Komunikaty PR

Trendy napędzające wdrażanie innowacji w sektorze finansowym

2023-09-05  |  21:10
Biuro prasowe

Sektor usług finansowych w Polsce od lat uchodzi za branżę o wyróżniającej się dojrzałości technologicznej. Jego cyfrowa transformacja konsekwentnie postępuje, a banki zdają sobie sprawę, że digitalizacja procesów i zasobów przyczynia się do optymalizacji kosztowej, bezpieczeństwa danych i zwiększenia wartości biznesowej. Wciąż jednak nie korzystają z tych możliwości w pełni. Jakie trendy motywują banki do wdrażania koncepcji paperless?

Konieczność optymalizacji kosztowej

Choć z uwagi na specyfikę swojej działalności, banki dysponują szerokim wolumenem zgromadzonych danych, często brakuje im narzędzi na czerpanie z nich korzyści. Na coraz większe zainteresowanie nowoczesnymi technologiami wpływa m.in. fakt, że pomagają one sprostać współczesnym wyzwaniom biznesowym, a także wypracować przewagę konkurencyjną. Aktualna sytuacja ekonomiczna nie jest jednak w pełni sprzyjająca wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Według danych firmy Forrester obniżenie kosztów stało się aktualnie priorytetem dla 73% firm świadczących usługi finansowe[1]. Potrzeba optymalizacji budżetu bez wątpienia wynika z obecnych realiów gospodarczych i towarzyszących im wyzwań biznesowych. Niepewność gospodarcza, wysoki poziom inflacji i stóp procentowych, a także inne niekorzystne czynniki makroekonomiczne przekierowują uwagę banków na stabilność funkcjonowania oraz odporność organizacyjną. Z jednej strony banki muszą stawiać czoła obecnym zawirowaniom. Jednak z drugiej – instytucje finansowe myślące przyszłościowo rozważają dziś inwestycje, które pozwolą im należycie się przygotować na moment gospodarczego odbicia. Banki zdecydowanie powinny rozglądać się za nowymi źródłami generowania dodatkowej wartości, które wykraczają poza dotychczasowy sposób myślenia. Rynkowi liderzy muszą wobec tego znaleźć odpowiedni balans między wdrażaniem innowacji na przyszłość a bieżącą odpornością biznesową, czyli tzw. business resilience – podkreśla Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Klient centrum koncepcji paperless

Kołem zamachowym dla cyfrowej transformacji w bankowości pozostają wyśrubowane oczekiwania klientów. Już podczas pandemii doświadczenia konsumenckie przeszły transformację pod wpływem większej liczby interakcji cyfrowych i hybrydowych. Wyzwanie, które stoi przed bankami, polega na zapewnieniu bardziej atrakcyjnej, szybszej i kompleksowej obsługi cyfrowej. Nawet 70% respondentów z pokolenia Z i Millennialsów jest otwartych na zmianę swojego banku, jeśli nowy byłby w stanie zagwarantować im lepsze możliwości cyfrowe[2]. Banki mają świadomość swoich niedoskonałości w tym obszarze, dlatego postrzegają cyfryzację procesów oraz zasobów jako realną szansę na rozwój. Zaledwie 4% liderów w sektorze instytucji finansowych uważa, że oferowane przez nich cyfrowe doświadczenia klienta nie wymagają żadnych usprawnień, co pokazuje, że zdecydowana większość banków wciąż ma w tym obszarze przestrzeń do zbudowania przewagi względem konkurencji[3].

Badania rynkowe wskazują, że banki detaliczne, które regularnie optymalizują obszar Customer Experience, rosną ponad 3 razy szybciej niż konkurenci, którzy tego nie robią[4]. Bez wątpienia dziś o doświadczenia klientów dba się poprzez kompleksową transformację cyfrową. Od czasów pandemii, gdy zamykano filie banków z powodu obostrzeń sanitarnych, a bankowość mobilna i internetowa zyskały na popularności, konsumenci stopniowo rezygnowali z bankowości w tradycyjnym wydaniu. Oczekiwania względem pozytywnych doświadczeń w kanałach cyfrowych komunikacji z bankami, szczególnie wśród młodszych pokoleń, sprawiają, że tempo cyfrowej transformacji w sektorze w mojej ocenie nie powinno w najbliższym czasie się zmniejszyć – dodaje Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Fundamentami działalności w sektorze bankowym w nadchodzących miesiącach będą z pewnością stabilność, odporność biznesowa (business resilience) i optymalizacja kosztowa, a podstawą dla wszystkich podejmowanych decyzji będą bezpieczeństwo danych oraz zaadresowanie potrzeb klientów. Wszystko wskazuje na to, że cyfryzacja w sektorze będzie postępować dynamicznie. Choć „papier” jest trwale zakorzeniony w bankowości, należy spodziewać się, że koncepcja paperless będzie zataczać coraz szersze kręgi.

 


[1] Forrester: Predictions 2023: Banks Will Batten Down The Hatches But Prepare For The Upturn

[2] BAI: Addressing banking’s key business challenges in 2023

[3] Tamże

[4] Forrester: Fear and Confusion Over Data Hinder Retail Banks’ Ability To Optimise Customer Experiences

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

Prawo

ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

Konsument

Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.