Wyzwania e-sklepu w przedświątecznym szczycie
Okres przed świętami Bożego Narodzenia to wyjątkowo intensywny czas dla całej branży e-commerce. To sezon, w którym stoją przed nią nie tylko wyzwania sprzedażowe, ale i marketingowe oraz logistyczne. Na co zatem warto zwrócić uwagę?
Zacznijmy od działań reklamowych, warto bowiem wyróżnić się na tle konkurencji i pomyśleć o dodatkowych promocjach oraz rabatach dla nowych klientów. Nie zapominajmy przy tym o odpowiednio skrojonej kampanii crossowej, np. poprzez e-mail i sms oraz performance marketingu. Całość zdecydowanie zwiększy nasze szanse na pozyskanie nowych klientów.
Kolejną, bardzo istotną rzeczą, są wrażenia zakupowe naszych klientów. Zadbajmy o to, aby były one jak najlepsze. Sprawdźmy i uzupełnijmy wszystkie informacje zamieszczane na stronie naszego e-sklepu. Opisy muszą być kompletne i czytelne, zdjęcia produktów zgodne z rzeczywistością, a ceny towaru oraz czas realizacji aktualne. Warto również rozważyć możliwość wprowadzenia pakowania zakupów na prezent czy stworzenia kilku elastycznych zestawów świątecznych. Należy także zadbać o to, by polityka zwrotów była przejrzysta, ponieważ w tym okresie klienci są na to szczególnie wyczuleni. Nie od dziś wiadomo, że zadowolony klient chętniej powróci do naszego e-sklepu w przyszłości, dlatego warto poświęcić trochę czasu i odpowiednio go przygotować.
Oczywiście, nie możemy zapominać o klientach robiących zakupy na ostatnią chwilę, dlatego bezpieczniej w okresie wzmożonego ruchu, zwłaszcza przed świętami, nieco wydłużyć czas oczekiwania na przesyłkę. Zdecydowanie korzystniej jest zaskoczyć naszych klientów szybszą dostawą, niż rozczarować opóźnieniem. Jeśli jednak zaistnieje sytuacja, że zamówienie może nie dotrzeć na czas lub w ogóle – koniecznie jak najszybciej poinformujmy o tym odbiorcę. W takich sytuacjach szczera i otwarta komunikacja jest nieporównywalnie bardziej wartościowa niż brak jakiejkolwiek informacji.
Należy również zwrócić uwagę na fakt, że klienci zawsze decydują się na atrakcyjne i elastyczne formy dostawy. Potrafią zrezygnować z zakupów w danym sklepie, jeśli ich ulubiona opcja jest niedostępna. Ważny oczywiście jest także jej koszt oraz możliwie szybki termin realizacji. Analogicznie wygląda sytuacja z preferowanymi formami płatności za przesyłkę – za pobraniem lub opłacenie jej z góry. W tym przypadku, ważny będzie wybór integratora płatności, który powinien być przyjazny i intuicyjny dla użytkownika. Prawo wyboru i elastyczność to czynniki mające znaczący wpływ na ponowny wybór przez klienta danego e-sklepu.
Szykując się do najgorętszego okresu w roku pamiętajmy o tym, że na doświadczenie klienta składa się nie tylko sam proces zakupowy, ale także sposób, wygoda i szybkość realizacji dostawy. Zaś obsługa klienta rozpoczyna się w naszym e-sklepie i kończy na dostarczeniu paczki do rąk odbiorcy.
Autorem komentarza jest Dawid Bednarek, Dyrektor ds. sprzedaży w Packeta Poland, cyfrowej platformie dla e-commerce, ułatwiającej sklepom internetowym zagraniczną ekspansję. Packeta zapewnia e-sklepom rozwiązanie oparte o jeden interfejs (API), w ramach którego mogą zarządzać całym procesem dostaw i płatności, również w różnych walutach.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zasikovna. W ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 8 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 8 000 własnych punktów odbioru, 92 000 punktów partnerskich i współpracuje z ponad 30 000 sklepów internetowych. W 2020 roku obsłużyła 40,5 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.