Trendy na polskim rynku gier video
Szacuje się, że w Polsce społeczność gamingowa liczy około 16 mln osób. Z rodzimych raportów branżowych wynika, że niemal połowa graczy to kobiety. Wzrost zainteresowania grami video wśród pań to nie jedyny trend, jaki dostrzega branża. Jakie tendencje panują obecnie na polskim rynku gier video?
Statystyczny gracz w Polsce jest mężczyzną z co najmniej średnim wykształceniem, który ma stałą pracę i zamieszkuje obszary wiejskie. Zazwyczaj gra, żeby zrelaksować się po pracy oraz dla zabicia czasu wolnego. Preferuje tradycyjne gry komputerowe, na konsole oraz w przeglądarkach internetowych. Warto dodać, że w Polsce rośnie także liczba graczek. Z najnowszych danych wynika, że Panie stanowią 47% graczy w Polsce, czyli w przybliżeniu 8 mln osób.
Wiemy już, jaki jest profil współczesnego gracza w Polsce, pojawia się więc pytanie, jakie są jego preferencje dotyczące tematyki gier? Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy szczególnie upodobali sobie strategie pokroju gier z serii Total War, gry akcji z Wiedźminem na czele, FPS, gry logiczne, RPG np. Fallout oraz gry sportowe, takie jak FIFA. Co ciekawe gatunkiem, który przeżywa obecnie renesans są wszelkiej maści symulatory, co widać chociażby po sukcesie wchodzącej na rynek kolejnej tegorocznej edycji Car Mechanic Simulator 2021 z Grupy Playway. Warto nadmienić, że symulacje należą do trzech najchętniej wybieranych przez kobiety typów gier.
A po jaką platformę najchętniej sięgamy? Dane mówią jednoznacznie, że najczęściej wybieranymi grami są te zaprojektowane z myślą o urządzeniach mobilnych. Kryzys związany z pandemią Covid-19 ugruntował ich mocną pozycję na polskim rynku gier video. Możemy być pewni, że liczba entuzjastów grania na smartfonach i tabletach będzie rosła wprost proporcjonalnie do liczby użytkowników telefonów najnowszej generacji. Zwłaszcza, że ta kategoria gier jest stale rozwijana. Nieustannie pojawiają się nowe patenty, takie jak wykorzystana w The Witcher: Monster Slayer technologia rozszerzonej rzeczywistości. W najbliższych latach będziemy świadkami rozwoju tej technologii, która może zapewnić zupełnie nową gamę doznań.
Z racji dużego zainteresowania graczy serwisy gamingowe będą w dalszym ciągu rozwijać usługę cloud gamingu. Ta technologia daje możliwość zagrania w wymagające tytuły bez konieczności kupowania drogiego sprzętu komputerowego. Szybszy internet oraz wdrożenie sieci 5G ma ułatwi dostęp do grania w chmurze szerszemu gronu graczy.
W trakcie pandemii Covid-19 zwiększyło się zainteresowanie internautów streamami z gier udostępnianymi przez influencerów gamingowych, nierzadko byłych zawodników e-sportowych. Śledzący ich widzowie mogą podpatrzyć u streamerów strategie oraz mechaniki wykorzystywane podczas gry, a także wchodzić z nimi w interakcję. Wiele osób oglądy streamy na równi z ulubionymi serialami na Netflixie. Można śmiało powiedzieć, że popularność streamerów gamingowych będzie tylko rosła.
Duże międzynarodowe koncerny są świadome, że branża gamingowa przynosi duże zyski, dlatego raz po raz puszczają oko do graczy, poprzez tworzenie dla nich spersonalizowanych produktów. W krajach azjatyckich oraz USA takie pomysły nikogo nie dziwią, tym niemniej w Polsce są to cały czas pionierskie działania. Do pionierów tego typu akcji promocyjnych można wliczyć m.in. Alior Bank, Getin Bank, Credit Agricole oraz PKO Bank Polski. Grupa Europa wprowadziła możliwość ubezpieczenia dóbr cyfrowych oraz sprzętu do grania.
Z pewnością na zmianę podejścia firm do środowiska gamingowego ma wpływ rosnąca popularność e-sportu. Zawody e-sportowe z roku na rok zyskują coraz większą oglądalność, a wartość rynku jest wyceniana na 45 mln zł. Nierzadko transmisje z zawodów e-sportowych śledzi z zapartym tchem więcej widzów, niż tradycyjne wydarzenia sportowe. Olbrzymie zainteresowanie tą dyscypliną potwierdza zwycięstwo Łukasza „Puki Style” Zygmunciaka w plebiscycie na ulubionego sportowca 2020 roku. Wygrana zawodnika e-sportowego nie powinna dziwić, skoro Polacy należą do światowej czołówki najlepszych zawodników w tej dziedzinie. Sukcesy Jarosława „Pasha” Jarząbkowskiego czy Marcina „Jankosa” Jankowskiego korzystnie wpływają na wizerunek dyscypliny w Polsce oraz popularyzują wirtualne rozgrywki na naszym rynku.
Polacy coraz silniej „rozpychają się” na rynku gier video. Sukcesy Wiedźmina oraz Dying Light pokazują, że Polacy są kreatywni i potrafią wyprodukować świetne gry, na które czekają gracze na całym świecie. Przychód całego sektora gamingowego w Polsce jest szacowany na ponad 2,49 mld zł. Na terenie Polski działa 440 producentów gier, którzy rocznie wydają 480 nowych tytułów. Obecnie na Głównym Rynku i NewConnect notowanych jest łącznie 58 spółek z branży gamedev. Według danych serwisu ISB News, jesteśmy na drugim miejscu na świecie pod względem liczby notowanych na giełdzie spółek gamingowych. Do największych z nich należą CD Projekt, Ten Square Games, 11 Bit Studios, Playway oraz CI Games, które wchodzą w skład indeksu WIG Games na warszawskiej GPW. Możemy spodziewać się, że kolejne studia będą stopniowo dołączać do ich grona.
Autorem komentarzem eksperckiego jest Marcin Zaleński, Creative Director Image Power.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.