Transformacja cyfrowa okiem Red Hat
Wyniki corocznego badania Global Tech Outlook firmy Red Hat są już dostępne. Podobnie jak w latach ubiegłych, sprawdzamy, co dane mówią na temat obecnego stanu chmury obliczeniowej i strategii chmurowych organizacji, ich głównych priorytetów finansowych oraz czynników, które wpływają na powodzenie transformacji cyfrowej. Pomaga to nie tylko zrozumieć obecne środowisko biznesowe, ale też dowiedzieć się, jak lepiej obsługiwać klientów i zaspokajać ich potrzeby. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski z raportu oraz sposób, w jaki zmieniały się one z biegiem czasu.
Coraz większa popularność strategii hybrydowych i wielochmurowych
Chmura hybrydowa pozostaje najczęściej stosowaną strategią chmurową wśród respondentów. W tym roku jej udział w w rynku wzrósł o trzy punkty procentowe i osiągnął wynik 30%. Wzrasta również udział środowisk wielochmurowych, który wynosi obecnie 13% – w porównaniu z 11% w zeszłym roku. Z drugiej strony strategie, które stawiają na pierwszym miejscu chmury publiczne (9%) i prywatne (14%), tracą na sile. Nie powinno to dziwić, ponieważ realia dzisiejszego środowiska biznesowego sprawiają, że organizacje chcą równoważyć szybkość, wydajność i skalę na poziomie technologii chmurowych, zachowując przy tym kontrolę i zabezpieczenia, jakie zapewnia im lokalna infrastruktura.
Warto zauważyć, że 18% respondentów dopiero opracowuje swoją strategię dotyczącą chmury, a niewielki odsetek (5%) w ogóle nią nie dysponuje. Biorąc pod uwagę, że wartości te pozostają na niezmienionym poziomie w stosunku do roku ubiegłego, będziemy uważnie przyglądać się oznakom przyspieszenia w nadchodzącym roku.
Stałe priorytety w finansowaniu IT rok do roku – z bezpieczeństwem na czele
Z perspektywy finansowania głównymi priorytetami w IT na rok 2022 pozostają bezpieczeństwo, zarządzanie chmurą i infrastruktura chmury. Bezpieczeństwo było na pierwszym miejscu u wszystkich respondentów, gdy zapytano ich o najważniejsze priorytety dotyczące infrastruktury chmury, automatyzacji operacji IT oraz big data i analityki. Najwyższy priorytet w swoich obszarach finansowania nadali oni kolejno bezpieczeństwu chmury (43%), automatyzacji zabezpieczeń (36%) oraz bezpieczeństwu i integralności danych (45%). Dostrzegamy też, że z roku na rok automatyzacja w IT stale zyskuje na sile. 38% respondentów stwierdziło, że automatyzacja operacji IT jest ich drugim najważniejszym priorytetem finansowym na rok 2022 w obszarze optymalizacji starszych systemów IT. Jest to największy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym (32% w 2021 roku).
Zdwojone wysiłki firm na rzecz transformacji cyfrowej w następstwie COVID-19
W ubiegłym roku klienci z różnych branż przyspieszyli swoje plany transformacji, aby stawić czoła skutkom trwającej pandemii. W tym roku, zdaniem respondentów, trend ten utrzymał się, ponieważ coraz więcej firm wykorzystuje technologie i procesy do wprowadzania innowacji i transformacji w swoich firmach (31% – wzrost z 29%) lub przyspieszyło swoje działania związane z transformacją cyfrową (22% – wzrost z 21%), jako powody tego przyspieszenia podając pandemię (52%) oraz wzrost przychodów (50%). Mniej respondentów jest zdania, że ich inicjatywy w zakresie transformacji cyfrowej utknęły w martwym punkcie (3%), a więcej jest obecnie w początkowej fazie nowych projektów (8%), co podkreśla zachodzącą zmianę.
Braki w umiejętnościach jako główna przeszkoda transformacji cyfrowej
Śledzenie transformacji cyfrowej jest ważne, ponieważ wpływa ona na wszystkie inne obszary działalności. Obejmuje to zarówno technologię, jak i procesy oraz ludzi. To właśnie dlatego sukces zależy od zdolności organizacji do pokonania barier we wszystkich tych trzech obszarach. W tym roku braki w umiejętnościach (26%) przesunęły się na pierwsze miejsce pod względem barier, które uniemożliwiły firmom osiągnięcie sukcesu w transformacji cyfrowej, podczas gdy problemy z integracją i bezpieczeństwem oraz zgodnością z przepisami spadły o kilka punktów procentowych – do wartości 23%.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Prawo
Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.
Konsument
Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.