Reakcja na zmiany branży kurierskiej
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Branża kurierska w wymagających czasach pandemii reaguje na dynamiczne zmiany zarówno w samej gospodarce, jak i oczekiwania konsumentów. Olbrzymi wzrost rynku e-commerce na przestrzeni ostatniego roku wprost przełożył się na znaczenie logistyki, która stała się wiodącym ogniwem łączącym dostawców z odbiorcami.
Pandemia wymusiła na kurierach błyskawiczną adaptację do nowej rzeczywistości. Intensywna praca w zaostrzonym rygorze sanitarnym ułatwiła klientom, którzy zostali poddani społecznej izolacji, funkcjonowanie w kanale online i realizację bezpiecznych zakupów zdalnych. Proces ten rozwijał się już od kilku lat, ale prawdziwego przyspieszenia doznał dopiero w ubiegłym roku. Funkcjonowanie platform sprzedażowych oraz sklepów internetowych nie byłoby możliwe bez sprawnego łańcucha dostaw, a także – patrząc szerzej – zaawansowanego zaplecza logistycznego. Wpływ na branżę kurierską odcisnęły również zmiany administracyjne związane z ograniczeniami nakładanymi na galerie handlowe. Odpowiednia reakcja na te zmiany pozwoliła największym rynkowym graczom zachować płynność operacji logistycznych dzięki natychmiastowej implementacji szeregu usprawnień.
Pozytywne trendy
Ograniczenie śladu węglowego działalności logistycznej jest pozytywnym zjawiskiem, które skupia na sobie uwagę branży. Skrócenie tras kurierów, decentralizacja procesów, optymalizacja biznesu czy korzystanie z automatów do odbioru przesyłek przekładają się na obniżenie kosztów ostatniej mili, co ma szczególne znaczenie w dobie rosnącego zaufania do rynku e-commerce. Trendy są natomiast na bieżąco kształtowane przez potrzeby czy preferencje konsumentów. Zwyczaje zakupowe ulegają zmianom podobnie jak opcje zarządzania przesyłką kurierską.
Dodatkowym aspektem, który zyskał na znaczeniu w trakcie pandemii, są transakcje bezgotówkowe. Okazały się nie tylko kluczowe w zakresie bezpieczeństwa odbiorcy, ale także wpłynęły na komfort, wygodę i szybkość realizacji, ograniczając kontakt osobisty do niezbędnego minimum. Ponadto, klienci doskonale rozumieją atrakcyjność zakupów online. Istotne znaczenie ma dla nich szeroki wybór asortymentu oraz szybka dostawa – bez konieczności wychodzenia z domu lub w punkcie odbioru nieopodal ich miejsca zamieszkania lub pracy.
Jeszcze niedawno wśród kupujących znajdowały się przede wszystkim osoby młodsze. Pandemia wymusiła jednak na bardziej dojrzałych konsumentach przeniesienie swoich preferencji do Internetu. Mobilne zakupy sprzed monitora komputera lub smartphone’a są również kanałem zarządzania doręczeniem. Na rynku nie brakuje łatwych w obsłudze aplikacji umożliwiających bezpośredni kontakt z kurierem, co stanowi kolejne udogodnienie. Pandemia uprościła wiele procedur oraz przełożyła się na wdrożenie nowych usług. Nikogo nie dziwi już doręczenie przesyłki pod drzwi i bez podpisu. Digitalizacja procesów ostatniej mili kurierskiej jeszcze bardziej usprawniła pracę kurierów. Innym obszarem do zagospodarowania pozostaje zrównoważony rozwój. Odpowiedzialne podejście do biznesu, korzystanie z narzędzi redukujących zużycie energii ze źródeł nieodnawialnych wpływa korzystnie nie tylko na wizerunek, ale przede wszystkim na środowisko, które dla wszystkich nadal musi mieć kluczowe znaczenie.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.