Transformacja cyfrowa okiem Red Hat
Wyniki corocznego badania Global Tech Outlook firmy Red Hat są już dostępne. Podobnie jak w latach ubiegłych, sprawdzamy, co dane mówią na temat obecnego stanu chmury obliczeniowej i strategii chmurowych organizacji, ich głównych priorytetów finansowych oraz czynników, które wpływają na powodzenie transformacji cyfrowej. Pomaga to nie tylko zrozumieć obecne środowisko biznesowe, ale też dowiedzieć się, jak lepiej obsługiwać klientów i zaspokajać ich potrzeby. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski z raportu oraz sposób, w jaki zmieniały się one z biegiem czasu.
Coraz większa popularność strategii hybrydowych i wielochmurowych
Chmura hybrydowa pozostaje najczęściej stosowaną strategią chmurową wśród respondentów. W tym roku jej udział w w rynku wzrósł o trzy punkty procentowe i osiągnął wynik 30%. Wzrasta również udział środowisk wielochmurowych, który wynosi obecnie 13% – w porównaniu z 11% w zeszłym roku. Z drugiej strony strategie, które stawiają na pierwszym miejscu chmury publiczne (9%) i prywatne (14%), tracą na sile. Nie powinno to dziwić, ponieważ realia dzisiejszego środowiska biznesowego sprawiają, że organizacje chcą równoważyć szybkość, wydajność i skalę na poziomie technologii chmurowych, zachowując przy tym kontrolę i zabezpieczenia, jakie zapewnia im lokalna infrastruktura.
Warto zauważyć, że 18% respondentów dopiero opracowuje swoją strategię dotyczącą chmury, a niewielki odsetek (5%) w ogóle nią nie dysponuje. Biorąc pod uwagę, że wartości te pozostają na niezmienionym poziomie w stosunku do roku ubiegłego, będziemy uważnie przyglądać się oznakom przyspieszenia w nadchodzącym roku.
Stałe priorytety w finansowaniu IT rok do roku – z bezpieczeństwem na czele
Z perspektywy finansowania głównymi priorytetami w IT na rok 2022 pozostają bezpieczeństwo, zarządzanie chmurą i infrastruktura chmury. Bezpieczeństwo było na pierwszym miejscu u wszystkich respondentów, gdy zapytano ich o najważniejsze priorytety dotyczące infrastruktury chmury, automatyzacji operacji IT oraz big data i analityki. Najwyższy priorytet w swoich obszarach finansowania nadali oni kolejno bezpieczeństwu chmury (43%), automatyzacji zabezpieczeń (36%) oraz bezpieczeństwu i integralności danych (45%). Dostrzegamy też, że z roku na rok automatyzacja w IT stale zyskuje na sile. 38% respondentów stwierdziło, że automatyzacja operacji IT jest ich drugim najważniejszym priorytetem finansowym na rok 2022 w obszarze optymalizacji starszych systemów IT. Jest to największy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym (32% w 2021 roku).
Zdwojone wysiłki firm na rzecz transformacji cyfrowej w następstwie COVID-19
W ubiegłym roku klienci z różnych branż przyspieszyli swoje plany transformacji, aby stawić czoła skutkom trwającej pandemii. W tym roku, zdaniem respondentów, trend ten utrzymał się, ponieważ coraz więcej firm wykorzystuje technologie i procesy do wprowadzania innowacji i transformacji w swoich firmach (31% – wzrost z 29%) lub przyspieszyło swoje działania związane z transformacją cyfrową (22% – wzrost z 21%), jako powody tego przyspieszenia podając pandemię (52%) oraz wzrost przychodów (50%). Mniej respondentów jest zdania, że ich inicjatywy w zakresie transformacji cyfrowej utknęły w martwym punkcie (3%), a więcej jest obecnie w początkowej fazie nowych projektów (8%), co podkreśla zachodzącą zmianę.
Braki w umiejętnościach jako główna przeszkoda transformacji cyfrowej
Śledzenie transformacji cyfrowej jest ważne, ponieważ wpływa ona na wszystkie inne obszary działalności. Obejmuje to zarówno technologię, jak i procesy oraz ludzi. To właśnie dlatego sukces zależy od zdolności organizacji do pokonania barier we wszystkich tych trzech obszarach. W tym roku braki w umiejętnościach (26%) przesunęły się na pierwsze miejsce pod względem barier, które uniemożliwiły firmom osiągnięcie sukcesu w transformacji cyfrowej, podczas gdy problemy z integracją i bezpieczeństwem oraz zgodnością z przepisami spadły o kilka punktów procentowych – do wartości 23%.

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.