Komunikaty PR

Rośnie liczba cyberataków na firmy prawnicze

2021-01-07  |  10:45
Biuro prasowe
Kontakt
PR Solutions
Agencja PR

ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl

Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa z różnych krajów coraz powszechniej wzywają do uznania firm prawniczych za dostawców usług kluczowych dla zapewnienia bezpieczeństwa narodowego. Apele te pojawiły się po ujawnieniu dramatycznego wzrostu cyberataków na kancelarie prawne w 2020 roku. Wedle danych już każda większa kancelaria prawna na świecie zetknęła się z próbą ataku ze strony cyberprzestępców.

Skalę zagrożenia pokazują niedawne badania firmy zajmującej się cyberbezpieczeństwem BlueVoyant, która w pierwszym kwartale 2020 roku przeanalizowała zabezpieczenia kliku tysięcy kancelarii. Wszystkie te firmy zetknęły się w tym okresie z jakąś formą ataku hakerskiego. W przypadku 15 proc. firm atak zakończył się powodzeniem i doprowadził do poważnego naruszenia bezpieczeństwa przechowywanych danych, natomiast w ponad połowie firm zaobserwowano podejrzane aktywności, w tym wykryto obecność złośliwego oprogramowania na wykorzystywanych przez kancelarie serwerach proxy.

Zbliżone w swojej wymowie są także niedawno upublicznione dane organizacji Solicitors Regulation Authority, która zrzesza firmy prawnicze w Wielkiej Brytanii. Okazało się, że wiosną 2020 roku – w dwóch pierwszych miesiącach po ogłoszeniu lockdownu - liczba oszustw phishingowych w brytyjskich firmach prawniczych wzrosła o 300 proc.. W pierwszej połowie 2020 roku kancelarie z tego kraju zgłosiły, że cyberprzestępcy skradli im 2,5 miliona funtów, czyli ponad trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie w 2019 roku.

Firmy prawnicze są nieprzygotowane na cyberataki

Kancelarie prawne stały się w ostatnich latach atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców, ponieważ mają one dostęp do wielu wrażliwych informacji i pieniędzy swoich klientów. Jednak wiele z tych firm stosuje niewystarczające praktyki i procedury w zakresie bezpieczeństwa IT, uważa Aidas Kavaliauskas z Amberlo, firmy będącej twórcą oprogramowania wspomagającego zarządzanie kancelarią prawną.

Z kontaktów Amberlo z firmami prawniczymi wyłania się obraz branży niespecjalnie przygotowanej na cyberzagrożenia. Kancelarie zazwyczaj dysponują pakietem dokumentów, które zapewniają im zgodność z RODO. Jeśli jednak spytać te firmy, w jaki konkretnie sposób chronią one dane i co muszą zrobić w przypadku naruszenia bezpieczeństwa, prowadzi to najczęściej do kłopotliwego milczenia.

“Po wdrożeniu polityki RODO rzadko dochodzi do zmian w używanej infrastrukturze lub oprogramowaniu. Często prawnicy korzystają ze standardowego sprzętu sieciowego dostarczonego przez ich dostawcę usług internetowych. Ten sprzęt ma znane backdoory, które osoby atakujące mogą łatwo wykorzystać, aby dostać się do sieci firmy prawniczej. Czasami znajdujemy przestarzałe wersje systemu Windows, niezaszyfrowane dyski na komputerach i wyłączone zapory. Ponadto niektórzy prawnicy używają zewnętrznych dysków twardych jako urządzeń do tworzenia kopii zapasowych. Bardzo często te dyski nie są szyfrowane ani chronione hasłem” - opisuje Kavaliauskas.

Jak szybko poprawić bezpieczeństwo kancelarii prawnej?

Amberlo radzi małym i średnim kancelariom prawnym, które chcą szybko poprawić bezpieczeństwo przechowywanych danych, aby przeszły całkowicie na chmurę. Sprawi ona, że nawet jeśli cyberprzestępca dostanie się do sieci wewnętrznej, to nie znajdzie w niej nic wartościowego, bo wszystkie ważne dane będą przechowywane w chmurze. Dodatkowo łatwiej będzie zabezpieczyć  urządzenia używane przez pracowników kancelarii prawnych, co jest szczególnie ważne w dobie coraz powszechnej pracy zdalnej.

“Warto także pamiętać, że po migracji do chmury natychmiast zaczynasz dzielić się odpowiedzialnością za ochronę danych z dostawcą chmury, co oznacza, że poniesiesz mniejszą szkodę w przypadku naruszenia danych. Najwięksi dostawcy chmury, jak Amazon, Google czy Microsoft, wydają miliardy na cyberbezpieczeństwo. Większość kancelarii nie może sobie pozwolić nawet na ułamek takich wydatków. Dlatego w większości przypadków dane będą znacznie lepiej chronione w chmurze” - wyjaśnia Kavaliauskas.

