Komunikaty PR

Jak wybrać optymalną drukarkę dla druku etykiet kolorowych?

2020-11-23  |  10:00

Druk fleksograficzny

Jest to technika druku wypukłego elastycznymi formami drukowymi i ciekłymi farbami szybkoschnącymi, której uniwersalność pozwala na zastosowanie jej na nierównym podłożu. Mimo bardzo wielu plusów i traktowania tejże technologii jako pewnego rodzaju standardu, procesu tego nie można traktować jako najlepszego z możliwych. Efektywność kosztową osiągamy przy dużych nakładach etykiet. Jest więc ona ukierunkowana na klientów o większych potrzebach w zakresie wysokonakładowych dostaw, którzy jednocześnie mają ściśle określone wymagania jakościowe co do finalnego produktu.

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • spójność barw, żywe kolory, wysoka jakość druku i jego trwałość,
  • zmniejszające się koszty produkcji uzależnione od rosnącego nakładu etykiet,
  • największy zakres stosowanych materiałów.

Wady

  • stosunkowo długi czas realizacji związany z koniecznością przygotowania i zatwierdzenia wzoru graficznego,
  • zamówienia i wykonania narzędzi (polimer, wykrojnik),
  • termin realizacji uzależniony od możliwości produkcyjnych wykonawcy oraz dostępności maszyn,
  • wysoki koszt magazynowania produktu,
  • mała elastyczność we wprowadzaniu szybkich zmian w obrębie zadruku,
  • brak możliwości personalizowania każdej z etykiet z osobna.

Druk cyfrowy (Durst)

O druku cyfrowym mówimy wówczas, gdy materiały przeznaczone do druku są dostarczane w postaci danych komputerowych. Metodę tę możemy zaliczyć do szybkich i wygodnych, zwłaszcza gdy zależy nam na niewysokich i średnich nakładach etykiet. Można ją potraktować jako metodę finalną, jak i formę „próbnego” wydruku przed wyprodukowaniem dużego nakładu.

Czas realizacji zlecenia produkcji etykiety kolorowej jest znacznie krótszy niż w przypadku technologii fleksograficznej. Oszczędności czasowe uzyskujemy przez brak konieczności przygotowania form drukarskich (polimerów i wykrojników). Z drugiej strony, proces produkcyjny musi być zgrany z osobnym etapem wycinania etykiet z zadrukowanej wstęgi na maszynach laserowych lub rotacyjnych. Proces ten wymaga zatem zgrania procesu drukowania i wycinania etykiet na różnych maszynach poligraficznych.

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • krótki czas realizacji (brak konieczności naświetlania klisz polimerowych i przygotowywania wykrojnika),
  • jakość wydruku porównywalna do jakości etykiet flekso,
  • możliwość druku małych nakładów w niskiej cenie,
  • wysokie tempo druku: do 300 mm/s,
  • możliwość druku na wielu różnych podłożach,
  • personalizacja druku (możliwość nadawania seryjnej numeracji, zmiennych danych).

Wady

  • odporność wydruku na czynniki zewnętrzne niższa od druku fleksograficznego,
  • ograniczenia technologiczne w zakresie doboru materiału do druku,
  • węższe spektrum dostępnych materiałów,
  • dwuetapowość produkcji (maszyna drukująca i maszyna sztancująca etykiety). Osobny proces druku (roll-to-roll) oraz wycinania etykiet w technice laserowej lub rotacyjnej z gotowej, zadrukowanej już wstęgi.

