Rozwój e-commerce wyzwaniem dla logistyki

2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Wyjątkowo intensywny rozwój e-handlu od początku pandemii wymaga od całej branży KEP spostrzegawczości oraz intuicji, aby właściwie diagnozować rynkowe trendy czy wyzwania. Wiodącym obszarem w tym zakresie jest logistyka, dla której dynamika e-commerce wiąże się ze wzrostem oczekiwań klientów, a także przyspieszoną ewolucją procesów operacyjnych.
Z badania firmy Nielsen wynika, że aż połowa wiodących graczy rynku e-commerce zaliczyła wzrost przychodów w handlu internetowym. Bez wątpienia jest to efekt lockdownu, który został wprowadzony wiosną ubiegłego roku, wywierając olbrzymi wpływ na zmianę nawyków zakupowych wśród konsumentów. Analizy PwC wskazują, że sektor e-commerce urósł w ubiegłym roku o 35%, a jego wartość wyniosła 83 mls zł. Skala zjawiska jest zatem ogromna i trudno spodziewać się jego wyhamowania.
Wcześniej często deprecjonowany kanał online w zakresie sprzedaży jest obecnie obiektem pożądania wśród firm z niemal wszystkich sektorów. Według PwC korzysta z niego już 150 tysięcy przedsiębiorstw i wciąż przybywają nowe. Silna pozycja na tym rynku wiąże się już nie tylko z najwyższą jakością obsługi czy oferty, lecz także rozwojem technologicznym i podążaniem za trendami.
Boom na zakupy online
Z tych samych badań wynika, że wartość e-handlu w 2026 roku wyniesie już 162 mld zł. Nieunikniony jest wzrost obrotów w segmentach mocno osadzonych w Internecie, jak elektronika, media, dom, odzież, obuwie oraz tych, których sprzedaż dopiero ulega cyfrowej transformacji, czyli żywność i motoryzacja, wspólnie mających odpowiadać za 18% całego rynku.
Dynamiczny wzrost transakcji online to także wyzwanie dla samej logistyki. Zamknięcie sklepów stacjonarnych wywołało prawdziwy boom na zakupy online. Firmy kurierskie musiały błyskawicznie odnaleźć się w nowych realiach, tym bardziej że równolegle rozwinęły się oczekiwania konsumentów. Ma być jeszcze szybciej i jeszcze taniej. Dla przyspieszenia procesu dostarczenia przesyłki wiele podmiotów działających w e-handlu zdecydowało się na implementację usługi „zamów i odbierz”. Połączenie transakcji online z osobistym odbiorem produktów w wybranych placówkach ograniczyło inwestycje w logistykę. Takie rozwiązanie pozwoliło sieciom spożywczo-przemysłowym skrócić czas konfekcjonowania na przykład świeżej żywności. Kolejnym krokiem mogą być zautomatyzowane punkty odbioru już testowane za granicą.
Wszystko to dzieje się obok najszybszego w historii przyrostu automatów paczkowych, których rola jest istotna, jak jeszcze nigdy wcześniej. Komfort, bezpieczeństwo i wygoda korzystania z zagęszczonej sieci zewnętrznych urządzeń blisko miejsca zamieszkania lub pracy pozwala zaoszczędzić cenny czas, ale przede wszystkim do minimum ograniczyć kontakt bezpośredni w czasach pandemii. Innym aspektem jest sprawna współpraca pomiędzy firmami kurierskimi a sieciami handlowymi, które zyskując status placówek pocztowych, mogą działać w niedziele niehandlowe, co z kolei przedłuża w skali tygodnia łańcuch dostaw i pozytywnie wpływa na satysfakcję klienta końcowego.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.