Komunikaty PR

Wydatki na gry wideo w Polsce wzrosły w 2020 r. do 3,2 mld zł

2021-07-22  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Przewaga gier mobilnych

Branża gier wideo jest jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi polskiego przemysłu. W 2020 r. suma wydatków poniesionych na gry wideo  w Polsce osiągnęła poziom 3,2 mld zł, rosnąc w skali roku o 7%. W 2020 r. kryzys COVID-19 dwutorowo wpłynął na wartość polskiego rynku gier. Na plus z pewnością zadziałała społeczna izolacja i większa ilość czasu poświęcana na granie w gry. Na największym znaczeniu zyskały gry mobilne – głównie zwiększone wydatki związane z dodatkami w grach.

 

Wartość wydatków ponoszonych na gry wideo w Polsce (mld zł) i dynamika zmian (%), 2019-2021

 

2019s

2020s

2021p

Wartość

2,99

3,21

3,41

Dynamika

5,6%

7,2%

6,2%

Wyjaśnienie: wydatki na gry mobilne, społecznościowe, przeglądarkowe, na PC i konsole oraz dodatki do tego typu gier. Dane szacunkowe.

s - szacunek, p - prognoza

Źródło: PMR, 2021

 

W największym stopniu koniunkturę polskiego rynku gier wideo budują przychody ze sprzedaży gier mobilnych, społecznościowych i przeglądarkowych. Związane jest to m.in. z rosnącą penetracją urządzeń mobilnych i powszechnym dostępem do internetu mobilnego (każdy może być potencjalnym graczem) oraz jednocześnie zyskującymi na popularności grami free-to-play. Segment ten rośnie najdynamiczniej.

Najmniejszy udział w sumarycznym wyniku rynku w roku 2020 miały gry konsolowe. Pomimo, iż segment ten sukcesywnie się rozwija pod względem liczby graczy czy liczby sprzedawanych gier, to nadal jest mniej warty niż segment gier na PC (ceny nowych gier na PC, głównie produkcji AAA, zanotowały w ostatnich latach dynamiczny wzrost; poza tym gier na PC nie można z reguły odsprzedać) czy gier mobilnych (sukces segmentu mobilnego opiera się na systemie mikrotransakcji). Z drugiej strony rośnie znaczenie gier konsolowych i wydatki na nie polskich graczy. Średnioroczna stopa wzrostu wydatków na gry konsolowe jest wyższa niż w przypadku gier pecetowych.

 

Optymistyczne prognozy rozwoju rynku

Prognozy PMR zakładają, że wzrostowy trend w wydatkach na gry wideo w Polsce utrzyma się także w latach kolejnych. Prognozowany CAGR w latach 2021-2026 wyniesie 5,9%. Wartość rynku gier mobilnych, społecznościowych i przeglądarkowych dalej będzie się umacniać, notując najwyższą średnioroczną stopę wzrostu na rynku i w długiej perspektywie dążąc do połowy udziałów w całym torcie rynkowym. Dynamice zyskującego segmentu gier mobilnych będzie sprzyjać szeroka oferta i zasięg tego typu gier, a także dalszy rozwój dystrybucji gier mobilnych w modelu F2P. W prognozowanym okresie PMR przewiduje stabilną dynamikę wzrostu wydatków Polaków na gry przeznaczone na konsole i PC, przy czym CAGR wzrostu dla konsol będzie blisko dwukrotnie wyższy. W kolejnych latach polski rynek nadal będzie bardziej pecetowy niż konsolowy, choć baza konsol wśród polskich graczy będzie sukcesywnie się powiększać.

 

Czy model subskrypcyjny i cloud gaming mają znaczenie?

Zainteresowanie polskich graczy subskrypcją gier wideo na ten moment jest stosunkowo małe – szacunki PMR wskazują na milion takich graczy w 2020 r. – choć znajduje się w trendzie wzrostowym. Sprzyja temu coraz większa oferta platform oferujących dostęp do gier w ramach abonamentu, a także ogólny zwrot biznesu w kierunku subskrypcji oraz świadczeniu usług cyfrowych.  Polscy gracze nadal zdecydowanie  wolą kupować cyfrowe  i fizyczne wersje gier wideo. Powodem jest w dalszym ciągu znaczny odsetek graczy „ortodoksyjnych”, dla których wersje cyfrowe gier nie są atrakcyjne. Poza tym model subskrypcyjny często nie obejmuje premier gier typu AAA. Subskrypcja pozbawia również możliwości odsprzedaży gier na rynku wtórnym.

 

Podobnie zjawisko cloud gamingu nie ma na ten moment większego znaczenia dla polskich graczy. Według badań przeprowadzonych przez PMR w lutym 2021 r., zaledwie 2% polskich graczy korzysta z platform cloud gamingowych. Kolejne 12% wyraża natomiast zainteresowanie platformami cloud gamingowymi w przyszłości.

 

Odsetek graczy subskrybujących platformy z grami wśród Polaków kupujących gry wideo, luty 2021

 

 

Tak

15%

Nie

85%

Źródło: PMR, 2021

 

W kolejnych sześciu latach PMR nie oczekuje znaczącego wzrostu graczy korzystających z subskrypcji gier czy cloud gamingu na polskim rynku. Podobnie w przypadku generowanych z tego tytułu przychodów. PMR jest zdania, że dynamiczny rozwój obu trendów jest jednak perspektywą bardziej kilkunastu niż kolejnych kilku lat. W prognozowanym okresie nadal istotną barierą w korzystaniu z powyższych rozwiązań będą dotychczasowe przyzwyczajenia graczy związane z zakupem pojedynczych tytułów gier.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Showroom VisionCube z Sony Crystal LED Biuro prasowe
2024-06-27 | 16:15

Showroom VisionCube z Sony Crystal LED

Atutem showroomów jest możliwość przetestowania wysoko zaawansowanych rozwiązań przed zakupem. To szansa na rozmowę z ekspertami, aby pozyskać wiedzę, sprecyzować oczekiwania i na
IT i technologie Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka
2024-06-27 | 14:00

Kolejny nowy najemca w Blue City - to szybko rosnąca hiszpańska marka

Niespełna dwa tygodnie po otwarciu butiku RP Store na klientów Blue City czeka kolejna nowość - sklep hiszpańskiej marki Kamalion, pełen nowoczesnych akcesoriów
IT i technologie Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast
2024-06-27 | 13:00

Ponadczasowa Podróż: Kroniki Titanic Belfast

Panasonic przekształca Titanic Belfast, oferując niezwykle silne i poruszające doświadczenie immersyjne. Dzięki zaawansowanej technologii LCD, ta znana atrakcja turystyczna zapewnia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają

– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.

Regionalne –

Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych

Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.

Nauka

Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr

Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.