Komunikaty PR

Jak wybrać optymalną drukarkę dla druku etykiet kolorowych?

2020-11-23  |  10:00

Druk fleksograficzny

Jest to technika druku wypukłego elastycznymi formami drukowymi i ciekłymi farbami szybkoschnącymi, której uniwersalność pozwala na zastosowanie jej na nierównym podłożu. Mimo bardzo wielu plusów i traktowania tejże technologii jako pewnego rodzaju standardu, procesu tego nie można traktować jako najlepszego z możliwych. Efektywność kosztową osiągamy przy dużych nakładach etykiet. Jest więc ona ukierunkowana na klientów o większych potrzebach w zakresie wysokonakładowych dostaw, którzy jednocześnie mają ściśle określone wymagania jakościowe co do finalnego produktu.

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • spójność barw, żywe kolory, wysoka jakość druku i jego trwałość,
  • zmniejszające się koszty produkcji uzależnione od rosnącego nakładu etykiet,
  • największy zakres stosowanych materiałów.

Wady

  • stosunkowo długi czas realizacji związany z koniecznością przygotowania i zatwierdzenia wzoru graficznego,
  • zamówienia i wykonania narzędzi (polimer, wykrojnik),
  • termin realizacji uzależniony od możliwości produkcyjnych wykonawcy oraz dostępności maszyn,
  • wysoki koszt magazynowania produktu,
  • mała elastyczność we wprowadzaniu szybkich zmian w obrębie zadruku,
  • brak możliwości personalizowania każdej z etykiet z osobna.

Druk cyfrowy (Durst)

O druku cyfrowym mówimy wówczas, gdy materiały przeznaczone do druku są dostarczane w postaci danych komputerowych. Metodę tę możemy zaliczyć do szybkich i wygodnych, zwłaszcza gdy zależy nam na niewysokich i średnich nakładach etykiet. Można ją potraktować jako metodę finalną, jak i formę „próbnego” wydruku przed wyprodukowaniem dużego nakładu.

Czas realizacji zlecenia produkcji etykiety kolorowej jest znacznie krótszy niż w przypadku technologii fleksograficznej. Oszczędności czasowe uzyskujemy przez brak konieczności przygotowania form drukarskich (polimerów i wykrojników). Z drugiej strony, proces produkcyjny musi być zgrany z osobnym etapem wycinania etykiet z zadrukowanej wstęgi na maszynach laserowych lub rotacyjnych. Proces ten wymaga zatem zgrania procesu drukowania i wycinania etykiet na różnych maszynach poligraficznych.

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • krótki czas realizacji (brak konieczności naświetlania klisz polimerowych i przygotowywania wykrojnika),
  • jakość wydruku porównywalna do jakości etykiet flekso,
  • możliwość druku małych nakładów w niskiej cenie,
  • wysokie tempo druku: do 300 mm/s,
  • możliwość druku na wielu różnych podłożach,
  • personalizacja druku (możliwość nadawania seryjnej numeracji, zmiennych danych).

Wady

  • odporność wydruku na czynniki zewnętrzne niższa od druku fleksograficznego,
  • ograniczenia technologiczne w zakresie doboru materiału do druku,
  • węższe spektrum dostępnych materiałów,
  • dwuetapowość produkcji (maszyna drukująca i maszyna sztancująca etykiety). Osobny proces druku (roll-to-roll) oraz wycinania etykiet w technice laserowej lub rotacyjnej z gotowej, zadrukowanej już wstęgi.

Druk inkjet (przemysłowy / desktop)

Jest to rodzaj cyfrowego druku atramentowego z użyciem tuszów pigmentowych lub tuszów na bazie wody. Druk odbywa się na materiałach dedykowanych, przy czym większość zleceń realizowana jest na papierze typu gloss. Klienci oczekujący podwyższonej wytrzymałości materiałowej, jak i samego zadruku, mogą skorzystać z dedykowanych materiałów syntetycznych (głównie polipropylenu). Co roku liczba materiałów o różnorodnych zastosowaniach i funkcjonalności dostosowanej do tego typu druku rośnie w tempie dwucyfrowym. Wskazuje to na silny trend rozwojowy technologii inkjet. Sam rynek druku inkjetowego (wliczając zadruk opakowań) powinien rosnąć w tempie ponad 15% rocznie w ciągu najbliższych lat.

Ta technologia druku kolorowego kwalifikowana jest dla średnich (inkjet przemysłowy) oraz niskich nakładów etykiet (tak inkjet przemysłowy, jak i desktop). Elastyczna i efektywna technologia, jeśli chodzi o reakcję na druk (dzień zlecenia / dzień produkcji / dzień realizacji zamówienia-dostawy).

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • lepsze zarządzanie potrzebami druku: możliwość błyskawicznej reakcji i natychmiastowej gotowości do druku,
  • drukowanie etykiet w pełnym kolorze bez podziału na etapy drukowania danych stałych i zmiennych (numerator, kod kreskowy, etc.),
  • druk ilości dokładnie dopasowanych do potrzeb klienta,
  • prędkość drukowania: od 100 do 300 mm/s (prędkość druku uzależniona jest od założonej jakości wydruku, wielkości etykiety),
  • atrakcyjny wygląd etykiet, optymalizacja gospodarki magazynowej: ograniczenie zapasów i odpadów oraz przestojów podczas produkcji, brak opóźnień w dostawach,
  • wysoka trwałość nadruku – pigmentowe tusze są odporne na działanie wody i blaknięcie, w związku z tym tego typu rozwiązania wpisują się w oczekiwania klientów przemysłowych,
  • stały koszt druku,
  • pozwala na dużą zmienność wzorów przy tym samym formacie etykiety,
  • oszczędność czasu,
  • dla druku inkjet desktop: możliwość druku zdalnego z systemu ERP,
  • możliwość polecenia druku bezpośrednio ze sterownika urządzenia (brak konieczności korzystania z dedykowanych programów do druku etykiet).

Wady

  • wymaga zakupu samej drukarki, konieczności przygotowania grafiki w odpowiedniej rozdzielczości, programu do druku etykiet, czystych etykiet z odpowiednim podłożem, systematycznej wymiany kartridży,
  • odpowiedzialność za druk leży po stronie klienta,
  • ograniczona grupa materiałów, których powłoka wierzchnia (coating) jest dedykowana do adaptacji atramentów inkjet (standardowe materiały do druku fleksograficznego czy termotransferowego nie nadają się do druku inkjet),
  • wielkość nakładu nie przekłada się na dużo niższą cenę produktu.

Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy wyborze? Opinie Etisoft

Przyglądając się przykładom podanym przed ekspertów firmy Etisoft, opinie te w dużej mierze wskazują, że aby dobrać właściwą technologię dla druku etykiety kolorowej powinniśmy uwzględniać następujące czynniki:

  • przeznaczenie etykiety, tj. jej funkcjonalność, trwałość, zastosowanie na zewnątrz lub do wewnątrz – wymagania jakościowe względem etykiety (m.in. określone w specyfikacji produktowej klienta),
  • ramy czasowe, jakie klient zostawia na wdrożenie,
  • nakład etykiet (rocznie i w dostawie),
  • cena targetowa (określony pułap cenowy etykiety może ograniczyć ekonomiczne uzasadnienie zastosowania danej technologii),
  • możliwości technologiczne sprzętu poligraficznego,
  • dostępne spektrum materiałowe w zakresie wybranej technologii poligraficznej,
  • konieczność druku danych zmiennych docelowo na etykiecie lub dodruku tych danych przez klienta.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI? Biuro prasowe
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

Infrastruktura

Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

Polityka

Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.