Jak szukać pracy w czasie epidemii koronawirusa?
KOBOLD.
ul. Iłłakowiczówny 19b/12
40-134 Katowice
j.marcjasz|koboldpr.pl| |j.marcjasz|koboldpr.pl
600114162
www.koboldpr.pl
CV to nie jest odpowiedź na ofertę pracy. 5 pytań, które wcześnie warto sobie zadać
Dotknęła cię fala zwolnień spowodowanych przez pandemię COVID-19? Zanim zaczniesz szukać nowej pracy i poinformujesz o tym na LinkedIn, zatrzymaj się, a sytuację, w jakiej się znalazłeś, potraktuj jak szansę. Z rozsypanych puzzli twojego zawodowego doświadczenia stwórz obraz korzyści dla nowego pracodawcy. Odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań i dopiero potem opublikuj post - mówi Aleksandra Ślifirska, personal branding consultant, szefowa agencji konsultingowej KOBOLD.
Powiadomienie o nowej wiadomości na LinkedIn. Propozycja współpracy. Nie teraz, ale raczej w perspektywie kilku miesięcy. Nadawca, dziś pracujący na etacie, chce zyskać niezależnością biznesową i czasową. Szuka nowych możliwości. Wiadomość nie jest krótka. Nie brakuje w niej osobistych spostrzeżeń. Dopytywany o to, w jakim obszarze konkretnie widzi swoją rolę, odpowiada dość ogólnie. Do widzenia.
- Drodzy menedżerowie, uczcie się empatii. Szukając pracy na LinkedIn i gdziekolwiek indziej, warto najpierw zbadać potrzeby drugiej strony. Zapytać o nie, być uważnym na drugiego. To jest empatyczne i przedsiębiorcze jednocześnie - radzi Aleksandra Ślifirska, personal branding consultant, szefowa agencji konsultingowej KOBOLD., która wspomnianą na początku wiadomość otrzymała. - Pierwszą rzeczą, na którą zwracam uwagę podczas procesów personal brandingowych jest umiejętność myślenia o potrzebach drugiej strony. To jest podstawą marki osobistej. Nie ilość lajków pod postem, ilość udostępnień. To przychodzi jako efekt naszej komunikacji - kontynuuje ekspertka. - Dlaczego jako „zleceniodawca” miałabym być zainteresowana decyzjami, planami, a nawet, jak w tym przypadku, tęsknotami kogokolwiek, na temat których był cały długi wstęp otrzymanej wiadomości? Ale już tym, co ten ktoś, może wnieść do mojej firmy – owszem. Prawda? Czekam na to. Chcę o tym czytać, chcę widzieć i czuć to zainteresowanie, i nawet wypić kawę, by o tym porozmawiać, spojrzeć sobie w oczy. Nawet na Zoomie, jeśli inaczej się nie da. I to jest sekret umiejętności zainteresowania przedsiębiorcy swoją osobą, nie mówicie o sobie, mówcie o tym, co możecie wnieść do biznesu swojego przyszłego pracodawcy - to będzie budowało waszą markę i przewagę nad innymi kandydatami. Jakie to jest proste. Empatia - konkluduje Aleksandra Ślifirska.
Najpierw rozsyp puzzle
Pandemia koronawirusa spowodowała, że portal LinkedIn zalała fala postów tych, którzy stracili pracę. W nowych okolicznościach znaleźli się zarówno specjaliści, menedżerowie średniego i wyższego szczebla, ale także dyrektorzy. Schemat publikowanych treści jest zazwyczaj podobny: informacja o zwolnieniu będącym pokłosiem COVID-19, podziękowania dla firmy i dotychczasowych współpracowników, przedstawienie obszaru swojej pracy i na koniec prośba o udostępnienie informacji. Reakcja to zazwyczaj kilkadziesiąt komentarzy. W większości z życzeniami powodzenia. Odpowiedzi od nowych potencjalnych pracodawców to mniejszość.
- Praca to nie jest coś co leży na ulicy i wystarczy się po nią tylko schylić. Nawet jeżeli w wielu branżach tak było do tej pory, to epidemia koronawirusa zmieniła tę perspektywę. Stworzenie klasycznego CV, a następnie umieszczenie go na portalu dla profesjonalistów nie wystarczy. To nie jest oferta pracy. Dobre bio to przemyślany dokument, po lekturze którego potencjalny pracodawca będzie znał naszą ofertę wartości. We współczesnym biznesie właśnie tym konkurujesz, poza doświadczeniem oczywiście - radzi Aleksandra Ślifirska.
Od czego zacząć? Potraktuj twoje dotychczasowe doświadczenie jak puzzle, z których tworzysz całość albo klocki, z których stawiasz wymarzoną budowlę.
