Jak oszczędzają Polacy w dobie pandemii
PANKOWALSKI STRATEGICZNIE Podlaska & Dziawer Sp. J.
ul. Wiśniowa 59 lok. 5
02-520 Warszawa
karolina.rossienik|pankowalski.com.pl| |karolina.rossienik|pankowalski.com.pl
+ 48 730 196 666
www.pankowalski.com.pl
60% Polaków posiada szeroko rozumiane lokaty kapitału, jednak duża część z nich trzyma pieniądze na koncie lub lokatach w banku, co przy obecnych stopach procentowych i inflacji oznacza często straty. Zbadaliśmy, jak Polacy inwestują w czasie niepewności gospodarczej,
a jakie produkty uważają za najpewniejsze?*
Już od roku pandemia znacząco wpływa na praktycznie każdy aspekt naszego życia, w tym – na gospodarkę. Niepewność ekonomiczna, w której obecnie funkcjonujemy, ma kolosalny wpływ na nasze zachowania konsumenckie. Jak Polacy oszczędzają i inwestują w tych trudnych czasach? Badanie Kantar na zlecenie marki Rodzinne Inwestycje, przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków, miało na celu zweryfikowanie ich stosunku do kwestii oszczędzania i inwestowania w czasie pandemii. Wynika z niego,
że niemal dwie trzecie Polaków (64%) ma oszczędności, a posiadanie odłożonych środków deklarują najczęściej: mężczyźni (72%), osoby z wyższym wykształceniem (78%) oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tys. (84%). Natomiast 30% respondentów na pytanie „Czy posiadasz oszczędności?” odpowiedziało negatywnie.
Produkty bankowe liderem
Zapytani o sposób oszczędzania, Polacy najczęściej wskazywali tradycyjne rozwiązania - niezmiennie największą popularnością cieszą się 2 produkty oferowane przez banki. 44% ankietowanych przechowuje pieniądze na lokatach, a 38% - na zwykłych rachunkach bankowych.
Pytanie: „A w jakiej formie masz oszczędności?”
(respondenci mogli wybrać wszystkie pasujące odpowiedzi)
Mieszkania, domy lub inne lokale posiada 27% ankietowanych, natomiast grunty wskazało 22% badanych. Nieruchomości, jako formę lokowania kapitału, najczęściej posiadają respondenci powyżej 66. roku życia. 23% z nich jest właścicielem działki lub ziemi, natomiast lokalu - 33%.
Mimo bardzo niskich stóp procentowych, wciąż znacząca część Polaków pozostawia swoje oszczędności na kontach i lokatach bankowych, a także trzyma je w domu. Jest to sytuacja dla nich niekorzystna. Inflacja, obecnie wyższa niż oprocentowanie lokat i kont, powoduje, że przechowując w ten sposób pieniądze, nie tylko nie zarabiamy, ale tracimy kapitał – komentuje Maciej Kawecki, Ekspert marki Rodzinne Inwestycje.
Szukasz bezpieczeństwa – postaw na ziemię
Pytani o to, jaki produkt jest najkorzystniejszą formą inwestowania w czasie gospodarczej niepewności, respondenci jako pierwszy wybór wskazali nieruchomości gruntowe lub działki (27%). Co piąty ankietowany uznał, że najbardziej opłacalny jest zakupu domu, mieszkania lub lokalu usługowego, natomiast 16% wskazało inwestycję złoto lub inne kruszce. 7% Polaków w ogóle nie zdecydowałoby się na inwestycje.
Pytanie: “W co, Twoim zdaniem, najbardziej opłaca się inwestować
w czasie niepewności gospodarczej?”
(respondenci mogli wybrać maksymalnie 3 odpowiedzi)
Zresztą inwestycje w grunty wskazywane są jako najbezpieczniejsza i najbardziej rentowna forma lokowania kapitału niezależnie od sytuacji gospodarczej. Maciej Kawecki, Ekspert w Rodzinne Inwestycje, wskazuje na stale rosnące w tym kontekście znaczenie gruntów: Ziemia stanowi ważny element w portfelu inwestora. Ma zapewniać nie tylko atrakcyjny zysk, ale również zabezpieczenie kapitału w kontekście bardziej ryzykownych aktywów. Aby zabezpieczyć własny portfel inwestycyjny, część kapitału powinniśmy zawsze lokować w ziemię.
Strach przed nieznanym?