Nikt nie pyta o kwestie związane z bezpieczeństwem

Amberlo ma także ciekawe spostrzeżenia dotyczące tego, na co zwracają uwagę prawnicy wybierający dedykowane dla ich branży oprogramowanie. Otóż pytania o kwestie związane z bezpieczeństwem praktycznie się nie pojawiają. Nie dotyczy to jednak tylko polskich firm prawniczych, ale także i tych z innych krajów UE i Ameryki Północnej.

Tymczasem – zdaniem przedstawiciela Amberlo – regułą powinny być pytania o takie kwestie, jak np. gdzie są przechowywane i w jaki sposób są przetwarzane dane gromadzone w aplikacji? Jaka infrastruktura jest używana i jak jest chroniona? Czy są używane zapory sieciowe? Czy każdy serwer jest odizolowany od innych serwerów? Czy jest używana aktywna ochrona, która ostrzega o nietypowym zachowaniu? Czy wszystkie hasła są zaszyfrowane? Czy dostawca może zagwarantować, że hasła użytkowników końcowych są szyfrowane? Jak często są wykonywane kopie zapasowe? Czy są one zaszyfrowane i przechowywane w oddzielnej fizycznej lokalizacji? Kto z personelu dostawcy może uzyskać dostęp do systemu?

“Te pytania nie padają, bo dla znacznej części firm prawniczych nie są to istotne kwestie. Aby zmienić tę sytuację, musimy mieć standardy bezpieczeństwa dla firm technologicznych i kancelarii prawnych. Powinien istnieć proces certyfikacji i zbiór wskazówek dla firm prawniczych i klientów kancelarii prawnych, który ułatwiłby im wybór odpowiedniego usługodawcy, zadawanie właściwych pytań i upewnianie się, że wrażliwe informacje są odpowiednio zarządzane. I lepiej, żeby stało się to wcześniej, niż później” - apeluje przedstawiciel Amberlo.

Po upublicznieniu swoich badań dot. wzrostu ataków na firmy prawnicze, z podobnym wezwaniem wystąpiła także firma BlueVoyant.  Zaapelowała ona do władz amerykańskich, aby sektor prawny został zdefiniowany jako kluczowy dla zabezpieczenia infrastruktury krajowej. Przedstawiciele firmy podkreślili, że choć z pozoru branża wydaje się mała w porównaniu do operatorów telekomunikacyjnych czy dostawców innej krytycznej infrastruktury, to jednak ujawniane od czasu do czasu wyniki włamań w firmach prawniczych potrafią wstrząsnąć rynkiem.

Dodatkowe informacje

Amberlo to oparte o chmurę oprogramowanie dla kancelarii prawnych. System jest obecnie używany przez ponad 1 tys. różnej wielkości kancelarii na całym świecie, ułatwiając im kompleksowe zarządzanie firmą, w tym obsługiwanymi sprawami, kontaktami, dokumentami, pracą grupową, a także rejestrowanie i rozliczanie godzin pracy. Jak zapewnia Amberlo, oszczędności wynikające z informatyzacji tych zadań, umożliwiają ponad 1000 proc. zwrotu z inwestycji w ciągu zaledwie jednego roku. Dodatkowe informacji o Amberlo, a także dostęp do darmowej wersji próbnej programu firmy można znaleźć pod adresem: https://www.amberlo.io.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Consdata i Credit Agricole Bank Polska - Low-codowe Śniadanie Technologiczne Biuro prasowe
2024-04-30 | 13:00

Consdata i Credit Agricole Bank Polska - Low-codowe Śniadanie Technologiczne

Śniadanie Technologiczne, które jest inicjatywą Forum Technologii Bankowych (FTB) oraz Związku Banków Polskich (ZBP), gromadzi przedstawicieli branży bankowej z obszarów
IT i technologie Toughbook wspiera żołnierzy na froncie, umożliwiając im komunikację
2024-04-30 | 11:20

Toughbook wspiera żołnierzy na froncie, umożliwiając im komunikację

Laptopy i tablety Panasonic, wytrzymałe na trudne warunki, są certyfikowane dla wojsk NATO i mogą być dostosowywane do różnych potrzeb przez cały okres ich
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-04-30 | 11:00

Czeski startup pomoże w ekspansji zagranicznej polskich firm i organizacji.

Choć wydawać by się mogło, że internet i idący za nim dostęp do informacji, stał się dobrem powszechnym zaglądającym w każdy zakątek świata, rzeczywistość jest nieco inna. Dostęp do internetu posiada ponad 5 miliardów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.