Uwaga na fałszywe ankiety na temat Pfizera
Według najnowszych danych telemetrycznych Bitdefender Antispam Lab oszukańcze e-maile dotarły począwszy od kwietnia do 200 tysięcy osób. Niemal 50 proc. ataków pochodziło z Holandii, 25 proc. z USA i 23 proc. z Niemiec. Oszuści podszywają się pod koncern farmaceutyczny Pfizer i zapraszają odbiorców wiadomości do udziału w ankiecie dotyczącej darmowych szczepionek. Promują ankietę jako anonimową, bezpłatną, a dodatkowo kuszą nagrodą w wysokości 100 dolarów. Adresaci, którzy połkną haczyk i klikną przycisk „Start Survey Now’ („Wypełnij ankietę teraz”) zostają przekierowani do podejrzanego adresu URL wczytującego natychmiast mechanizm Captcha. Niezależnie od tego, czy użytkownicy weryfikują swoją tożsamość, są przekierowywani na stronę ankiety.
Wiele marek zachęca konsumentów do wypełnienia ankiety w celu uzyskania niewielkich nagród lub rabatów przy kolejnym zakupie. Jednak większość bezpłatnych produktów lub nagród ma bardzo niewielką wartość. W tym przypadku oszuści wykorzystują szum wokół ogólnokrajowych kampanii szczepień, aby zbierać informacje o użytkownikach i zarabiać pieniądze. W zamian za wypełnienie fałszywej ankiety ofiary rzekomo otrzymują bezpłatną nagrodę, ale są jednocześnie proszone o uiszczenie symbolicznej opłaty na pokrycie kosztów wysyłki. Oszuści często wykorzystują różne sztuczki ankietowe, aby zdobyć zaufanie użytkowników, w tym podszywając się pod legalne firmy. Bitdefender Antispam Lab wykrył również oszustwa reklamowe podszywające się pod popularne firmy, takie jak Lowes, eBay, SamsClub czy IKEA.
Oszustwa ankietowe to kreatywny sposób na kradzież danych osobowych i finansowych od osób fizycznych. Naciągacze oferują nagrody i zachęcają potencjalne ofiary do szybkiego działania, informując o tym, że zostało niewiele czasu na wypełnienie ankiety. Prawdziwe ankiety nie mają przypisanego limitu czasu na ich uzupełnienie, nie zawierają też próśb o podanie numeru karty kredytowej lub konta bankowego.
- Nie ma wątpliwości, że oszuści będą nadal wykorzystywać zainteresowanie związane ze szczepieniami i bombardować skrzynki pocztowe ograniczonymi w czasie ankietami na temat szczepionek Pfizer, Moderna, AstraZeneca i Johnson & Johnson - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Źródło; marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.