Na pytanie, czy inwestycja w ziemię jest stabilna i dobrze zabezpiecza posiadane oszczędności,
85% respondentów badania przeprowadzonego przez Kantar dla Rodzinne Inwestycje odpowiada twierdząco: 16% twierdzi „zdecydowanie tak”, natomiast ku odpowiedzi twierdzącej skłania się ponad dwie trzecie (69%) ankietowanych.
Pytanie: „Czy zgadzasz się ze zdaniem, inwestycja w ziemię jest stabilna
i dobrze zabezpiecza posiadane oszczędności (dane w %)?”
Skąd więc biorą się tak duże rozbieżności pomiędzy postrzeganiem tematu inwestowana w ziemię
a rzeczywistymi wyborami Polaków, obecnie decydującymi się w dużej mierze na tradycyjne, „bankowe” formy lokowania kapitału? Według Macieja Kaweckiego - głównie z niewiedzy. Polacy
nie traktują zakupu ziemi jako inwestycji samej w sobie. Jest to – można powiedzieć – z gruntu błędne założenie, ponieważ od lat wykazuje ona stabilny i stały wzrost wartości. Należy pamiętać, że ziemia nie musi być inwestycją pośrednią, poczynioną pod kolejną, np. budowę domu czy punktu usługowego. Faktem jest, że inwestowanie w ziemię wymaga specjalistycznej wiedzy, która pozwoli uniknąć błędów i finalnie osiągnąć zysk. Z tego powodu część osób może być do takiej formy lokowania kapitału zniechęcona, jednak nasze doświadczenia z ostatnich lat pokazują, że opłaca się zainteresować tym tematem, ale warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanych firm.
Pytanie: „Inwestowanie w ziemię to Twoim zdaniem…?”
(respondenci mogli wybrać wszystkie pasujące odpowiedzi)
Obiecujące perspektywy
Maciej Kawecki podkreśla, że w czasie pandemii inwestowanie w ziemię jest szczególnie korzystną formą zabezpieczania środków: W przeciwieństwie do produktów rynku kapitałowego, ziemia przez ostatnie kilkadziesiąt lat charakteryzuje się stabilnym, przewidywalnym, a także często wysokim wzrostem wartości. Historia pokazuje, że również w czasach kryzysu i niepewności gospodarczej. Statystycznie ciężko znaleźć inwestora, który na gruncie stracił. Zdecydowanej większości taka forma inwestowania przynosi zysk, w przeciwieństwie do produktów bankowych – lokat, rachunków oszczędnościowych – których niskie oprocentowanie nie równoważy nawet inflacji, w efekcie dając ujemny bilans. O zysku na poziomie atrakcyjnym dla inwestora można zapomnieć. Biorąc pod uwagę opinię eksperta, a także bieżącą sytuację ekonomiczną, zdecydowanie warto wykorzystać ten moment i dokonać rentownej inwestycji w grunty, póki sezon na nie trwa.
*Badanie Instytutu Badawczego KANTAR dla firmy Universe Properties Group Sp. z o.o. przeprowadzone w styczniu 2021 roku metodą wywiadu internetowego (CAWI) na grupie 1000 osób powyżej 25. roku życia.
Więcej informacji o inwestycjach w grunty:
www.rodzinneinwestycje.pl
www.grunttoziemia.pl
O nas
Universe Properties Group Rodzinne Inwestycje, właściciel marki Rodzinne Inwestycje, to lider rynku, dostarczający produkty inwestycyjne w postaci unikalnych gruntów o wysokim potencjale wzrostu wartości. Szeroka oferta firmy kierowana jest do klientów o zróżnicowanych oczekiwaniach. Rodzinne Inwestycje w swoim portfelu produktowym posiadają grunty sprawdzone, zakupione wcześniej na własny rachunek, co zdejmuje z inwestorów możliwe ryzyka oraz obowiązki związane z zakupem ziemi. Podpisanie aktu notarialnego to dopiero pierwszy etap współpracy, w którym firma zobowiązuje się m.in. do obsługi pielęgnacyjnej i rozwojowej zakupionego przez Inwestora gruntu, co ma na celu szybszy wzrost wartości produktu.
Firma jako ekspert rynkowy aktywnie angażuje się w działania edukacyjne, aby inwestorzy mieli pełną świadomość inwestycyjną i wiedzę o tym, jak znaczące dla własnego bezpieczeństwa finansowego jest posiadanie odpowiednio wyselekcjonowanego gruntu, zwłaszcza zabezpieczonego aktem notarialnym.
W 2020 roku spółka otrzymała Certyfikat „Produkt Warmia-Mazury” przyznany przez Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego za promocję regionu i rozwój gruntów zlokalizowanych na terenie województwa.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.