Jak mocno podrożały działki w 2023 roku?
Mikołaj Ostrowski
GetHome.pl
ul. Adama Naruszewicza 27/101
02-627 Warszawa
m.ostrowski|rynekpierwotny.pl| |m.ostrowski|rynekpierwotny.pl
530619988
GetHome.pl
Niestety, w Polsce nadal brakuje szczegółowych, ogólnodostępnych oraz szybko publikowanych informacji cenowych na temat obrotu działkami. Właśnie dlatego musimy posiłkować się między innymi informacjami przekazywanymi przez deweloperów. Narodowy Bank Polski w ramach swojej cyklicznej ankiety niedawno zapytał niemal jedną czwartą rodzimych deweloperów budujących bloki o warunki prowadzenia działalności. Jedno z pytań odnosiło się do cen gruntów pod budownictwo wielorodzinne. Eksperci portalu GetHome.pl postanowili przyjrzeć się wynikom ankiety, które dotyczą właśnie tej kwestii.
Narodowy Bank Polski już od pewnego czasu pyta inwestorów mieszkaniowych prowadzących działalność na różną skalę o zmiany cen gruntów pod bloki. Średnia z odpowiedzi ankietowych deweloperów na pytanie, o ile procent zmieniła się w danym roku cena ziemi netto pod projekty mieszkaniowe wielorodzinne w bardzo dobrych lokalizacjach (wynik z 16 miast wojewódzkich) wyglądała następująco:
- 2019 r. - wzrost o 25%
- 2020 r. - 22%
- 2021 r. - 42%
- 2022 r. - 30%
- 2023 r. - 32%
Analogiczne wyniki dotyczące zmiany cen gruntów pod budynki wielorodzinne w przeciętnych lokalizacjach (16 miast wojewódzkich) są następujące:
- 2019 r. - wzrost o 17%
- 2020 r. - 13%
- 2021 r. - 27%
- 2022 r. - 17%
- 2023 r. - 20%
Jak widać, deweloperzy zaraportowali większe podwyżki cen (nie tylko w 2023 r.) w przypadku bardzo dobrze zlokalizowanych działek. Warto dodać, że bardziej odczuwalne ubiegłoroczne zmiany dotyczyły działek z sześciu największych miast (działki w bardzo dobrych lokalizacjach - podwyżka o 34%, działki w przeciętnych lokalizacjach - o 22%) względem sytuacji z pozostałych dziesięciu miast wojewódzkich (podwyżka cen działek w bardzo dobrych lokalizacjach o 28%, w przeciętnych lokalizacjach o 17%). Można przypuszczać, że ankietowane firmy deweloperskie brały pod uwagę grunty, które są bardziej atrakcyjne z punktu widzenia rentowności inwestycji i łatwości zabudowy.
Źródło: GetHome.pl
5 nowych najemców na działce OKAM po FSO
Ponad 5 tys. mkw. dla Libris Polska w MLP Pruszków II
Ekspansja i nowe najmy w Gdański Business Center
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
W lasach, na plażach i górskich szlakach zalegają tony plastikowych odpadów. To katastrofa dla środowiska
Wraz z początkiem sezonu letniego rośnie sterta śmieci zalegających na polskich plażach, górskich szlakach i w lasach. To tzw. weekendowe śmieci, czyli opakowania po jedzeniu i napojach, jednorazowe naczynia, grille, mokre chusteczki, zużyte pieluchy, ale też niedopałki papierosów i kapsle. To nie tylko kwestia estetyki, ale także ekologii. Tym bardziej że gros odpadów stanowią plastikowe śmieci. W problem nieoddawanych do recyklingu odpadów i zalewu jednorazowych plastików wymierzone są przede wszystkim regulacje prawne przyjmowane na poziomie UE, ale też akcje edukacyjne. Na przestrzeni ostatnich trzech dekad nastąpił w świadomości Polaków duży postęp, ale tony zbieranych śmieci w trakcie akcji sprzątania świadczą o tym, że wciąż jest wiele do zrobienia.
Nauka
Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
W bazie danych Europejskiej Agencji Kosmicznej zarejestrowanych jest kilkaset polskich firm, a aparatura made in Poland poleciała w kosmos już w ponad 80 misjach. Polski sektor kosmiczny odnotowuje dynamiczny rozwój, brakuje jednak przepisów kompleksowo regulujących zasady wykonywania działalności kosmicznej i nadzoru nad nią. Resort rozwoju przygotował projekt ustawy o działalności kosmicznej, która ma zapewnić najwyższe normy bezpieczeństwa i pomóc w zrównoważonym korzystaniu z przestrzeni kosmicznej. Ustawa ma zostać przyjęta przez rząd jeszcze w III kwartale tego roku.
Transport
Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
1 lipca w Warszawie zacznie działać pierwsza w Polsce i w naszej części Europy strefa czystego transportu. Obejmie 37 km kw., czyli w sumie ok. 7 proc. powierzchni stolicy – to teren Śródmieścia, części Woli, Pragi Północ i Pragi Południe, do którego nie będą mogły wjeżdżać najstarsze auta, niespełniające konkretnych wymogów. – Obostrzenia, które wprowadzimy 1 lipca, spowodują, że stężenie tlenków azotu, spadnie mniej więcej o 20 proc., a cząstek stałych – o 11 proc. – zapowiada Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.