Jednomiliardowy rynek VOD w czasie największej hossy
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Wartość rynku serwisów VOD w Polsce przekroczyła w 2019 r. poziom miliarda złotych. Rynek zawdzięcza swoją koniunkturę głównie serwisom subskrypcyjnym, które odpowiadają za przeszło połowę jego wartości. W tym roku serwisy SVOD zanotują rekordowy przyrost subskrypcji netto. Nałoży się na to organiczny wzrost rynku oraz lockdown związany z pandemią COVID-19.
Dane PMR wskazują, że wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce rośnie dynamicznie. W 2019 r. przychody dostawców VOD przebiły poziom miliarda złotych. W ocenie PMR rynek VOD doświadcza obecnie największej hossy, która w praktyce trwa już trzech lat. W bieżącym roku nastąpi punkt kulminacyjny wzrostów na rynku i zyska on najwięcej w swojej historii. Oprócz tego, że rynek znajduje się w fazie organicznego wzrostu, dodatkowym „boosterem” okaże się czynnik epidemiczny, czyli lockdown z uwagi na pandemię COVID-19. Kolejne lata przyniosą coraz większe nasycenie rynku płatnymi usługami VOD i w związku z tym coraz mniejszy potencjał rynku do wzrostu (CAGR 2020-2025: 8,1%).
Głównym powodem pozytywnej koniunktury na rynku jest zdecydowanie segment serwisów subskrypcyjnych (SVOD). W ocenie PMR odpowiada on za więcej niż połowę wartości rynku. Wskaźnik ten jest jeszcze wyższy, gdy uwzględni się w nim przychody z serwisu HBO GO w kanale operatorskim, czyli dystrybuowanego głównie jako dodatek do usługi płatnej telewizji. PMR szacuje, że w 2019 r. liczba subskrypcji serwisów SVOD (nie licząc HBO GO w kanale operatorskim z uwagi na jego specyfikę), rosnąca organicznie w dwucyfrowym tempie, była już powyżej 2 mln. Biorąc po uwagę, że na jedno gospodarstwo może przypadać kilka subskrypcji, daje to wskaźnik penetracji serwisami SVOD w Polsce na poziomie ok. 9% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. Penetrację dwukrotnie podbija współdzielenie subskrypcji między różnymi użytkownikami, jednak nie ma to przełożenia na dodatkową wartość rynku, a jedynie osłabia potencjał zarobkowy dostawców VOD.
W 2020 r. z uwagi na pandemię COVID-19 PMR spodziewa się przyspieszenia we wzroście subskrypcji w ramach serwisów SVOD. W tym czasie przyrost netto nowych subskrypcji będzie o połowę wyższy od ubiegłorocznego. Lockdown związany z epidemią utrwali u dotychczasowych użytkowników potrzebę korzystania z usługi na dłużej oraz spowoduje napływ zupełnie nowych klientów. Skutki czynnika epidemiologicznego rozłożą się też na kolejne lata, w praktyce na krótki okres prognoz – część użytkowników na chwilę zachęconych do korzystania z platform SVOD podczas epidemii wróci do ich regularnej subskrypcji po jakimś czasie. Średnia, a przede wszystkim długa perspektywa prognoz na rynku SVOD to napływ tzw. „late comersów” oraz standaryzacja usługi wśród dotychczasowych subskrybentów.
<wykres>
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
Umowa o wolnym handlu z krajami Mercosur może się okazać zagrożeniem dla polskich i europejskich producentów drobiu – ocenia Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza. Dziś 25 proc. mięsa z piersi kurczaka spożywanego w UE pochodzi z krajów spoza Wspólnoty – ocenia AVEC. Dodatkowy kontyngent z krajów Ameryki Południowej w wysokości 180 tys. t oznacza, że łącznie importowalibyśmy do UE 1,1 mln t mięsa drobiowego. Unijnych producentów niepokoją też stosunki handlowe z Ukrainą.
Prawo
Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
Polska jest jednym z nielicznych unijnych państw, gdzie wysokość podatku od nieruchomości zależy od jej powierzchni, a nie wartości. Dyskusja nad zmianą systemu toczy się w Polsce od kilku dekad, ale hamują ją przede wszystkim obawy społeczne o wzrost daniny. Eksperci jednak przekonują, że podwyżki podatku od nieruchomości nie muszą iść w parze ze zmianą, a nowe rozwiązanie byłoby bardziej sprawiedliwe i z korzyścią dla transparentności rynku oraz samorządów.
Konsument
Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.