Komunikaty PR

Robot – nieocenione wsparcie w HR

2021-06-22  |  14:22
Biuro prasowe

Pracownicy działów HR codziennie mierzą się z różnymi wyzwaniami, które wymagają nie tylko szczególnych kompetencji, ale i empatii. Są sercem firmy, a od ich pracy zależy efektywność całych zespołów. Natłok obowiązków sprawia jednak, że często bywają przemęczeni. Wiele cennego czasu zabierają im obowiązki związane z administracją i zarządzaniem danymi, a coraz mniej mają go na kontakty międzyludzkie. Jak można wesprzeć funkcjonowanie kadrowych, by korzyści płynęły dla całej organizacji? Z pomocą przychodzą roboty!

Jak wskazuje raport „2021 DELOITTE GLOBAL HUMAN CAPITAL TRENDS”, jednym z pięciu głównych trendów jest tworzenie „super-zespołów”, czyli ścisła współpraca ludzi i technologii, by osiągać jak najlepsze wyniki. [1]

Kompetencje związane z pracą ludzi, maszyn i algorytmów będą coraz bardziej pożądane na rynku pracy. Według raportu „FUTURE OF JOBS REPORT 2020” do 2025 roku powstanie aż 97 mln miejsc pracy, wymagających właśnie takich umiejętności. To sygnał, że warto rozwijać się w tym kierunku, by być atrakcyjnym kandydatem na rynku pracy. Raport wskazuje również, że 66% pracodawców spodziewa się zwrotu z inwestycji w działania, pomagające pracownikom w przekwalifikowaniu się lub podniesieniu kwalifikacji w przeciągu roku. [2]


Automatyzacja procesów obecna jest w niemal każdej firmie. Nikogo więc nie dziwi, że firmy chętnie wykorzystują narzędzia, które ułatwiają i przyśpieszają na przykład procesy rekrutacji i usprawniają funkcjonowanie całej organizacji. Wciąż jednak niewiele przedsiębiorstw decyduje się na zatrudnienie robotów, które jeszcze skuteczniej mogą optymalizować działanie firmy.


Jak robot może pomóc pracownikowi HR?


Wiele czynności wykonywanych przez pracowników działów kadr to działania powtarzalne i wiążące się z przetwarzaniem danych, raportowaniem, wysyłaniem maili czy uzupełnianiem dokumentów. Wszystkie takie zadania może natomiast przejąć robot! Warto więc bliżej przyjrzeć się jego możliwościom. Może on na przykład wesprzeć pracownika w codziennej komunikacji z urzędami oraz administracją centralną. Praca ze zwolnieniami lekarskimi i ich ewidencjonowaniem może zostać wsparta robotem, który wprowadzi również dane do PFRON, wygeneruje i roześle „paski płacowe”, czy przygotuje zaświadczenia o zarobkach. Pomoże również w rozliczaniu delegacji pracowników i ich czasu pracy oraz wesprze w procesie ewidencji urlopów. Co więcej, wyśle raport o wszystkim co zrobił, więc zakres wykonania obowiązków jest pod stałą kontrolą.

 

Kolejnym przykładem jest obsługa Płatnika: robot potrafi codziennie pobierać aktualizacje, wysyłać zestawy dokumentów, klonować dokumenty rozliczeniowe, generować pliki i wysyłać je do ZUS-u. Dzięki niemu pracownicy biura będą mieli przygotowane wszystkie materiały potrzebne do bieżącej pracy oraz będą mogli zająć się innymi obowiązkami.


Robot to również alternatywa do tradycyjnych integracji pomiędzy różnymi systemami. Wykorzystanie technologii Robotic Process Automation (RPA) jako łącznika pomiędzy różnymi systemami jest często wielokrotnie tańsze i szybsze niż tradycyjne integracje. Nawet pracownik działu HR może samodzielnie tworzyć proste automatyzacje zarezerwowane dotychczas dla programistów – mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte, właściciela Wizlink. 

To zaledwie kilka z możliwych rozwiązań. Robota można dowolnie zaprogramować, aby wykonywał najpotrzebniejsze zadania. Podstawą jest jednak to, by były one oparte na powtarzalnym i dobrze zdefiniowanym procesie.

Robot – wsparcie, a nie zagrożenie

Skoro roboty są tak pomocne, dlaczego wciąż tak wiele firm obawia się zatrudnienia cyfrowego wsparcia w swojej firmie? Wynika to przede wszystkim z utrwalonych przez lata przekonań na ich temat. Tymczasem, wraz z rozwojem technologii, są one coraz bardziej dostępne i mogą sobie na nie pozwolić nawet małe firmy.


Wiele osób ma obawy w stosunku do robotów – czy nie zabiorą nam pracy? Czy moją firmę będzie stać na zatrudnienie dodatkowego personelu, który będzie takiego robota pilnował? Są one zupełnie nieuzasadnione – wsparcie w postaci zautomatyzowanej pomocy sprawia, że pracownicy mogą zająć się bardziej kreatywną częścią swoich obowiązków i rozwijać swoje kompetencje. Obsługa nowoczesnych robotów jest natomiast bardzo prosta i wystarczy krótkie szkolenie, by pracownik potrafił zarządzać i nadzorować swojego cyfrowego asystenta. Samego robota można natomiast wytrenować nawet w kilka dni! Można tego dokonać samodzielnie wewnątrz organizacji bądź
z pomocą firm zewnętrznych –
dodaje Michał Wawiórko.

Niezwykle istotny jest również czynnik ludzki. Przejmując monotonne zadania, robot pozwala pracownikom odzyskać czas, który mogą poświęcić na relacje międzyludzkie, rozwój swoich kompetencji i pracę w zgodzie ze swoimi talentami. Jest to szczególnie ważne w czasach, kiedy coraz więcej uwagi przykłada się do zdrowia psychicznego pracowników.

 


[1] Raport: 2021 DELOITTE GLOBAL HUMAN CAPITAL TRENDS

[2] https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce Biuro prasowe
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Konsument

Co roku ubywa na świecie około 10 mln hektarów lasów. Walka z wylesianiem i degradacją lasów jest koniecznością

Degradacja lasów i wylesianie stanowi jeden z ważniejszych czynników przyspieszających negatywne skutki zmian klimatycznych. Powstrzymanie tego procesu i regeneracja ekosystemów leśnych to jedne z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia emisji CO2. Niezbędne są więc rozwiązania systemowe, które powstrzymają wylesienie, jak rozporządzenie EUDR czy certyfikacja gospodarki leśnej, która potwierdza najwyższe standardy w tym zakresie.

Prawo

Prace nad deregulacją przyspieszają. Przedsiębiorcy wyczekują korzystnych zmian

Większość firm w UE wskazuje przeregulowanie jako przeszkodę dla inwestycji i traktuje je jako największe wyzwanie, przede wszystkim dla konkurencyjności – wskazują badania przytaczane w raporcie Mario Draghiego. Od kilku miesięcy deregulacja jest więc odmieniana przez wszystkie przypadki, zarówno na forum UE, jak i w Polsce. Są też już pierwsze konkretne propozycje uproszczeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.