- Rozpisz całe swoje zawodowe życie, przebytą ścieżkę zawodową i edukacyjną, szkolenia i zdobyte certyfikaty. Wymień zrealizowane projekty i wyniki jakie one przyniosły. Niech z opisu projektów wynikają twoje wartości i styl pracy z ludźmi. Przypomnij sobie momenty, które były dla ciebie najbardziej satysfakcjonujące i rozwojowe. Jak reagowałeś na sytuacje kryzysowe i co z nich wyniosłeś na przyszłość? Przeanalizuj swoje mocne strony, a także obszary, które wymagają poprawienia - wylicza personal branding consultant KOBOLD. - To pierwszy krok, kolejnym jest spojrzenie na poszczególne elementy z lotu ptaka, wybranie tych, które są atrakcyjne dla potencjalnych pracodawców, a także jaką wartość możesz wnieść we współpracy z nim - mówi Aleksandra Ślifirska.
Spójrz na siebie z lotu ptaka
To nie jest łatwe zadanie. Warto dokładnie ten etap przeanalizować. Dać sobie kilka dni na przemyślenie, a jeśli to konieczne, to skorzystać ze wsparcia eksperta.
- Coach kariery nie tylko pomoże znaleźć ci odpowiedzi na pytanie o to, jakie są masz talenty i zasoby, ale także wskaże twoje atrybuty. To właśnie na nich budowana jest wizerunek. Tutaj znaczenie odgrywa nie tylko twoja ekspercka wiedza, twoje fizys, ton głosu, czy umiejętności pisania - zauważa ekspertka personal brandingu.
Kiedy już będziesz miał profesjonalne CV, przenieś jego zawartość do portalu LinkedIn. Nie zapomnij o podkreśleniu swoich atutów. Nagłówek powinien być krótki i treściwy, tak aby jednym spojrzeniem określił to, w czym jesteś ekspertem. Warto, aby znalazły się w nim tzw. słowa kluczowe. Swoje doświadczenie zawodowe uzupełnij o dokładny opis obowiązków i osiąganych wyników na każdym stanowisku pracy. To prawdziwa kopalnia wiedzy dla rekruterów. Pochwal się otrzymanymi nagrodami czy wyróżnieniami.
Aleksandra Ślifirska radzi: gromadź i pozyskaj nowe rekomendacje. Profil LinkedIn ma możliwość publikowania opinii o tobie. Potencjalni partnerzy biznesowi będą je czytać. To w opiniach o tobie, kiedy oddajesz głos o sobie innym, zawierają się rzeczy najważniejsze dla tworzenia marki osobistej: wartości wynikające ze współpracy z tobą, styl, w jakim osiągasz sukcesy. Właśnie tym konkurujesz we współczesnym biznesie. To inni mają mówić o tym, że jesteś dobry. Pamiętaj o point of view. Dziel się wiedzą i doświadczeniem, komentuj posty osób i artykuły eksperckie z Twojego obszaru zainteresowań – tym zdobywasz zainteresowanie.
Pięć pytań, na które powinieneś sobie odpowiedzieć
- Markę osobistą buduje się świadomie i powoli. Zastanów się, zanim zabierzesz się za swoją ofertę do rynku: Kim jestem? Co stanowi o mojej wartości dla rynku? Dla kogo mogę być ciekawy i pożądany? Dla jakich firm i jakich ludzi? Bądź tam, gdzie oni i rób to systematycznie. Komunikuj, jak pracujesz, co doprowadza cię do sukcesów, jak zarządzasz ludźmi, jak rozwijasz swoją karierę. I wreszcie: nie zapominaj, że najważniejszy komunikat o tobie, to pokazywanie skuteczności. Nie ma większej wartości w biznesie. Skuteczny menedżer to ten, realizuje cele i rozwija zespoły - podsumowuje Aleksandra Ślifirska.
--------------------------
Aleksandra Ślifirska, personal branding konsultant, szefowa agencji konsultingowej KOBOLD.
Zajmuje się komunikacją zmian w organizacjach (zmiana modelu biznesowego w transformacjach cyfrowych, sukcesja w firmach rodzinnych, komunikacja strategii biznesowych i budowanie zaangażowania pracowników, zarządzanie wizerunkiem w kryzysie medialnym), a także personal branding liderów i menedżerów. Doświadczenie zdobywała m.in. zarządzając komunikacją likwidacji największej sieci pożyczkowej w Polsce. Jest prezesem zarządu firmy konsultingowej KOBOLD. i ekspertem ICAN Institute, polskiego wydawcy Harvard Business Review. Autorka dwóch książek („Medialne lwy dla rekinów biznesu", „Rekiny biznesu w mediach") nagrodzonych przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu i miesięcznik My Company. Pracowała m.in. dla takich marek jak: Konfederacja LEWIATAN, sieć europejskich klinik Gemini, LOTTE Wedel, WYBOROWA, IKEA, Związek Polskich Faktorów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, WATT, Fundacja Liderek Biznesu Portal Praca.pl, Muzeum Śląskie, Śnieżka SA, POLDENT, PKO BP, Szkoła Główna Handlowa, BZ WBK, VOLVO, Volkswagen Group Polska. Więcej na koboldpr.pl.
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Czy nowa fala migracji zarobkowej zaspokoi potrzeby rynku pracy?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.