Komunikaty PR

Wielkanoc w handlu tradycyjnym

2021-04-13  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.04 MB )

Podobnie jak w latach ubiegłych, w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc w naszych koszykach zakupowych tradycyjnie pojawiło się znacznie więcej produktów spożywczych wykorzystywanych do przygotowania potraw świątecznych. Z uwagi na bardzo duże zapasy, jakie zgromadziliśmy od początku lockdown’u do Wielkanocy w roku ubiegłym, porównanie rok do roku pokazuje, iż w tym roku kategorie „wielkanocne” odnotowały niższe sprzedaże niż rok wcześniej. Kupiliśmy jednak wyraźnie więcej wielkanocnych akcesoriów, jak wynika z najnowszego badania danych M/platform dla segmentu tradycyjnego.

Wielkanoc jest jednym z tych okresów w roku, kiedy standardowo wartość naszego koszyka zakupowego istotnie wzrasta. Nie inaczej dzieje się w handlu tradycyjnym*. W ostatnim tygodniu przed Wielkanocą wartość naszych zakupów w tym kanale sprzedaży była w roku bieżącym o 20% wyższa w stosunku do trzech tygodni poprzedzających ów tydzień. Tegoroczne Święta Wielkanocne, mimo trwającej nadal pandemii i towarzyszących jej obostrzeń, były jednak bardziej zwyczajne niż ubiegłoroczne. W ubiegłym roku bowiem Wielkanoc odbywała się zaledwie kilka tygodni po stwierdzeniu pierwszego przypadku koronawirusa w Polsce i po rozpoczęciu lockdown’u, który z uwagi na perspektywę dłuższego pobytu w domach wywołał u polskich konsumentów potrzebę zgromadzenia dużych zapasów żywności. W tygodniu 15-tym 2020 roku (tydzień z Niedzielą Wielkanocną), zrobiliśmy wyraźnie większe zakupy niż w tygodniu 11-tym tego samego roku, kiedy rozpoczął się lockdown.

Wyjątkowo duże zakupy, jakie poczyniliśmy w ubiegłym roku spowodowały, iż tegoroczne zakupy wielkanocne w tradycyjnych sklepach spożywczych okazały się być mniejsze pod względem wartości i wolumenu sprzedaży, odnotowując spadki o odpowiednio 9% i 11%. Do spadków tych przyczyniła się większość kategorii zarówno powszechnie kojarzących się z przygotowaniem potraw wielkanocnych jak jaja, majonez, biały ser, masło, mąka czy cukier, jak również wiele innych kategorii spożywczych – komentuje badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w COMP Centrum Innowacji.

Gdy jednak porównamy 14-ty tydzień 2021 roku do trzech poprzedzających go tygodni, widzimy wyraźne wzrosty typowo „wielkanocnych” kategorii, bowiem majonezy (wraz z dressingami i octem) wzrosły o 117%, zaś jaja o 64%. Wydaliśmy też więcej na masła i margaryny (wzrost o 29%), biały ser (wzrost o 25%) czy cukier (wzrost o 36%) i mąkę (wzrost o 18%).

Specyfika ubiegłorocznej i tegorocznej Wielkanocy spowodowała równocześnie, iż w roku 2020 ewidentnie skupiliśmy się na zakupach produktów do spożycia, zaś w roku 2021 pozwoliliśmy sobie także na powrót do tradycji związanych z Wielkanocą, w tym malowania pisanek czy polewania się wodą w Lany Poniedziałek. Mimo rokrocznych spadków sprzedaży widocznych dla kategorii związanych z przygotowywaniem posiłków wielkanocnych, segment produktów wielkanocnych był wyjątkiem od reguły. W tym roku wartość sprzedaży barwników do jaj, owijek termokurczliwych czy śmigusówek była bowiem aż o 75% wyższa niż w roku 2020. Po ponad roku pandemii ewidentnie tęsknimy za znaną nam sprzed ponad roku normalnością.

---

Badaniami objęto próbkę n = 3745 reprezentatywnych sklepów z segmentu handlu tradycyjnego, wybranych spośród ponad 12 tysięcy sklepów, które przystąpiły do M/platform.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu Biuro prasowe
2024-07-17 | 08:00

Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu

Podczas gdy eksperci przewidują znaczące pozytywne skutki gospodarcze rozwoju sztucznej inteligencji generatywnej, nastroje społeczne nie są tak optymistyczne. Allianz Trade przedstawia wyniki
IT i technologie Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux
2024-07-17 | 01:00

Lena Lighting partnerem oprogramowania DIALux

DIALux jest nowoczesnym narzędziem, pozwalającym na projektowanie oświetlenia. To najchętniej wybierane oprogramowanie, umożliwiające zarówno rozlokowanie pojedynczych opraw, jak i
IT i technologie Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft
2024-07-16 | 07:50

Długoterminowa umowa TomTom i Microsoft

TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, ogłosił, że umacnia i rozszerza swoją współpracę z firmą Microsoft. Mapy i dane o ruchu drogowym TomTom będą

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządowe budżety będą niezależne od rządowych zmian w podatkach. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać od 2025 roku

Obniżenie podatków, zwłaszcza PIT-u, zubożyło w ostatnich latach budżety polskich samorządów, szczególnie dużych miast. Nowy rząd po konsultacjach z jednostkami samorządu terytorialnego przedstawił w połowie lipca projekt nowej ustawy, zgodnie z którą dochody miast, gmin, powiatów i województw miałyby się opierać na udziale w dochodzie osób mieszkających i pracujących na danym obszarze, a nie w samych podatkach od osób fizycznych i prawnych. W ten sposób zmiany w opodatkowaniu nie będą się przekładać na wysokość wpływów do lokalnych budżetów i ułatwią planowanie inwestycji.

Finanse

Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street

Polska gospodarka w tym roku urośnie o 3–4 proc. po minimalnym wzroście w 2023 roku. To powinno się przełożyć na dobre wyniki polskich spółek, czyli również ich pozytywne notowania na giełdzie. Trend może zmienić jedynie wolta na Wall Street. Na nią jednak na razie się nie zanosi. Jednak za mniej więcej półtora roku amerykańscy przedsiębiorcy zaczną odczuwać skutki wysokich stóp procentowych, nawet jeśli Fed do tego czasu zdecyduje się na ich obniżki. Wtedy nastroje inwestorów mogą się odwrócić.

Konsument

Nie tylko Zielony, ale też Niebieski Ład. UE intensyfikuje wysiłki na rzecz ochrony zasobów wodnych

Europejski Komitet Regionów wezwał niedawno tworzącą się nową Komisję Europejską do prac nad Europejska Strategią Wodną i powołania komisarza odpowiedzialnego za zasoby wodne w UE. Impulsem do planowania zmian w tym obszarze ma być Blue Deal, czyli Niebieski Ład – inicjatywa stworzona w ubiegłym roku na wzór Zielonego Ładu. Przyspieszenie działań na rzecz ochrony zasobów wodnych to zdaniem ekspertów konieczność w obliczu coraz częstszych i poważniejszych susz, powodzi i problemów z dostępem do wody pitnej. Niebieski Ład ma być istotnym elementem dostosowywania się do zmian klimatu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.