Kim jest konsument korzystający z renty dożywotniej?
Średni wiek klienta, który zdecydował się na rentę dożywotnią w funduszu hipotecznym to 76 lat – tak wynika z najnowszego raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, dotyczącego hipoteki odwróconej w modelu sprzedażowym. W latach 2010-2020 wiek seniorów korzystających z usługi znajdował się w przedziale pomiędzy 75 a 80 lat, mimo że oferta jest dostępna dla osób, które ukończyły 65 rok życia, a nawet młodszych.[1] To pozwala wnioskować, że seniorzy, którzy przeszli na emeryturę przez pewien czas starali się zaadaptować do nowej sytuacji budżetowej. Wraz z pogłębiającymi się problemami finansowymi zdecydowali się na rentę dożywotnią.
Z badania opinii przeprowadzonego przez Fundusz Hipoteczny DOM wynika, że 60 proc. klientów tej instytucji podpisało umowę renty dożywotniej z powodu pogarszającej się sytuacji finansowej, różnych zobowiązań, które czekały na uregulowanie, a nawet rosnących długów.[2] - To potwierdzałoby jeden z wniosków płynących z najnowszego raportu ZPF. Jeśli średni wiek seniora decydującego się na rentę wahał się na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat pomiędzy 75 a 80 rokiem życia, to można przypuszczać, że duża część seniorów starała się żyć normalnie na emeryturze ale wobec coraz gorszej sytuacji finansowej była zmuszona podjąć taką a nie inną decyzję – mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM.
Jakie nieruchomości są przedmiotem umów?
Klientami korzystającymi z usługi są seniorzy, którzy posiadają na własność nieruchomość: dom lub mieszkanie. Średni metraż nieruchomości, które była przedmiotem umowy z funduszem wynosił na koniec 2020 roku 48,9 m kw. Ta wartość zmieniała się na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. W 2011 było to 42,3 m kw. a w szczytowym momencie 2018 już 90,6 m kw. Później współczynnik zaczął spadać, co oznacza, że seniorzy przekazywali usługodawcom coraz mniejsze metrażowo nieruchomości w zamian za świadczenia pieniężne.
Średnia wartość jednej nieruchomości, zarządzanej przez fundusze hipoteczne zrzeszone w ZPF, aż do końca 2014 roku znajdowała się w trendzie spadkowym – od 321 tys. zł w 2010 roku do 237 tys. zł w 2014 roku, co daje różnicę aż 84 tys. zł. Po tym okresie można zaobserwować stały wzrost tej wartości i na koniec 2020 roku wyniosła ona 313,4 tys. zł.
Skąd jest najwięcej klientów?
Na koniec 2020 roku najwięcej, bo aż 28,3 proc. nieruchomości zarządzanych przez fundusze hipoteczne było z województwa mazowieckiego. Następnie z pomorskiego (12,7 proc.), śląskiego (9,9 proc.), dolnośląskiego (8,8 proc.), małopolskiego (7,9 proc.) i wielkopolskiego (7,4 proc.). To właśnie z tych województw pochodzą klienci korzystający w renty dożywotniej. – Na przestrzeni lat usługa ewoluowała. Na początku widzieliśmy zainteresowanie w dużych aglomeracjach miejskich powyżej 100 tys. mieszkańców. Teraz widzimy je również w mniejszych miejscowościach. Niegdyś naszymi klientami byli przede wszystkim właściciele mieszkań, teraz widzimy rosnące zainteresowanie wśród właścicieli domów jednorodzinnych i wielorodzinnych, którzy ze względu na dużą wartość nieruchomości mogą liczyć na dużo wyższe świadczenia pieniężne – podsumowuje Robert Majkowski.
[1] Raport „Hipoteka odwrócona w modelu sprzedażowym 2010-2020”, Związek Przedsiębiorstw Finansowych
[2] Badanie opinii Funduszu Hipotecznego DOM, zrealizowane na grupie 1000 osób w wieku 65+ w 2019 roku.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.