Komunikaty PR

Jak ograniczyć sklepowe kradzieże?

2021-05-24  |  11:00
Biuro prasowe

Co roku europejscy sprzedawcy tracą około 49 miliardów euro za sprawą kradzieży sklepowych, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych liczba ta wynosi niemal 61 miliardów dolarów. Łącząc te dane z coraz większą popularnością zakupów internetowych, utrzymanie satysfakcjonujących przychodów w sklepach stacjonarnych staje się coraz większym wyzwaniem. Wsparciem w zapewnieniu bezpieczeństwa mogą okazać się nowe technologie.

 

Aby sprostać wyzwaniu, jakim jest ograniczenie sklepowych kradzieży, należy zacząć od zrozumienia ludzkich zachowań i motywacji. Dzięki zebranym spostrzeżeniom, sprzedawcy mogą podejmować lepsze decyzje i wzmacniać system zabezpieczeń. Technologią, która wspiera ograniczanie kradzieży jest już od dość dawna monitoring wizyjny. Jednak dzisiaj, system wzbogacony o inteligentną analitykę, daje sprzedawcom zupełnie nowe możliwości poznania ludzkich reakcji, a tym samym zapobiegania rabunkom.

 

Analiza ruchu

 

Kluczową kwestią w zapewnieniu bezpieczeństwa w sklepie, jest pokrycie całej jego powierzchni systemem dozoru wizyjnego. Szczególnie ważne są obszary tzw. wysokiego ryzyka, w tym punkty sprzedaży (POS) i wyjścia. Tak skonstruowany monitoring, może zostać wzbogacony o dodatkowe, inteligentne funkcje, które pozwolą zmniejszyć liczbę kradzieży.

 

Jedną z nich jest możliwość zliczania liczby osób obecnych na terenie sklepu. Jest to rozwiązanie, które wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale także pozwala m.in. zliczać konwersje. W sklepach spożywczych, szczególnie wielkopowierzchniowych, rzadko zdarza się aby klient wszedł bez intencji zakupu. Tym samym punktem, w którym najczęściej dochodzi do kradzieży są bramki wejściowe, przez które, wbrew regułom, wychodzą osoby nieprzechodzące obok kas. Są to zatem potencjalne miejsca kradzieży. Jednym ze sposobów proaktywnego przeciwdziałania temu problemowi jest technologia wykrywania kierunku.

 

- Oprócz śledzenia liczby odwiedzających, analizy z wykrywaniem kierunku zainstalowane w kamerach mogą automatycznie włączać alarm, gdy dana osoba próbuje wyjść w niepożądanym miejscu - na przykład przez bramki wejściowe. Dodatkowo, może zostać także uruchomione migające światło, czy powiadomienie dźwiękowe, zawiadamiające personel – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications.

 

Nie tylko klienci

 

Oczywiście, źródłem kradzieży mogą okazać się również pracownicy. Okazuje się bowiem, że w przytoczonych na wstępie statystykach, główną rolę odgrywają właśnie kradzieże wewnętrzne. Mimo to, właściciele sklepów często nie przykładają do nich tak dużej wagi, jak do tych związanych z klientami. Tymczasem, istnieje wiele metod, dzięki którym pracownicy wymykają się z towarami sklepowymi: konsumują je na miejscu, zabierają gotówkę z kas, czy też za pośrednictwem osoby trzeciej wynoszą produkt poza teren sklepu. Wiele z tych przestępstw ma jedną wspólną cechę: mają miejsce w obszarach, w których brakuje odpowiedniego dozoru wideo, na przykład tam, gdzie wstęp powinien mieć tylko personel.

 

Oprócz zwiększenia zasięgu dozoru wizyjnego w sklepie, właściciele mogą spróbować wyrywkowo sprawdzać swoich pracowników, jednak to strategia, która może wpływać na motywację zespołu. Dzięki analityce wideo, tego typu kontrole mogą zostać poparte materiałem dowodowym, który pozwoli odeprzeć zarzuty o nieuczciwe atakowanie pracowników. Dodatkowo, sam system może przypominać o kontroli, a więc wybór ekspedienta będzie obiektywny i niezwiązany z jego relacją z przełożonymi.

 

Dywersyfikacja rozwiązań

 

Jak w każdym systemie zabezpieczeń, również w dozorze powierzchni handlowych, kluczowe jest zestawienie kilku elementów, by móc zyskać pełen obraz sytuacyjny. Warto analizować transakcje, by móc szybko wyłapać nietypowe zachowania. Pomocny w tym może okazać się elektroniczny nadzór nad artykułami (EAS).

 

W zakresie monitoringu, najpopularniejsze są wciąż rozwiązania wideo - dobrze więc pamiętać, by stawiać na wysokojakościowe kamery, pozwalające spostrzegać nawet najmniejsze detale. Dołączona do nich analityka może pomóc w ochronie przed kradzieżami, dzięki np. automatycznej analizie koszyka zakupów w celu zidentyfikowania produktów, które weszły do niego, ale nie zostały opłacone.

 

- Już dziś istnieje możliwość wykorzystania sprytnych algorytmów do wykrywania incydentów w kasach samoobsługowych, gdzie kupujący unikają skanowania produktów. Zauważamy, że tego typu rozwiązania szybko zyskują na popularności wśród specjalistów ds. zapobiegania stratom w handlu detalicznym. Warto stawiać na nowe rozwiązania, które dzięki integracji pozwalają znacznie ograniczyć kradzieże, a tym samym utrzymać satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe – dodaje Dagmara Pomirska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce Biuro prasowe
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.