KajTeroz: ponad 860 tys. kilometrów w dwa lata!
Nextbike Polska SA
ul. Przasnyska 6B
01-756 Warszawa
media|nextbike.pl| |media|nextbike.pl
696 003 711
https://nextbike.pl
Minęły dwa lata od startu chorzowskiego systemu rowerowego KajTeroz. Od uruchomienia systemu w 2018 operator odnotował 391,1 tys. wypożyczeń. Użytkownicy przejechali łącznie ponad 860,6 tys. kilometrów.
Mieszkańcy Chorzowa rozpoczęli korzystanie z własnego systemu rowerowego 11 października 2018 roku. Użytkownicy mieli do dyspozycji 150 rowerów, które można było wypożyczać na 15 stacjach. Już w marcu kolejnego roku system zyskał nową, o wiele większą skalę. Od tego czasu w mieście dostępnych jest 46 stacji i 460 rowerów, w tym tandemy, rowery familijne typu cargo, rowery z fotelikami dziecięcymi i rowerki dziecięce.
W drugim pełnym już sezonie funkcjonowania chorzowskiego systemu liczba wypożyczeń wzrosła kilkunastokrotnie i rok zakończył się wynikiem ponad 276,4 tys. wynajmów podczas których użytkownicy pokonali ponad 608 tys. kilometrów i spalili ponad 64,5 mln kalorii.
— Mieszkańcy Chorzowa polubili rowery publiczne. Wskazują na to statystyki, które zgromadziliśmy — mówi Tomasz Wojtkiewicz prezes Nextbike Polska. — Z pewnością są osoby, które wypożyczają rowery tylko do celów rekreacyjnych, ale obserwujemy też, że bardzo wielu chorzowian korzysta z nich regularnie dojeżdżając na przykład do szkoły lub do pracy. Użytkownicy przez dwa lata pokonali na rowerach miejskich ponad 860 tys. kilometrów. To tak, jakby 21 razy okrążyli Ziemię.
— Popularność rowerów wynika z łatwego dostępu do nich. Niemal na każdym osiedlu w Chorzowie znajduje się stacja KajTeroz. Dzięki temu chorzowianie w wygodny i ekologiczny sposób mogą przemieszczać się po mieście. Widać, że najpopularniejszą stacją jest ta przy rynku – zaraz obok centrum przesiadkowego, parkingów i ścieżek rowerowych. To pokazuje, że rower miejski w Chorzowie to nie tylko rekreacja, ale też zróżnicowanie transportu do pracy, szkoły czy na zakupy — mówi Andrzej Kotala, Prezydent Chorzowa.
Mimo trudnego okresu pandemii w tym roku rowery wypożyczono już ponad 108 tysięcy razy. Największą przeszkodą w korzystaniu z publicznej wypożyczalni był utrzymująca się pandemia koronawirusa i zakaz korzystania z rowerów wpływające na codzienne zachowania i wybory mieszkańców miasta: nie działały szkoły, uczelnie, wiele zakładów pracy, a z powodu ograniczeń związanych z pandemią mieszkańcy rzadziej podróżowali, unikali przemieszczania się, wiele osób zdecydowała się na pracę zdalną. Wciąż jednak wśród miłośników miejskich dwóch kółek największą grupą są osoby w wieku 18-25 lat – uczniowie i studenci. Stanowią oni prawie 29 procent wszystkich użytkowników. Równie aktywni są mieszkańcy w wieku 30-39, jest ich ponad 27 proc. Statystyczny użytkownik najczęściej podróżuje rowerem miejskim między 17.00 a 19.00 (ok. 20% wszystkich wynajmów), a średni czas jednego wypożyczenia wynosi 27 minut i 29 sekund.
W systemie zarejestrowało się prawie 31 tys. użytkowników, z czego 5,7 w bieżącym sezonie. Najbardziej aktywni tegoroczni użytkownicy systemu mają na swoich kontach: lider – 222 przejazdy, kolejni 205 i 201 wypożyczeń.
Najpopularniejsze stacje wynajmów to:
– Rynek: 6,05%,
– Park Śląski ZOO: 5,77%,
– Park Śląski – Pelikany: 5,57%.
Najczęściej pokonywane trasy to przejazdy pomiędzy stacjami:
– Park Śląski ZOO do Park Śląski – Elka: 5,9 % przejazdów,
– Park Śląski – Elka do Park Śląski ZOO: 5,8%,
– Park Śląski ZOO do Park Śląski – Pelikany:5,5 %.
Na jednośladach KajTeroz można swobodnie przemieszczać się pomiędzy pięcioma miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Stacje rowerowe Chorzowskiego Roweru Miejskiego zostały zintegrowane z katowickim City by bike, Siemianowickim Rowerem Miejskim, Sosnowieckim Rowerem Miejskim i Tyskim Rowerem i pojazdy standardowe można wymieniać między nimi.
Rower miejski jest realizowany przez Nextbike Polska w ramach projektu „Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Za zarządzanie i obsługę KajTeroz do końca sezonu 2021 odpowiada największy w Polsce operator samoobsługowych wypożyczalni rowerów Nextbike Polska. Bieżący sezon rowerów publicznych w Chorzowie potrwa do końca listopada.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.