Przewaga technologiczna nie tylko w walce o smak konsumenta
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Rosnąca świadomość konsumentów, zmiana nawyków żywieniowych oraz innowacje w przemyśle spożywczym sprzyjają rozwojowi nowoczesnych metod utrwalania żywności. Z uwagi na pandemię, coraz częściej zwracamy uwagę na trwałość produktów. Z jednej strony, rzadziej odwiedzamy sklepy, jednocześnie dbając o własne bezpieczeństwo zdrowotne, z drugiej natomiast ograniczamy ilość psującej się żywności.
Inaktywacja niebezpiecznych patogenów, które psują żywność, utrzymanie poziomu witamin czy substancji odżywczych stają się dla konsumentów nowej generacji naturalnym standardem, szczególnie w przypadku dań gotowych. Odpowiedzią na ich potrzeby jest paskalizacja, czyli metoda utrwalania produktów, wykorzystująca moc wysokiego ciśnienia. Niszczy ona szkodliwe związki organiczne oraz wirusy, zachowując witaminy dzięki niskiej temperaturze oraz przedłuża datę przydatności do spożycia. Naturalna rewolucja dzieje się na naszych oczach, tym bardziej że świadomy konsument stawia na prosty skład produktu, bezpieczeństwo, brak konserwantów, a także wartości odżywcze.
Konsument nowej generacji
Wraz z rozwojem technologii, producenci otwierają się na nowych odbiorców, do których przemawia już nie tylko cena, ale przede wszystkim jakość. Dania gotowe bardzo często stanowią wiodący element codziennego jadłospisu. Przedłużeniu przydatności do spożycia mogą podlegać dania gotowe na bazie mięsa, ryb czy warzyw lub soki. Uniwersalna metoda utrwalania wspomnianych produktów nie może wpływać negatywnie na ich smak oraz strukturę. Gotowa żywność, jak zupy, dania z dodatkiem kaszy, makaronu czy ryżu, które są pakowane próżniowo, stają się odpowiednio zabezpieczone dopiero dzięki paskalizacji.
Warto wspomnieć, że innym kluczowym obszarem jest możliwość usunięcia bardzo szkodliwych substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia. Jest to szczególnie istotne w przypadku odżywiania osób starszych lub dzieci. Serwowane produkty nie mogą zawierać konserwantów czy sztucznych ulepszaczy, zapewniając odpowiednią dawkę witamin oraz porcję substancji odżywczych, będących niezbędnymi dla ludzkiego organizmu.
Oczekiwania a rzeczywistość
Rosnąca popularność dań gotowych stwarza nowe możliwości przed producentami. Wiąże się to również z rosnącymi wymaganiami i oczekiwaniami samych konsumentów. Z badania PMR – „Rynek produktów food to go w Polsce w 2020/21” – wynika, że 56% z nas sięgnęło po danie przygotowane na ciepło w miejscu zakupu, ale już 2/3 nabyło paczkowane dania gotowe. Największym zainteresowaniem (82%) cieszą się towary garmażeryjne, jak naleśniki lub pierogi. Świeże sałatki wybiera z kolei 43% konsumentów, a niemal co czwarty badany kupuje gotowe zestawy obiadowe. Warto dodać, że to wegetarianie oraz weganie częściej korzystają z gotowych porcji, co najpewniej wiąże się z ich przynależnością do młodszej grupy respondentów.
Trwałość produktów zaczyna odgrywać wiodącą rolę, ponieważ konsumenci są skłonni wybierać te o dłuższym terminie przydatności. Transparentny skład oraz wysoka jakość wpisują się w konkretne potrzeby całej branży spożywczej, dodatkowo przyspieszając implementację innowacyjnych technologii w odniesieniu do paskalizacji. Sam proces jest w pełni naturalny, pozwalający zachować wszystkie walory smakowe, barwę czy zapach produktów, które zostaną mu poddane. Walka o podniebienie nie musi polegać wyłącznie na tradycyjnych metodach utrwalania. Postęp technologiczny idzie w parze z eliminacją niepotrzebnej chemii, wiążąc się z trwałością i pełnym bezpieczeństwem spożywanych produktów.
Agnieszka Rembisz
Business Development Director
HPP TradeBridge

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.