Komunikaty PR

Rok 2020: COVID-19 sprzyja stabilnej sytuacji na rynku płatnej telewizji i dynam

2021-08-30  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Według danych PMR, w 2020 r. rynek płatnej telewizji w Polsce zanotował wzrost wartości o 1%, do poziomu 6,2 mld zł. Z kolei wartość rynku VOD PMR ocenia na 1,3 mld zł, co oznacza wzrost o 25% r/r. Dysonans pomiędzy rynkami wynika z różnego stopnia nasycenia usługami, ale również czynników, które rozwadniają ARPU z usług VOD. W 2020 r. kryzys COVID-19 paradoksalnie zadział na korzyść rynku płatnej telewizji i usług VOD.

 

Rynek VOD nie kanibalizuje płatnej telewizji? Dlaczego?

Rynek płatnej telewizji w Polsce pozostaje stabilny, zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym, choć z lekką tendencją do spadków. Kluczowe znaczenie mają w tym względzie relatywnie niskie ceny abonamentu telewizyjnego, również za kontent premium (na tle stawek europejskich) oraz pakietyzacja usługi, głównie z dostępem do szybkiego łącza internetowego (kryzys COVID-19 tylko uwydatnił ten trend). Mocna pozycja dostawców płatnej telewizji rzutuje na rynek VOD w Polsce, który mimo, iż rozwija się dynamicznie, to nadal istnieje na nim spora luka popytowa, jeśli chodzi o dostęp do płatnych serwisów (ograniczone budżety konsumentów). W 2020 r. pandemia COVID-19 spowodowała przyspieszony wzrost liczby subskrypcji serwisów SVOD. Efekt koronawirusa pod tym względem powinien być również widoczny w krótkim terminie. Równolegle PMR ocenia, że przyrost liczby subskrybentów SVOD mocno ogranicza trend współdzielenia kont, który utrzyma się na rynku również w perspektywie sześciu kolejnych lat.

 

Rynek płatnej telewizji: wzrost wartości pomimo pandemii

Według danych PMR, w 2020 r. rynek płatnej telewizji w Polsce zanotował wzrost wartości o 1%, do poziomu 6,2 mld zł. Koniunktura rynku jest pozytywna mimo lekko spadkowej tendencji w ujęciu ilościowym, podobnie jak rok wcześniej (-0,1% r/r). Pokazuje to, że kryzys COVID-19 miał neutralny wpływ na rynek, a poniekąd także pozytywny, przyczyniając się do większej lojalizacji (niższy wskaźnik churn) abonentów płatnej telewizji podczas lockdownu. Wartościowo, mimo gorszej sytuacji makroekonomicznej, dostawcy płatnej telewizji zdołali podnieść ARPU ze swoich usług dzięki prowadzonemu upsellingowi dodatkowych produktów i usług (m.in. pakiety kanałów telewizyjnych premium). Swoje znaczenie miały pod tym względem m.in. czasowo udostępnione kanały, w tym również premium, z wyższych pakietów telewizyjnych w ramach „otwartych okien” w trakcie pierwszej fali pandemii COVID-19. Wyniki badania PMR wskazują, że na przestrzeni ostatniego roku skłoniło to część abonentów do zakupu w ciągu ostatniego roku droższego pakietu telewizyjnego, z tymi właśnie kanałami.

W latach 2021-2026 PMR prognozuje lekkie spadki dla rynku płatnej telewizji, zarówno w ujęciu ilościowym (CAGR 2021-2026: -0,2%), jak i wartościowym (CAGR 2021-2026: -0,7%). Główne trendy, które zdominują rynek to dalsza pakietyzacja usług oraz premiumizacja oferty, czyli rozwój produktów i usług premium.

 

Usługi VOD: serwisy SVOD dynamizują rynek

Liczba użytkowników serwisów VOD w Polsce notuje dynamiczny wzrost. Rzutuje na to w dalszym ciągu niskie nasycenie lokalnego rynku tymi usługami, głównie jeśli chodzi o dostęp do płatnych serwisów. Z kolei darmowe serwisy osiągnęły już pewną masę, która pozwala mówić o wysokiej penetracji usługami. Według danych PMR, w 2020 r. z serwisów AVOD korzystało w sumie 9 mln gospodarstw domowych, co przekłada się na 62% penetrację. Rok temu pierwszy spadek zanotowała jednak liczba gospodarstw korzystających wyłącznie z AVOD. Jest to efekt większej migracji użytkowników w stronę płatnego VOD, głównie serwisów subskrypcyjnych. Kryzys COVID-19 wywołał bowiem dodatkowy popyt na usługi SVOD. PMR szacuje, że w 2020 r. przybyło blisko 900 tys. nowych subskrypcji SVOD, podczas gdy rok wcześniej ok. 500 tys.

Wartościowo rynek VOD również zyskuje z racji rosnącego wolumenu, ale też umacniającego się ARPU z usługi. PMR ocenia, że w 2020 r. wartość rynku wyniosła ok. 1,3 mld zł, rosnąc rok do roku o 25%. Jednak  w dalszym ciągu jest to wartość dużo poniżej wartości rynku płatnej telewizji (6,2 mld zł w 2020 r.). Znaczenie ma oczywiście różny stopień nasycenia poszczególnymi usługami. Poza tym rynek VOD nie jest uzależniony od cykliczności opłacania abonamentu z uwagi na podpisaną umowę z dostawcą usługi. Ogranicza go również trend współdzielenia subskrypcji w ramach segmentu SVOD, który rozwadnia ARPU z usługi.

 

W latach 2021-2026 PMR prognozuje dalsze wzrosty dla rynku VOD, zarówno w ujęciu ilościowym – gospodarstwa domowe (CAGR 2021-2026: 3,2%), jak i wartościowym (CAGR 2021-2026: 8,1%), choć z roku na rok podparte coraz niższą dynamiką. Główne trendy, które zdominują rynek to rosnąca migracja w kierunku płatnych serwisów VOD, głównie SVOD, dalsze współdzielenie kont do serwisów subskrypcyjnych czy rosnąca liczba serwisów SVOD per gospodarstwo domowe (maksymalnie 2 serwisy do 2026 r.).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Showroom VisionCube z Sony Crystal LED Biuro prasowe
2024-06-27 | 16:15

Showroom VisionCube z Sony Crystal LED

Atutem showroomów jest możliwość przetestowania wysoko zaawansowanych rozwiązań przed zakupem. To szansa na rozmowę z ekspertami, aby pozyskać wiedzę, sprecyzować oczekiwania i na
IT i technologie Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka
2024-06-27 | 14:00

Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka

Niespełna dwa tygodnie po otwarciu butiku RP Store na klientów Blue City czeka kolejna nowość - sklep hiszpańskiej marki Kamalion, pełen nowoczesnych akcesoriów
IT i technologie Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast
2024-06-27 | 13:00

Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast

Panasonic przekształca Titanic Belfast, oferując niezwykle silne i poruszające doświadczenie immersyjne. Dzięki zaawansowanej technologii LCD, ta znana atrakcja turystyczna zapewnia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.