Już 80 proc. specjalistów IT w Polsce korzysta w swojej pracy z ChatGPT

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Pracownicy i pracowniczki z branży IT chętnie wspierają się w codziennej pracy narzędziami wykorzystującymi sztuczną inteligencję – na co dzień robi to 94 proc. Ponad połowa firm pozwala na to wszystkim w zespołach IT, a 37 proc. wybranym osobom, w zależności od stanowiska. Ponad 70 proc. specjalistów i specjalistek IT zamierza edukować się w zakresie AI, a prawie 17 proc. planuje przekwalifikowanie się w tym kierunku.
Już 94 proc. polskich specjalistów i specjalistek IT o różnych poziomach doświadczenia wykorzystuje narzędzia AI w codziennej pracy, a 70,5 proc. badanych zamierza edukować się w obszarze używania ich na swoim stanowisku, w związku z rozwojem i upowszechnianiem się tej technologii – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez No Fluff Jobs, polski portal IT z ogłoszeniami o pracy. Natomiast 28,7 proc. obawia się, że w ciągu najbliższych kilku lat sztuczna inteligencja zastąpi ich w pracy. Do roli lub specjalizacji IT związanej z rozwijaniem sztucznej inteligencji planuje przekwalifikować się 16,7 proc. specjalistów i specjalistek IT.
W sumie 90 proc. firm pozwala pracownikom wspierać się w pracy AI
Na korzystanie z narzędzi AI w codziennej pracy wszystkim pracownikom i pracowniczkom IT pozwala już 53 proc. polskich firm, natomiast w 37 proc. takie zezwolenie zależy od zajmowanego stanowiska. Część firm podchodzi z dystansem do korzystania przez pracowników i pracowniczki z AI - co dziesiąta zakazuje zespołom IT korzystania ze sztucznej inteligencji. Jako główne powody tego postępowania wskazują obawy o wydajność tych narzędzi oraz przed tym, że wygenerują one kosztowne błędy.
AI to technologia na topie, ale musimy pamiętać, że na ten top trafiła całkiem niedawno – komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs – O szerokim zastosowaniu mówimy od początku grudnia 2022, narzędzi przybywa w niesamowitym tempie, stąd nie można dziwić się tym pracodawcom, którzy są jeszcze sceptyczni. Tak czy inaczej, przyszłość jest nieubłagana. Koszt treningu AI spada o 70% rok do roku. Już teraz ponad połowa firm pozwala na używanie rozwiązań z tego obszaru przez wszystkich w dziale IT, a prędzej czy później większość organizacji zaadaptuje na własne potrzeby jakieś narzędzia AI i będą to narzędzia w liczbie mnogiej właśnie. Widać po tych firmach, które już z nich korzystają, że efektywność i szybkość działania wzrasta.
Ponad 80 proc. specjalistów/specjalistek IT korzysta w pracy z ChatGPT
Zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem w zespołach IT jest ChatGPT, czyli czatbot, którego na co dzień w swojej pracy używa aż 80,2 proc. badanych. Drugie miejsce zajął przeznaczony do wspierania pracy programistycznej GitHub Copilot, z którego korzysta 36,5 proc. badanych, a trzecie GPT-3/4 (26,7 proc. badanych), czyli duży model językowy, który, w przeciwieństwie do ChatGPT, nie jest „filtrowany” ani nastawiony na konwersacyjność.
Firmy, które postawią na reskilling i upskilling załogi, mogą zbierać owoce pracy dużo szybciej niż te, które wciąż będą tkwić w starym podejściu – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer w No Fluff Jobs – Wystarczy popatrzeć na dane z GitHuba, które uświadamiają nam, że już dziś można pisać kod o połowę szybciej przy użyciu co-pilota. Ale chodzi nie tylko o programowanie, bo HR, marketing czy sprzedaż też mają szereg powtarzalnych zadań, które wkrótce będzie można zautomatyzować lub usprawnić, uwalniając czas pracowników i pracowniczek na inne czynności.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.