Symulatory – gatunek gier dający nieskończone możliwości
Co łączy mechanika, pilota, kozę i kromkę chleba? Gry komputerowe z gatunku symulatorów, w których szczególnie specjalizują się polskie studia deweloperskie (na 2020 rok zapowiedziano aż kilkadziesiąt produkcji w tym gatunku), pozwalają wcielić się praktycznie we wszystkich i wszystko – nawet w najbardziej nieoczywiste profesje, a nawet w zwierzęta czy przedmioty. Oto subiektywna listę najpopularniejszych, najbardziej oczekiwanych lub wyróżniających się symulatorów, w które już możemy zagrać lub niedługo będziemy mogli to zrobić.
Mechanikiem być
Realistyczne symulatory pozwalają przede wszystkim wcielić się w kogoś, kim nie jesteśmy, ale kim moglibyśmy w pewnych okolicznościach zostać. W ramach odskoczni od strzelanin, gdzie na różnych frontach odgrywamy rolę żołnierza, czy gier akcji, gdzie jako bohaterowie z supermocami walczymy ze złem, od czasu do czasu warto spróbować bardziej przyziemnych czynności w wirtualnym świecie.
Jeśli chcieliście kiedykolwiek poczuć się jak mechanik samochodowy, z pomocą przychodzi Car Mechanic Simulator wydany przez PlayWay S.A. Najnowsza edycja jednej z najpopularniejszych gier tego typu powinna mieć premierę jeszcze w tym roku – na razie dla graczy dostępna jest wersja demo. Zaczynamy od małego warsztatu i stopniowo rozbudowujemy i ulepszamy ogromną firmę, pracując z ponad 4000 unikalnych części i na ponad 70 samochodach. Gra pozwala na naprawę, tuning, testowanie, malowanie a nawet przebudowę aut oraz renowację zakupionych na aukcjach modeli.
Car Mechanic Simulator
W podobnym duchu projektowany jest Offroad Mechanic Simulator od studia Image Power S.A, przeznaczony dla wielbicieli aut terenowych, stawiających czoła wielu trudnym wyzwaniom związanym chociażby z ukształtowaniem terenu. Twórcy obiecują kampanię dla pojedynczego gracza, w której będzie można serwisować coraz droższe samochody i wykorzystywać kreatywne rozwiązania dodatkowe na specjalne życzenie klientów chcących pokonywać strome klify czy pełne błota rzeki.
Offroad Mechanic Simulator
Jeśli jednak nie interesują Was pojazdy kołowe, to samo studio ma podobną propozycję związaną z jachtingiem, dyscypliną zdobywającą coraz większą popularność na świecie. Ponieważ nie każdy może pozwolić sobie na tak duży wydatek, jakim jest nowoczesna łódź, Yacht Mechanic Simulator 2021 pozwoli zbudować jachtowe imperium i zostać milionerem. Klasyczna mechanika, która zostanie udostępniona graczom, umożliwi kupowanie, renowację, dekorowanie oraz testowanie jachtów na szerokich wodach, a także na naprawdę silników, łatanie uszkodzonych kadłubów czy ulepszanie systemu nawigacyjnego. Gra, której demo gracze mogli sprawdzić na Steam kilka miesięcy temu, ma zawierać także misje fabularne, system aukcyjny i losowo generowane misje.
Yacht Mechanic Simulator
Jako część grupy PlayWay, wydawcy takich kultowych gier jak Plane Mechanic Simulator czy Car Mechanic Simulator, bardzo chcieliśmy zaproponować graczom kilka kolejnych alternatywnych propozycji w gatunku symulatorów. Stąd decyzja o włączeniu do naszego planu wydawniczego takich gier jak Offroad Mechanic Simulator i Yacht Mechanic Simulator 2021. Obie tematyki – zarówno samochodowa, jak i jachtingowa, są dla nas szczególnie ważne ze względu na fakt, że są to prywatne pasje części naszego zespołu developerskiego. Nie ograniczamy się tylko do tego gatunku, ale zależy nam, by w naszych produkcjach zawarte były symulacyjne elementy. W planach mamy także produkcję Ambulance Simulator, którego wishlista na Steam bardzo dobrze się buduje. W wielu grach musimy odbierać życie, my chcemy pokazać graczom, jak to jest je ratować. Z kolei w Creature Lab w bardzo rozrywkowej formie umożliwimy zabawę w szalonego naukowca – mówi Piotr Figarski, wiceprezes zarządu Image Power S.A.
