Komunikaty PR

Jak wykorzystać technologię do usprawnienia łańcucha dostaw?

2021-09-22  |  14:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Pod wpływem nowych technologii oraz ciągle zmieniających się oczekiwań konsumentów, w handlu detalicznym i e-commerce nastąpiła swoista zmiana paradygmatu. Konsumenci domagają się już nie tylko natychmiastowej wysyłki towarów, ale również wysokiej jakości dostawy uzupełnionej pozytywnymi wrażeniami z internetowych zakupów. Ten trend najbardziej widoczny jest w sektorze FMCG, napędzanym przez masowe przejście na zakupy online. Tymczasem najnowsze systemy monitoringu mogą wspierać sprzedawców na różnych etapach dostawy i usprawniać łańcuch dostaw.

W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się pojawienia się nowego typu konsumenta – oczekującego jeszcze szybszej dostawy, wyższej jakości produktów i gwarancji bezpieczeństwa zakupów. Detaliści będą musieli sprostać tym wymaganiom. Wielu z nich przechodzi na model wielokanałowej sprzedaży (tzw. omnichannel): w tradycyjnych sklepach, w Internecie i przez aplikacje mobilne. Powodzenie takiego przedsięwzięcia zależy jednak od solidnego łańcucha dostaw i dobrze skoordynowanych procesów logistycznych.

Zautomatyzowane odbiory i zwroty

Sukces połączenia tradycyjnego sklepu ze sklepem online zależy od sprawnej komunikacji wewnętrznej i niezawodnej logistyki. Aby sprzedawcy byli w stanie sprostać rosnącej liczbie zamówień, coraz ważniejsza staje się wydajność procesów magazynowych, szczególnie w przypadku produktów FMCG. Kompletowanie towarów, pakowanie i wysyłka muszą zostać zoptymalizowane. Technologia może skutecznie wspierać ten proces. Kamery z odpowiednim oprogramowaniem analitycznym, umożliwiającym zarządzanie zapasami oraz kolejkami przy kasach lub w punktach odbioru towarów, coraz powszechniej stosuje się w sklepach i centrach dystrybucji lub magazynach.

- Konsumenci, którzy odbierają produkty zakupione online w sklepie nie lubią stać w długich kolejkach. Dzięki odpowiednio skonfigurowanemu systemowi, kamery mogą monitorować strefy odbioru i alarmować managera sklepu o tworzących się zatorach. Aby zapewnić bezpieczny, bezkontaktowy odbiór towarów, do komunikacji między pracownikiem a klientem można użyć zintegrowanych domofonów – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.

W podobny sposób można też ulepszyć proces zwrotu produktów, który jest zazwyczaj niewygodny i skomplikowany, może irytować klientów oraz zniechęcać ich do ponownych zakupów. Na popularności zyskują metody zbliżeniowe, takie jak np. zwroty do automatycznych skrytek, obsługiwanych za pomocą kodów QR. Co ważne – wszystkie te technologie mogą działać w obrębie jednego, zdalnie zarządzanego systemu, a te same urządzenia, które wchodzą w skład systemu bezpieczeństwa sklepu, dzięki odpowiedniemu konfiguracji, mogą równocześnie zarządzać kolejką lub optymalizować prace magazynowe.

Usprawnienia operacyjne w magazynach

Zadowolenie współczesnego konsumenta wymaga zwiększenia dokładności realizacji zamówień oraz optymalizacji czasu dostawy. To kolejny obszar, w którym sprawdzi się technologia. Wdrożenie odpowiednich rozwiązań pomoże usprawnić procesy i wyeliminuje wąskie gardła, a automatyzacja procedur może np. skrócić roboczogodziny i poprawić wydajność operacyjną w magazynach. Nie musi to oznaczać kosztownej inwestycji w nowe urządzenia. Można do tego wykorzystać istniejący sieciowy system bezpieczeństwa, który uzupełniony o oprogramowanie analityczne, zyska nowe funkcjonalności.

- Bemol, brazylijski sprzedawca elektroniki, potrzebował systemu monitoringu do swoich obiektów. Zaproponowaliśmy kompleksowe rozwiązanie, dzięki któremu urządzenia zostały również wykorzystane do optymalizacji prac magazynowych, koordynacji dostaw i kontroli produkcji. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu kamery mogą sczytywać kody produktów i np. automatycznie wysyłać informacje o stanie magazynowym do centrum dystrybucji lub sklepu  – opowiada Dagmara Pomirska.

Inwestycje w łańcuch dostaw

Podczas pandemii zakupy online zyskały na popularności, a wzmożona aktywność konsumentów w Internecie ujawniła nieefektywność łańcuchów logistycznych. Najbardziej odczuli to detaliści, którzy – szczególnie w pierwszych miesiącach pandemii – borykali się z trudnościami w realizacji zamówień. Można się spodziewać, że utrzymujące się w branżach e-commerce i FMCG wzrosty spowodują inwestycje w usprawnienie łańcuchów dostaw oraz optymalizację procesów zarządzania magazynami.

Jednym z aspektów, którego nie można pominąć podczas planowaniu zakupu nowych urządzeń i technologii jest bezpieczeństwo. Digitalizacja procesów operacyjnych w logistyce niesie za sobą wzmożone zagrożenie cyberatakami, a to może mieć znaczący wpływ nie tylko na wyniki finansowe sprzedawcy, ale także na obsługę klienta oraz opóźnienia spowodowane zakłóceniami łańcucha dostaw. Na rynku jest już dostępne oprogramowanie, dzięki któremu sprzedawcy mogą monitorować drogę towaru z magazynu do klienta oraz szybko reagować na ewentualne problemy. Inne kluczowe funkcje takiego oprogramowania obejmują scentralizowane zarządzanie usługami transportowymi i kurierskimi.

Zwiększony popyt na produkty FMCG będzie się utrzymywał, a na detalistach ciążyć będzie coraz większa presja zapewnienia bezpieczeństwa zakupów i optymalizacji procesu dostaw. Różnorodne zachowania zakupowe oraz rosnące wymagania konsumentów, dotyczące wygody oraz szybkości dostaw sprawią zapewne, że model omnichannel będzie nadal zyskiwał na popularności. - Technologia może odegrać tutaj znaczącą rolę, skutecznie zwiększając szybkość i dokładność realizacji dostaw w branży FMCG. Poprawa wydajności poszczególnych etapów podróży produktu z magazynu do klienta pozytywnie wpłynie na cały łańcuch dostaw. Zyskają nie tylko sprzedawcy, ale również firmy kurierskie i spedycyjne – dodaje Dagmara Pomirska.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

Polityka

Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

Przemysł

Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.