W holenderskich supermarketach zabrakło sera po ataku ransomware
Bakker Logistiek oferuje usługi przechowywania towarów w klimatyzowanych magazynach, a także transport żywności do holenderskich supermarketów. W ubiegłym tygodniu napastnicy zaszyfrowali dane należące do firmy, co zakłóciło dostawy towarów i operacje związane z realizacją zamówień.
- Nie byliśmy w stanie realizować zamówień od klientów, bowiem nie mogliśmy odnaleźć produktów. Wynika to z faktu, iż dysponujemy ogromnymi magazynami i wyszukiwanie towarów odbywa się za pomocą komputerów. Nie jesteśmy w stanie zarządzać nimi ręcznie. Zresztą ten sam problem dotyczy transportu, mamy setki ciężarówek, nie jesteśmy w stanie zarządzać ich ruchem bez narzędzi informatycznych i danych. - wyjaśnia Toon Verhoeven, dyrektor Bakker Logistiek.
Zakłócenia w dostawach doprowadziły do niedoboru niektórych produktów spożywczych, zwłaszcza sera, w największej sieci supermarketów w Holandii, Albert Heijn. Detalista opublikował na swojej stronie nawet specjalny komunikat.
„ Ze względu na usterkę techniczną dostępność sera paczkowanego jest ograniczona. Dostawca usług logistycznych dokłada wszelkich starań, aby jak najszybciej rozwiązać problem i szybko przywrócić dostępność. Przepraszamy za niedogodności”.
Szefowie Bakker Logistiek twierdzą, że rozpoczęli przywracanie systemu, których dotyczy problem. Poza tym koordynują działania z klientami, aby jak najszybciej przywrócić dostawy do normalnego trybu.
Jak do tej pory nie udało się ustalić, który z gangów ransomware stoi za atakiem. Jednakże Toon Verhoeven podejrzewa, że cyberprzestępcy uzyskali dostęp do ich systemów poprzez niedawno zgłoszone luki w Microsoft Exchange ProxyLogon.
- Bakker Logistiek nie jest pierwszym operatorem logistycznym, który został poszkodowany w wyniku ataku ransomware. W listopadzie z podobną sytuacją musiał się zmierzyć globalny koncern z USA. W tym przypadku hakerzy unieruchomili systemy telefoniczne, pocztę elektroniczną oraz procesy związane z zarządzanie zapasami i realizacją zamówień. Niestety, trzeba liczyć się z tym, że tego typu incydenty staną się powszechnym zjawiskiem. Firmy logistyczne korzystają z najnowszych technologii, zaś pandemia przyspieszyła proces cyfryzacji. Tym samym firmy z tej branży stają się łakomym kąskiem dla hakerów - mówi Mariusz Politowicz, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.