Jednoosobowa ekipa remontowa
Programy telewizyjne o remontowaniu domów od lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Być może było to jedną z przyczyn sukcesu gry House Flipper, dzięki której mogliśmy dokonać kompletnych metamorfoz nawet najbardziej zaniedbanych obiektów mieszkalnych. Wydana w 2018 roku produkcja studia Empyrean pozwalała na zakup zrujnowanych domów i przeprowadzenie kompletnych remontów – od wymiany instalacji ciepłowniczych i wodnych, po odmalowanie ścian, zainstalowanie klimatyzacji czy sprzątniecie bałaganu oraz uporanie się z insektami.
House Flipper
Na farmie i z humorem
Farming Simulator od Giants Software to seria gier wydawanych od 2008 roku, ale dopiero jej edycja z 2018 roku zyskała ogromną popularność na całym świecie. Farming Simulator 19 otrzymał unowocześniony i całkowicie zmodyfkowany silnik graficzny, kilka map i pozwolił na hodowlę świń, krów, owiec, kur oraz koni, uprawianie bawełny czy owsa. Gracze mogli sami wybrać i zakupić teren pod budowę idealnie prosperującego gospodarstwa w USA i w Europie czy zadbać o konserwację maszyn rolniczych.
Klimat farmy i wsi dzięki grom można poznać nie tylko od strony rolnika. Goat Simulator z 2014 roku, wydany przez Coffee Stain Studios, pozwala graczom wejść w skórę… kozy. Gra nastawiona była przede wszystkim na humor i motywowała graczy do dokonania jak największej ilości zniszczeń w stylu godnym najbardziej niepokornej kozy. Twórcy nigdy nie ukrywali, że nie podchodzą do tematu na poważnie, a z zabawnych błędów w grze, na przykład tych dotyczących fizyki, zrobili jeden z trzonów rozgrywki. Stanowi to dowód na to, że komputerowe symulatory mogą stanowić naprawdę udaną rozrywkę.
Skoro już przy zabawnych symulatorach jesteśmy, wydany przez Bossa Studios I am Bread z 2015 roku pozwala graczom zostać… kromką chleba. A te wbrew pozorom nie leżą na talerzu czy desce do krojenia, tylko ścigają się po kuchni, salonie oraz ogrodzie, wykonując najbardziej zakręcone akrobacje i manewry, niszcząc wszystko po drodze, a nawet eksperymentując ze… stanem nieważkości.
Symulator pracy
Niektórzy szefowie mówią o swoich pracownikach, że nie pracują, tylko symulują pracę. Job Simulator z 2016 roku naprawdę pozwala to zrobić. Ta przeznaczona na systemy VR gra osadzona w świecie zabawnych robotów umożliwia wykonywanie różnych zadań jako pracownik biurowy, sprzedawca, kucharz i mechanik samochodowy. Niestety maszyny, które zastąpiły ludzi, niekoniecznie radzą sobie z obowiązkami. To również pełna humoru gra, która pozwala graczom na naprawdę dziwne czynności.
Coś dla profesjonalistów
Niektóre symulatory nastawione są nie tylko na rozrywkę, ale na realizm i ogromne przywiązanie do detali. Firmowany przez technologicznego giganta Microsoft Flight Simulator pozwala zasiąść za sterami pieczołowicie odwzorowanych samolotów – zarówno małych, jak i ogromnych. Gracze mogą przetestować swoje umiejętności pilotowania maszyn w trudnych warunkach – nocą i ze zmienną pogodą. Mają do dyspozycji bardzo wiernie zaprojektowane wirtualne kokpity, modele samolotów, porty lotnicze oraz topografię terenu praktycznie całego świata.
Z raportu „The game industry of Poland” z 2020 roku, przygotowanego przez PARP, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Game Industry Conference i Indie Games Polska wynika, że w 2019 roku dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld złotych. Co roku do graczy trafia blisko 500 polskich produkcji, szacunkowo co dziesiąta z nich jest symulatorem. To gatunek gier, który otwiera przed graczami praktycznie nieskończone możliwości. Pozwala wcielić się w kierowcę, mechanika, pilota, chirurga, kucharza, farmera, wędkarza, myśliwego, złodzieja, płatnego mordercę, operatora numeru alarmowego, a także pszczołę, kozę czy kromkę chleba. Służą głównie rozrywce, ale czasem także nauce, mogą stać się też katalizatorem rozwoju pasji. Nic dziwnego, że są tak popularne – na Steamie lista gier w tym gatunku dawno przekroczyła kilka tysięcy pozycji, a cały czas dochodzą nowe.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.