy i rozgraniczeniem jej od sfery prywatnej. Pomocne mogą być również dedykowane platformy do zarządzania czasem pracy oraz planowania zadań, dzięki którym zarządzanie kalendarzem będzie zdecydowanie prostsze.

Przy nieregularnych fizycznych spotkaniach zespołu przydatne okazują się niezobowiązujące wideokonferencje kilka minut przed rozpoczęciem pracy, podczas których pracownicy mogą napić się wspólnie porannej kawy i swobodnie porozmawiać, podobnie jak przy ekspresie w biurze. Dzięki takim inicjatywom mimo dzielącej odległości każda osoba czuje się bardziej zintegrowana z zespołem i co ważne, buduje relację z samą firmą. Niezależnie od tego, czy spotkanie ma charakter przyjacielskiej pogawędki, czy też sesji roboczej, wysoka jakość obrazu i inteligentne funkcje, takie jak śledzenie mówcy, sprawiają że wszyscy, niezależnie od tego z jakiego miejsca pracują, czują się sobie bliższi” – dodaje ekspert Poly.


Model pracy powinien być wybierany indywidualnie przez pracownika, w zależności od aktualnych potrzeb i upodobań. Należy pamiętać, że kluczową rolę odgrywają rozwiązania technologiczne, które nie tylko wpływają na komfort i wydajność zespołów, ale również umożliwiają świadczenie usług na najwyższym poziomie bez względu na lokalizację. Komfort pracy członków zespołów i umożliwienie im elastyczności jest celem wielu biznesów, a wdrożenie odpowiednich technologii nie tylko może ich wesprzeć w pracy w siedzibie firmy i domowym biurze, ale również zachować odpowiedni balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.