Kadra przyszłości - nauczyciele uczą (się) programowania i e-learningu
Programowanie wśród dzieci i młodzieży to trend, który nabiera rozpędu i staje się coraz bardziej powszechny. W dobie ogólnej cyfryzacji nikogo już to nie zadziwia, dlatego edukacja o nowych technologiach oraz podstawach programowania ważna jest już na poziomie szkoły podstawowej. Do tego jednak potrzeba odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej, dlatego powstał program Nauczyciel Przyszłości. Już w sierpniu rusza II edycja darmowych warsztatów.
Nauczyciel Przyszłości to program darmowych warsztatów, adresowanych do grona pedagogicznego, w szczególności do nauczycieli informatyki oraz nauczycieli wczesnoszkolnych. Projekt został zrealizowany przez szkołę programowania dla dzieci i młodzieży Giganci Programowania. Patronat honorowy nad akcją objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Od ucznia do nauczyciela
Giganci Programowania to placówka, w której na co dzień prowadzone są zajęcia dla najmłodszych fanów kodowania. W ostatnim czasie dzieci i młodzież szkolna mogli wziąć udział w darmowych warsztatach “Szkoła z Gigantami”. Zainteresowanie zajęciami okazało się duże jednak nie tylko wśród uczniów, ale też nauczycieli.
I tak zrodził się pomysł, aby podobne warsztaty zorganizować dla kadry nauczycielskiej. Tym razem jednak skupiono się nie tylko na podstawach wiedzy o programowaniu, ale też na tym jak ją przekazywać uczniom. Program podzielony był na 3 bloki tematyczne: Scratch, Python oraz nauczanie zdalne.
Scratch, Python oraz nauczanie zdalne
Ostatnie wydarzenia pokazały jak ważne są umiejętności cyfrowe wśród kadry nauczycielskiej. Praca zdalna z uczniami, aby przebiegała sprawnie, wymagała znajomości narzędzi do e-learningu. I tu nierzadko pojawiały się problemy.
Okazało się, że wielu pedagogów nie zostało przeszkolonych w zakresie nauczania zdalnego. Z badania wykonanego przy Fundacji Centrum Cyfrowe, ponad 85% nauczycieli przed wybuchem pandemii nie miało żadnego doświadczenia w pracy z uczniami online. To, zwłaszcza na początku przejścia na zdalną edukację, znacznie utrudniało prowadzenie lekcji. Wielu nauczycieli, także mimo znajomości niektórych narzędzi online do nauczania, nie potrafiło odpowiednio wykorzystać proponowanych przez te narzędzia funkcjonalności. Te czynniki z pewnością miały wpływ na tak duże zainteresowanie właśnie tą tematyką warsztatów.
Nauczyciele równie chętnie rejestrowali się na zajęcia poświęcone podstawom programowania i metodologii przekazania wiedzy uczniom. Nauczyciele chętni brali udział w zajęciach także po to, aby samemu doszkolić się z podstaw programowania, co większość z nich uważa za ważną umiejętność. Program warsztatów został dopasowany w taki sposób, aby z jednej strony był atrakcyjny dla osób dorosłych, ale mógł być też wykorzystany w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną.
Nauczyciel Przyszłości w liczbach
W programie “Nauczyciel Przyszłości” wzięło udział ponad 5,5 tysiąca nauczycieli. Największym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty “Narzędzia do nauczania online”, których głównym partnerem była firma Microsoft Polska.
Jednak równie chętnie nauczyciele zapisywali się na warsztaty z metodyki nauczania podstaw programowania w języku Scratch: ponad 1400 uczestników oraz Python: ponad 1300 uczestników.
Łącznie I edycja Nauczyciela Przyszłości to 14 godzin nagrań. Wszyscy uczestnicy mają dostęp do przeprowadzonych lekcji, a do każdych zajęć otrzymali materiały i zadania dodatkowe.
II edycja darmowych warsztatów już w sierpniu
Po pierwszej edycji warsztatów, pozytywny odzew ze strony nauczycieli był tak duży, że jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego zostanie uruchomiona druga edycja, w której dodano dodatkowo warsztat “Nauczanie języka HTML i tworzenia stron internetowych”. Wciąż będzie można wziąć też udział w zajęciach poświęconych narzędziom do pracy online z uczniami, nauczaniu języka Scratch i Python.
Warsztaty są całkowicie darmowe, a każdy nauczyciel otrzymuje certyfikat potwierdzający zdobyte umiejętności.
Rejestracji można dokonać poprzez stronę:
https://www.giganciprogramowania.edu.pl/wydarzenia/nauczyciel-przyszlosci .

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).
Handel
Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.