Druk inkjet (przemysłowy / desktop)

Jest to rodzaj cyfrowego druku atramentowego z użyciem tuszów pigmentowych lub tuszów na bazie wody. Druk odbywa się na materiałach dedykowanych, przy czym większość zleceń realizowana jest na papierze typu gloss. Klienci oczekujący podwyższonej wytrzymałości materiałowej, jak i samego zadruku, mogą skorzystać z dedykowanych materiałów syntetycznych (głównie polipropylenu). Co roku liczba materiałów o różnorodnych zastosowaniach i funkcjonalności dostosowanej do tego typu druku rośnie w tempie dwucyfrowym. Wskazuje to na silny trend rozwojowy technologii inkjet. Sam rynek druku inkjetowego (wliczając zadruk opakowań) powinien rosnąć w tempie ponad 15% rocznie w ciągu najbliższych lat.

Ta technologia druku kolorowego kwalifikowana jest dla średnich (inkjet przemysłowy) oraz niskich nakładów etykiet (tak inkjet przemysłowy, jak i desktop). Elastyczna i efektywna technologia, jeśli chodzi o reakcję na druk (dzień zlecenia / dzień produkcji / dzień realizacji zamówienia-dostawy).

Opinie Etisoft na temat rozwiązania:

Zalety

  • lepsze zarządzanie potrzebami druku: możliwość błyskawicznej reakcji i natychmiastowej gotowości do druku,
  • drukowanie etykiet w pełnym kolorze bez podziału na etapy drukowania danych stałych i zmiennych (numerator, kod kreskowy, etc.),
  • druk ilości dokładnie dopasowanych do potrzeb klienta,
  • prędkość drukowania: od 100 do 300 mm/s (prędkość druku uzależniona jest od założonej jakości wydruku, wielkości etykiety),
  • atrakcyjny wygląd etykiet, optymalizacja gospodarki magazynowej: ograniczenie zapasów i odpadów oraz przestojów podczas produkcji, brak opóźnień w dostawach,
  • wysoka trwałość nadruku – pigmentowe tusze są odporne na działanie wody i blaknięcie, w związku z tym tego typu rozwiązania wpisują się w oczekiwania klientów przemysłowych,
  • stały koszt druku,
  • pozwala na dużą zmienność wzorów przy tym samym formacie etykiety,
  • oszczędność czasu,
  • dla druku inkjet desktop: możliwość druku zdalnego z systemu ERP,
  • możliwość polecenia druku bezpośrednio ze sterownika urządzenia (brak konieczności korzystania z dedykowanych programów do druku etykiet).

Wady

  • wymaga zakupu samej drukarki, konieczności przygotowania grafiki w odpowiedniej rozdzielczości, programu do druku etykiet, czystych etykiet z odpowiednim podłożem, systematycznej wymiany kartridży,
  • odpowiedzialność za druk leży po stronie klienta,
  • ograniczona grupa materiałów, których powłoka wierzchnia (coating) jest dedykowana do adaptacji atramentów inkjet (standardowe materiały do druku fleksograficznego czy termotransferowego nie nadają się do druku inkjet),
  • wielkość nakładu nie przekłada się na dużo niższą cenę produktu.

Jakie czynniki należy brać pod uwagę przy wyborze? Opinie Etisoft

Przyglądając się przykładom podanym przed ekspertów firmy Etisoft, opinie te w dużej mierze wskazują, że aby dobrać właściwą technologię dla druku etykiety kolorowej powinniśmy uwzględniać następujące czynniki:

  • przeznaczenie etykiety, tj. jej funkcjonalność, trwałość, zastosowanie na zewnątrz lub do wewnątrz – wymagania jakościowe względem etykiety (m.in. określone w specyfikacji produktowej klienta),
  • ramy czasowe, jakie klient zostawia na wdrożenie,
  • nakład etykiet (rocznie i w dostawie),
  • cena targetowa (określony pułap cenowy etykiety może ograniczyć ekonomiczne uzasadnienie zastosowania danej technologii),
  • możliwości technologiczne sprzętu poligraficznego,
  • dostępne spektrum materiałowe w zakresie wybranej technologii poligraficznej,
  • konieczność druku danych zmiennych docelowo na etykiecie lub dodruku tych danych przez klienta.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny

16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.

Polityka

P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – ​To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.