Komunikaty PR

Robot – nieocenione wsparcie w HR

2021-06-22  |  14:22
Biuro prasowe

Pracownicy działów HR codziennie mierzą się z różnymi wyzwaniami, które wymagają nie tylko szczególnych kompetencji, ale i empatii. Są sercem firmy, a od ich pracy zależy efektywność całych zespołów. Natłok obowiązków sprawia jednak, że często bywają przemęczeni. Wiele cennego czasu zabierają im obowiązki związane z administracją i zarządzaniem danymi, a coraz mniej mają go na kontakty międzyludzkie. Jak można wesprzeć funkcjonowanie kadrowych, by korzyści płynęły dla całej organizacji? Z pomocą przychodzą roboty!

Jak wskazuje raport „2021 DELOITTE GLOBAL HUMAN CAPITAL TRENDS”, jednym z pięciu głównych trendów jest tworzenie „super-zespołów”, czyli ścisła współpraca ludzi i technologii, by osiągać jak najlepsze wyniki. [1]

Kompetencje związane z pracą ludzi, maszyn i algorytmów będą coraz bardziej pożądane na rynku pracy. Według raportu „FUTURE OF JOBS REPORT 2020” do 2025 roku powstanie aż 97 mln miejsc pracy, wymagających właśnie takich umiejętności. To sygnał, że warto rozwijać się w tym kierunku, by być atrakcyjnym kandydatem na rynku pracy. Raport wskazuje również, że 66% pracodawców spodziewa się zwrotu z inwestycji w działania, pomagające pracownikom w przekwalifikowaniu się lub podniesieniu kwalifikacji w przeciągu roku. [2]


Automatyzacja procesów obecna jest w niemal każdej firmie. Nikogo więc nie dziwi, że firmy chętnie wykorzystują narzędzia, które ułatwiają i przyśpieszają na przykład procesy rekrutacji i usprawniają funkcjonowanie całej organizacji. Wciąż jednak niewiele przedsiębiorstw decyduje się na zatrudnienie robotów, które jeszcze skuteczniej mogą optymalizować działanie firmy.


Jak robot może pomóc pracownikowi HR?


Wiele czynności wykonywanych przez pracowników działów kadr to działania powtarzalne i wiążące się z przetwarzaniem danych, raportowaniem, wysyłaniem maili czy uzupełnianiem dokumentów. Wszystkie takie zadania może natomiast przejąć robot! Warto więc bliżej przyjrzeć się jego możliwościom. Może on na przykład wesprzeć pracownika w codziennej komunikacji z urzędami oraz administracją centralną. Praca ze zwolnieniami lekarskimi i ich ewidencjonowaniem może zostać wsparta robotem, który wprowadzi również dane do PFRON, wygeneruje i roześle „paski płacowe”, czy przygotuje zaświadczenia o zarobkach. Pomoże również w rozliczaniu delegacji pracowników i ich czasu pracy oraz wesprze w procesie ewidencji urlopów. Co więcej, wyśle raport o wszystkim co zrobił, więc zakres wykonania obowiązków jest pod stałą kontrolą.

 

Kolejnym przykładem jest obsługa Płatnika: robot potrafi codziennie pobierać aktualizacje, wysyłać zestawy dokumentów, klonować dokumenty rozliczeniowe, generować pliki i wysyłać je do ZUS-u. Dzięki niemu pracownicy biura będą mieli przygotowane wszystkie materiały potrzebne do bieżącej pracy oraz będą mogli zająć się innymi obowiązkami.


Robot to również alternatywa do tradycyjnych integracji pomiędzy różnymi systemami. Wykorzystanie technologii Robotic Process Automation (RPA) jako łącznika pomiędzy różnymi systemami jest często wielokrotnie tańsze i szybsze niż tradycyjne integracje. Nawet pracownik działu HR może samodzielnie tworzyć proste automatyzacje zarezerwowane dotychczas dla programistów – mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte, właściciela Wizlink. 

To zaledwie kilka z możliwych rozwiązań. Robota można dowolnie zaprogramować, aby wykonywał najpotrzebniejsze zadania. Podstawą jest jednak to, by były one oparte na powtarzalnym i dobrze zdefiniowanym procesie.

Robot – wsparcie, a nie zagrożenie

Skoro roboty są tak pomocne, dlaczego wciąż tak wiele firm obawia się zatrudnienia cyfrowego wsparcia w swojej firmie? Wynika to przede wszystkim z utrwalonych przez lata przekonań na ich temat. Tymczasem, wraz z rozwojem technologii, są one coraz bardziej dostępne i mogą sobie na nie pozwolić nawet małe firmy.


Wiele osób ma obawy w stosunku do robotów – czy nie zabiorą nam pracy? Czy moją firmę będzie stać na zatrudnienie dodatkowego personelu, który będzie takiego robota pilnował? Są one zupełnie nieuzasadnione – wsparcie w postaci zautomatyzowanej pomocy sprawia, że pracownicy mogą zająć się bardziej kreatywną częścią swoich obowiązków i rozwijać swoje kompetencje. Obsługa nowoczesnych robotów jest natomiast bardzo prosta i wystarczy krótkie szkolenie, by pracownik potrafił zarządzać i nadzorować swojego cyfrowego asystenta. Samego robota można natomiast wytrenować nawet w kilka dni! Można tego dokonać samodzielnie wewnątrz organizacji bądź
z pomocą firm zewnętrznych –
dodaje Michał Wawiórko.

Niezwykle istotny jest również czynnik ludzki. Przejmując monotonne zadania, robot pozwala pracownikom odzyskać czas, który mogą poświęcić na relacje międzyludzkie, rozwój swoich kompetencji i pracę w zgodzie ze swoimi talentami. Jest to szczególnie ważne w czasach, kiedy coraz więcej uwagi przykłada się do zdrowia psychicznego pracowników.

 


[1] Raport: 2021 DELOITTE GLOBAL HUMAN CAPITAL TRENDS

[2] https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu Biuro prasowe
2024-07-17 | 08:00

Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu

Podczas gdy eksperci przewidują znaczące pozytywne skutki gospodarcze rozwoju sztucznej inteligencji generatywnej, nastroje społeczne nie są tak optymistyczne. Allianz Trade przedstawia wyniki
IT i technologie Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux
2024-07-17 | 01:00

Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux

DIALux jest nowoczesnym narzędziem, pozwalającym na projektowanie oświetlenia. To najchętniej wybierane oprogramowanie, umożliwiające zarówno rozlokowanie pojedynczych opraw, jak i
IT i technologie Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft
2024-07-16 | 07:50

Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił, że umacnia i rozszerza swoją współpracę z firmą Microsoft. Mapy i dane o ruchu drogowym TomTom będą

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.