Jak się pracuje w tabloidzie, a jak trafić do Tworek… jako psychiatra?
Jak wygląda praca w tabloidzie? – Chodzi o to, żeby o skomplikowanych sprawach pisać w taki sposób, żeby wszyscy zrozumieli. I to jest trudniejsze – mówi Jan Bolanowski, redaktor prowadzący „Fakt Biznes”, w jednym z najnowszych filmów opublikowanych na platformie edukacyjnej azir.edu.pl. Czym różni się psychiatra od psychologa i jak długo musi się uczyć, żeby móc skutecznie leczyć pacjentów, opowiada zaś Konrad Jurczakowski, lekarz rezydent w szpitalu psychiatrycznym w Tworkach.
Na platformie edukacyjnej azir.edu.pl regularnie zamieszczane są nowe filmy z wypowiedziami ludzi sukcesu: znanych menedżerów, przedstawicieli nauki, kultury i sztuki. Opowiadają oni o swoich studiach, radzą, jaki kierunek wybrać i jak rozpocząć biznes, a także dzielą się refleksjami dotyczącymi swojej kariery. Kilkuminutowe filmy, nagrane specjalnie dla AZiR, można oglądać bezpłatnie. Partnerem strategicznym AZiR jest Żabka Polska.
– Nie jest trudno pisać o finansach dla gazety specjalistycznej, znacznie trudniej jest napisać tak, żeby zrozumiała „ciocia na imieninach” czy czytelnik „Faktu”. I to jest naprawdę fajne wyzwanie. Ogranicza nas też forma, bo te teksty są krótsze, więc trzeba być bardziej konkretnym, jeśli chodzi o język – tłumaczy Jan Bolanowski, absolwent Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Jak dobierane są tematy w „Fakcie”? Przede wszystkim pod kątem tego, co jest ważne dla czytelników. Pomaga w tym doświadczenie, ale też badania i burze mózgów na kolegiach redakcyjnych. – Staramy się trzymać zawsze rękę na pulsie. Zarówno gazeta codzienna, jak i portal, to wydawnictwa newsowe – podkreśla Bolanowski. I chociaż samych newsów jest sporo, są też tzw. evergreeny, czyli kwestie ciągle aktualne, o których można pisać zawsze, jak np. zmiany w podatkach. Jak wyglądała zawodowa droga redaktora prowadzącego „Fakt Biznes”? Jak rozpocząć staż w redakcji „Faktu”? Tego również można dowiedzieć się z wypowiedzi Jana Bolanowskiego dla AZiR: https://azir.edu.pl/wyklad/jak-wyglada-praca-w-tabloidzie/
Czym się różni psychiatra od psychologa? – Psychiatra jest lekarzem. Ukończył 6-letnie studia na uniwersytecie medycznym, roczny staż oraz specjalizację, która trwa w przypadku psychiatrii 5 lat. Natomiast psycholog to magister, który ukończył 5-letnie studia i od początku zajmował się poznawaniem mechanizmów ludzkiej psychiki, zachowania, myślenia – mówi Konrad Jurczakowski, absolwent II Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, lekarz rezydent w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Pruszkowie, znanym jako szpital psychiatryczny w Tworkach. Jak dodaje, psychiatra może wystawić receptę, zwolnienie czy skierowanie do szpitala. Psycholog nie ma takich uprawnień.
Jaki powinien być przyszły psychiatra? – Powinien na pewno być cierpliwy, miły, kulturalny. Psychiatra nie jest od osądzania – gdy przychodzi do niego pacjent, lekarz musi zachować neutralność, nie może przenosić swoich emocji na pacjenta. W psychiatrii relacja pacjent – lekarz jest bardzo ważna – podkreśla Jurczakowski. Jak długo psychiatra musi się uczyć, żeby móc skutecznie leczyć pacjentów? Więcej na ten temat w wypowiedzi Konrada Jurczakowskiego dla AZiR: https://azir.edu.pl/wyklad/psychiatra-nie-moze-przenosic-emocji-na-pacjentow/
Cyfrowa forma Akademii gwarantuje możliwość korzystania z jej zasobów wszystkim osobom z dostępem do Internetu, niezależnie od miejsca zamieszkania czy szkoły, do której uczęszczają. Patronat medialny nad platformą objęły: dziennik Polska The Times, Agencja Informacyjna oraz portale: NaszeMiasto.pl, NaszaHistoria.pl, RaportCSR.pl, podlasie24.pl.
Więcej informacji na azir.edu.pl oraz na Facebooku https://www.facebook.com/AZiR.edu/
MBA – nie dla akademickości, tak dla biznesowego doświadczenia
Lęk i smutek - jak pomóc dziecku osiągnąć spokój?
Znamy wyniki 2. edycji Universiady – zwycięzcami młodzi naukowcy z Oławy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.