Przebranżowienie – jak nie zaczynać swojej kariery od początku
Coraz więcej osób myśli nad zmianą branży, a także zapisuje się na dodatkowe szkolenia, które pozwolą nabyć nowe umiejętności. Swoje kompetencje zawodowe rozwija aż 80% Polaków w wieku 25-64 lata[1]. Na chęć przebranżowienia się niewątpliwie wpływ miała pandemia – pracownicy szukają zatrudnienia w branżach, które z lockdownu wychodzą obronną ręką. Jedną z nich jest rynek IT, na którym specjaliści są nieustannie poszukiwani.
Polacy coraz częściej myślą o podniesieniu swoich kwalifikacji lub zmianie zawodu. Dla wielu osób niezmiennie atrakcyjna pozostaje branża IT, która cieszy się dużą popularnością ze względu na chłonny rynek, który ciągle potrzebuje kolejnych specjalistów – mówi Elżbieta Kozłowska, odpowiedzialna za projekt Akademii Fellowmind w Polsce. Jak więc wygląda przebranżowienie na rynku IT i czy jest dla każdego?
Największe obawy
Jak pokazują badania, aż 65% respondentów jest gotowych do przekwalifikowania się[2]. Co jednak ciekawe – gotowość do przebranżowienia się nie idzie w parze ze zmianą swojego wyobrażenia na temat potencjalnej pensji. 45% badanych jest gotowych przyjąć stanowisko poniżej swoich kwalifikacji, jednak jedynie 29% byłoby skłonnych obniżyć swoje oczekiwania finansowe[3].
Myśląc o przebranżowieniu, najczęściej przychodzi nam do głowy wizja rozpoczynania swojej kariery od początku oraz konieczność nabywania niezbędnego doświadczenia zawodowego od zera. Znalezienie miejsca, które nie tylko nie będzie wymagało doświadczenia w branży, ale również pozwoli na rozwijanie dotychczasowych umiejętności, jest możliwe – w Akademii Fellowmind zadbamy o uzupełnienie wiedzy IT, kluczowe jest dla nas doświadczenie w logistyce, produkcji, finansach czy księgowości – mówi Tomasz Kozłowski, Bonair/Fellowmind.
Zdecydowana większość pracowników jest otwarta na nowe oferty pracy. Nieustannie również największą wartością dla pracowników jest wynagrodzenie, bezpieczne zatrudnienie oraz stabilna pozycja firmy, mimo aktualnych zmian na rynku.
Jesteśmy gotowi na zmianę
Zmiana zawodu na pracę w nowych technologiach wydaje się być niezwykle odległa – wiele osób próbuje samodzielnie uczyć się programowania lub nabyć inne, niezbędne w tej branży umiejętności. Wśród osób młodych (18-29 lat) najpopularniejsze są kursy IT[4]. Jak się jednak okazuje, takie szkolenia nie są konieczne, aby rozpocząć pracę w tej branży.
Pracuję w firmie technologicznej, a co ciekawe, moje wykształcenie nie jest związane z nowymi technologiami czy informatyką. Dla firmy niezwykle cenna okazała się moja znajomość branży finansowej, a nie umiejętności programistyczne. Wszystko co konieczne z zakresu wiedzy IT, zostało mi przekazane na etapie wdrożenia. Teraz mogę robić to, w czym jestem najlepszy i do tego nabywać kolejne umiejętności – mówi Damian Pastuszak, ambasador Akademii Fellowmind w Polsce.
Do Akademii Fellowmind poszukiwane są osoby, które posiadają doświadczenie w procesach produkcyjnych i logistycznych oraz w finansach i księgowości. Nie trzeba mieć doświadczenia w IT czy nowych technologiach, aby zatrudnić się w firmie będącej liderem aplikacji biznesowych Microsoft w Polsce. Oznacza to, że żaden specjalista nie rozpoczyna swojej kariery od początku – stanowisko oraz dalszy rozwój ustalany jest w zależności od dotychczasowego doświadczenia każdego kandydata.
Bonair jest najczęściej wybieranym dostawcą usług wdrożeniowych w technologiach Microsoft w zakresie: CRM, ERP i BI w Polsce. Firma Bonair SA powstała w 1991 roku, a w 1997 roku została przekształcona w Spółkę Akcyjną. Przedsiębiorstwo wdrożyło ponad 200 rozwiązań platformowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Dzięki fachowej wiedzy technicznej, wieloletniemu doświadczeniu i wysokiemu poziomowi usług Bonair zajmuje się kompleksową obsługą procesów, od analizy potrzeb biznesowych po wdrożenie i wsparcie systemu.
Firma otrzymała m.in. wyróżnienie w rankingu Gazele Biznesu branży informatycznej, została uhonorowana nagrodą „Rzetelni dla Biznesu 2017”, zdobyła tytuł Microsoft Dynamics ISV of the Year CEE czy Microsoft Country Partner of the Year. Posiada też 9 statusów Gold potwierdzających kompetencje. Kluczowymi klientami Bonair są rynkowi potentaci z każdej branży m.in.: GPW, Poczta Polska, KNF, DotPay, Royal Canin, Komputronik Biznes, Selena, BIK czy Iglotex.
Bonair zatrudnia ponad 120 pracowników i posiada biura w Warszawie, Białymstoku oraz Szczecinie.
W 2020 roku firma Bonair stała się częścią grupy Fellowmind będącej głównym partnerem Microsoft Business Applications w Europie. Fellowmind działa w 6 krajach: Polsce, Szwecji, Holandii, Niemczech, Danii i Finlandii. W skład grupy wchodzi 11 firm: Bonair, aXon, Daxiomatic, DQC, CRM Partners, Pulse, AXtension, Endeavor, eCraft, Orango oraz ProActive.
Więcej informacji: https://www.bonair.com.pl/
[1] https://www.parp.gov.pl/component/content/article/64795:80-proc-polakow-rozwija-swoje-kompetencje-zawodowe
[2] Raport Pracuj.pl, Rok nowej normalności. Pracownicy i kandydaci o rewolucji na rynku pracy
[3] Tamże
[4] https://kodilla.com/pl/blog/na-jaki-kurs-warto-sie-zapisac-w-2021-roku

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.