Komunikaty PR

Jak obniżyć koszty logistyczne w dostawach produktów dla branży beverage?

2023-06-30  |  09:00
Biuro prasowe

Logistyka dla branży beverage stoi dziś przed wyzwaniem, jakim jest optymalizacja kosztów. Jednym ze sposobów na ich obniżenie mogą być kontyngenty taryfowe. Jak z nich skorzystać i jakie mogą mieć znaczenie dla  odpraw celnych w imporcie? Najważniejsze informacje zebrał Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage.

Kontyngenty taryfowe zapewniają niższą stawkę celną

Kontyngenty taryfowe, znane też jako taryfy preferencyjne (tarrif-rate quotas) lub preferencyjne kontyngenty taryfowe, pozwalają na przywóz określonej ilości towaru po niższych stawkach celnych. Dotyczą wybranych artykułów importowanych z konkretnych krajów, w tym win. Kontyngenty taryfowe ustalane są na podstawie polityki handlowej danego kraju i łączą w sobie cła (opłaty celne) i kontyngenty (ograniczenia importowe). Na przykład, za ustalanie kontyngentów taryfowych na przywóz wina do UE odpowiada Komisja Europejska, a po wyczerpaniu limitu, wino jest importowane po normalnej stawce celnej.

Różne źródła informacji

Informacji na temat kontyngentów taryfowych można szukać w przepisach dotyczących importu oraz na stronach internetowych organów celnych, odpowiednich agencji rządowych i ministerstw ds. handlu. Cennym źródłem informacji są organizacje branżowe i izby handlowe, działające w poszczególnych krajach. Można też sprawdzić taryfy celne i Kody Systemu Zharmonizowanego (HS), które określają konkretne taryfy i kontyngenty dla różnych produktów, w tym wina. Jak radzi Hillebrand Gori, szukając informacji na temat kontyngentów taryfowych warto także skonsultować się z agencją celną lub firmą spedycyjną, która ma doświadczenie w obsłudze celnej i zna przepisy dotyczące importu w różnych krajach.

Status kontyngentu taryfowego ma wpływ na odprawę celną

Aby skorzystać z preferencyjnej stawki celnej, importer lub przedstawiciel działający w jego imieniu, powinien złożyć wniosek o obniżoną stawkę. Zazwyczaj odbywa się to na deklaracji celnej przywozowej podczas odprawy celnej. Proces ten może się nieznacznie różnić w zależności od tego jaki ma status kontyngent taryfowy. Jeśli jest on „Otwarty” to oznacza, że w najbliższej przyszłości nie oczekuje się jego wyczerpania. Może też odnosić się do kontyngentu, który nie ma limitu co do ilości określonej kategorii importowanych towarów. W takim przypadku preferencyjna stawka celna może być przyznana każdemu ważnemu zgłoszeniu. Kontyngent taryfowy może mieć status „Krytyczny”, który nadawany jest przez UE w momencie, gdy ilość towarów objętych kontyngentem ulega wyczerpaniu. Kontyngenty mogą być także oznaczone jako krytyczne, gdy brak jest informacji pozwalających przewidzieć, jak szybko zostaną wykorzystane. W tym przypadku konieczne jest opłacenie pełnej stawki cła lub zakodowanie jako „depozyt". Składając wniosek o kontyngent "krytyczny", trzeba pamiętać o wniosku o numer kontyngentu. W przypadku importu do UE pozwala to na automatyczne sprawdzenie przez EU wpisu i ustalenie, czy można jeszcze skorzystać z  kontyngentu. Jeśli tak, to importerowi zostanie zwrócona różnica między obniżoną, w ramach kontyngentu, stawką celną a zapłaconą, pełną stawką. Kontyngenty taryfowe mogą być także oznaczone jako „Wyczerpane”,  co oznacza, że import towarów po obniżonej stawce celnej jest niemożliwy a wszystkie roszczenia zostaną odrzucone. Hillebrand Gori, wspierając klientów, monitoruje ilość pozostałą do wykorzystania w ramach kontyngentów i na bieżąco informuje o statusie przesyłki.

Przykład - kontyngenty taryfowe UE dla win z RPA

Warunki ubiegania się o kontyngent na dostawy wina lub napojów alkoholowych mogą się różnić w zależności od kraju eksportu i importu. Przykładem są dostawy win z Republiki Południowej Afryki na rynek europejski (UE). Aby wykorzystać dostępny kontyngent, potrzebna jest kopia „dokumentu preferencyjnego", opierającego się na umowie handlowej między UE a krajem zewnętrznym, w tym przypadku RPA. Umożliwia on ubieganie się o preferencyjne stawki celne dla towarów eksportowanych z krajów, które mają podpisaną umowę handlową z UE. Przykładem „dokumentu preferencyjnego” jest formularz EUR1, znany także jako świadectwo pochodzenia. Oczekując na jego wydanie, jak radzą eksperci Hillebrand Gori, w przypadku importu lepiej jest zadeklarować towary jako depozyt. Dzięki temu łatwiej będzie ubiegać się o zwrot pieniędzy niż w przypadku bezpośredniej zapłaty. Deklaracja towarów jako depozyt oznacza, że pieniądze nie są pobierane, a zapłata zostaje zawieszona do momentu przydzielenia kontyngentu. Otrzymanie tego dokumentu świadczy o dostępności kontyngentu. Po przesłaniu do urzędu celnego pokwitowania wraz z dokumentacją odprawy celnej, może on zwrócić należne cło.

Kiedy potrzebne jest wsparcie

Kontyngenty taryfowe na różne produkty, w tym wina, oferuje dziś wiele krajów. Przykładowo,  KE na początku każdego roku przyznaje kontyngent taryfowy na wina o określonej zawartości alkoholu (ABV) pochodzące z różnych krajów. Przy organizacji transportów, warto więc współpracować z dostawcą usług logistycznych, który na bieżąco monitoruje i sprawdza ich status.

- Naszym celem jest wspieranie klientów w optymalizacji kosztów, także przez wykorzystanie możliwości obniżenia opłat celnych. Dodatkowo, prowadzimy rejestrację ilości litrów, na które nasi klienci otrzymują obniżkę, oraz oferujemy raporty, które szczegółowo pokazują wynik – wyjaśniają eksperci Hillebrand Gori.

Wykorzystanie kontyngentów taryfowych może jest niewielkim, ale bardzo przydatnym aspektem odprawy towarów do UE. Dla Hillebrand Gori ważne jest to, aby na bieżąco śledzić i orientować się we wszystkich kwestiach związanych z odprawą importową, procedurach celnych i limitach, dzięki czemu może zapewnić firmom z branży beverage dopasowaną do ich potrzeb i efektywną kosztowo obsługę.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.