Jak polscy naukowcy ratują naszą planetę – nowy podcast
Popularność podcastów w Polsce dynamicznie rośnie. Najczęściej słuchamy ich dla rozrywki – najczęściej odtwarzana kategoria w tym medium to „Komedia”[1]. Format ten może jednak też uczyć i popularyzować wiedzę naukową, bowiem „Edukacja” znalazła się wśród 5 najchętniej słuchanych gatunków. Do tej grupy dołącza mający premierę 16 grudnia „Podcast naukowy ADAMED SmartUP”. Jego pierwsze cztery odcinki przedstawią recepty polskich naukowców na aktualne wyzwania dot. ochrony środowiska w obszarach poszczególnych żywiołów – wody, powietrza, ziemi i ognia.
Nowa przestrzeń popularyzacji nauki
W Unii Europejskiej, według danych globalnej platformy hostingowej dla podcastów Voxnest[2], liczba ich odbiorców tylko w I kwartale 2020 roku wzrosła o 53 proc. Sama Polska znalazła się zaś na 8. miejscu najszybciej rosnących rynków na świecie w zakresie tworzenia podcastów. Pod kątem kategorii natomiast w największym tempie przybywa na świecie w tym formacie materiałów o profilu edukacyjnym. Serwis streamingowy Spotify1podaje z kolei, że w pierwszym półroczu 2020 r. w Polsce wysłuchano o ponad 300 proc. godzin podcastów więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego „Edukacja” znajduje się w pierwszej piątce najczęściej słuchanych kategorii.
W środę, 16 grudnia do grona twórców edukacyjnych treści na polskim rynku podcastów dołączyła Fundacja Adamed, organizator programu stypendialnego ADAMED SmartUP dla młodzieży zainteresowanej naukami ścisłymi i przyrodniczymi. W nadchodzących tygodniach zostanie opublikowanych 8 odcinków podcastu, podzielonych na 2 serie tematyczne. Będą one udostępniane co środę m.in. na YouTube, Spotify oraz iTunes.
Żywioły i ratunek dla planety
Pierwsza część „Podcastu naukowego ADAMED SmartUP” skupi się na aktualnych globalnych wyzwaniach, wyszczególnionych w Milenijnych Celach Rozwoju ONZ. Autorzy będą rozmawiać o nich z polskimi naukowcami oraz członkami fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz ochrony środowiska. Wspólnie pochylą się nad palącymi kwestiami, związanymi z czterema żywiołami – wodą, powietrzem, ziemią i ogniem, rozumianym jako wysokie temperatury– oraz zastanowią się, jak nauka może na nie odpowiadać.
– Dla nas nauka to synonim wiedzy, której można ufać. Dzięki niej wiesz, co robisz. Bez niej możesz narzekać, ale nie masz pewności, czy to co robisz ma sens. W gruncie rzeczy możesz wyrządzać wiele szkód– zauważa Mathias Bergman z fundacji Baltic Sea Action Group, jeden z gości pierwszego odcinka podcastu, poświęconego wodzie.
– Wszystkie działania Baltic Sea Action Group są oparte na nauce. Robimy tak, by nie popełniać błędów. Tak wiele ich już zostało popełnionych. Np. od 6 lat prowadzimy program Carbon Action, którego celem jest testowanie rozwiązań, w których wykorzystuje się właściwości gleby do przetwarzania CO2. Ten program to czysta nauka– tłumaczy Bergman.
Obok kwestii zanieczyszczenia Morza Bałtyckiego w tym wydaniu poruszony został także problem suszy i gospodarki wodnej. O tym, jak odzyskać wodę z mgły czy deszczu opowiada dr hab. inż. Urszula Stachewicz z Wydziału Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH w Krakowie, pojęcie śladu wodnego zaś przybliża słuchaczom dr. hab. Mikołaj Piniewski z Katedry Hydrologii, Meteorologii i Gospodarki Wodne jSGGW w Warszawie.
Polska młodzież w świecie nauki
Druga z serii tematycznych będzie poświęcona studiowaniu za granicą. Słuchacze poznają dzięki niej zasady procesów rekrutacyjnych na prestiżowe uczelnie, ich ofertę edukacyjną oraz koszty nauki poza Polską. W tych materiałach o swoich osobistych doświadczeniach opowiedzą m.in. absolwenci programu naukowego ADAMED SmartUP, którzy kontynuują naukę np. na Uniwersytecie Oksfordzkim czy Politechnice Federalnej w Zurychu.
Więcej informacji na temat programu naukowego ADAMED SmartUP oraz innych inicjatyw edukacyjnych podejmowanych przez Fundację Adamed znajduje się na stronie: adamedsmartup.pl.
[1]Popularność podcastów rośnie w zawrotnym tempie! Spotify prezentuje najnowsze dane, https://spotify.prowly.com/105096-popularnosc-podcastow-rosnie-w-zawrotnym-tempie-spotify-prezentuje-najnowsze-dane.
[2]The state of the podcast universe. 2020 mid-year preview, https://blog.voxnest.com/2020-mid-year-podcast-industry-report/.

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku

UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.