Komunikaty PR

Kolej jest zielona

2021-11-22  |  12:00
Biuro prasowe

Dwutlenek węgla w atmosferze stanowi jeden z największych problemów współczesnego świata. Za część emisji gazów cieplarnianych do atmosfery odpowiada również transport. Dlatego powinniśmy planować podróż tak, by nie wpływała negatywnie na środowisko. Warto wybrać kolej, która jest niemal neutralna dla środowiska, a do tego bezpieczna i wygodna. Rok 2021 został ogłoszony Europejskim Rokiem Kolei. To doskonała okazja do przyjrzenia się, jaki wpływ mają pociągi na ekosystem. Dzięki temu możemy świadomie wybrać środek transportu.

 

Co z tym klimatem?

W Protokole z Kyoto dwutlenek węgla, metan oraz podtlenek azotu zostały wskazane jako gazy cieplarniane. Spośród tych gazów to dwutlenek węgla w największym stopniu przyczynia się do ocieplania klimatu. W ramach walki z globalnym ociepleniem powstał program unijny – Europejski Zielony Ład. Do 2050 r. bilans produkowanych i neutralizowanych gazów cieplarnianych w Europie powinien wynosić 0. W związku z tym do 2050 r. planowana jest redukcja emisji związanych z transportem o 90%.

 

Transport w Europie generuje 25% całkowitej emisji dwutlenku węgla. Największa jego część, bo aż 72%, pochodzi z transportu drogowego, do którego zaliczają się m.in. samochody osobowe i ciężarówki. Lotnictwo wraz z transportem morskim produkują kolejno 13% oraz 14% dwutlenku węgla. Gdzie w tym wszystkim jest kolej? Na ostatnim miejscu! To nie tylko wygodna i bezpieczna, ale także ekologiczna forma podróżowania.

Pociąg jest EKO!

Jedynie 0,4% CO2 emitowanego przez transport w Europie pochodzi z transportu kolejowego. To rekordowo mało w porównaniu do alternatywnych form podróżowania. Po przeliczeniu na pasażera okazuje się, że pociągi produkują 3x mniej dwutlenku węgla niż samochody i aż 8x mniej niż samoloty. Jednak gazy cieplarniane to nie tylko dwutlenek węgla. Kolej stanowi jedyny środek transportu, który od roku 1990 zmniejszył ogólną emisję spalin – dzięki modernizacji lokomotyw, które z roku na rok są coraz bardziej przyjazne środowisku.

 

Obecnie pociągi dążą do całkowitej bezemisyjności. Pomogą w tym silniki wodorowe, które emitują wyłącznie parę wodną. Także energia elektryczna wykorzystywana do napędu pociągów będzie w najbliższych latach pozyskiwana z odzyskiwanych źródeł. Zgodnie z założeniami Programu Zielona Kolej do 2030 r. 85% obecnego zapotrzebowania kolei na energię elektryczną powinno być pokrywane z odnawialnych źródeł energii. Szacuje się, że pozwoli to zmniejszyć roczną emisję gazów cieplarnianych o 9 mln ton.

To zrozumiałe, że nie zawsze i nie wszędzie da się dotrzeć po szynach. Choć linii kolejowych jest coraz więcej, w podróży często liczy się czas. Bywa jednak, że lot samolotem na krótkiej trasie razem z odprawą i dojazdem na lotnisko poza miastem trwa dłużej niż przejazd pociągiem. Tak jest w przypadku lotu Warszawa – Katowice, który trwa około godziny. Pociąg pokonuje ten dystans w czasie 2:30. Lotniska znajdują się zazwyczaj w pewnej odległości od centrum miasta, a trzeba się tam stawić około 2h przed odlotem. W związku z tym łączny czas podróży z centrum do centrum znacznie się wydłuża. Samochodem trasę Kraków – Gdańsk pokonuje się w czasie ok. 6:20. I to tylko wtedy, gdy nie ma korków. Do tego trzeba jeszcze doliczyć czas na posiłek czy toaletę. W podróży koleją te aspekty nie wpływają na długość jazdy, a sam pociąg jedzie tylko 5:20! Ponadto czas w pociągu można wykorzystać na pracę czy czytanie książki. Kierowca samochodu nie ma takiej możliwości. Warto sprawdzać, zastanawiać się i podejmować świadome decyzje, biorąc pod uwagę zarówno swoje potrzeby, jak i środowiska.

Projekt „Bezpiecznie Koleją – Wybierz Kolej – Europejski Rok Kolei” to program działań promocyjno-informacyjnych o zasięgu ogólnokrajowym w ramach Europejskiego Roku Kolei uwzględniający w swoim przekazie podkreślenie roli kolei jako bezpiecznego, dostępnego i ekologicznego środka transportu. Kampania realizowana jest przez Urząd Transportu Kolejowego i współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej Biuro prasowe
2024-05-17 | 01:00

Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej

W firmach, w których transport jest jedynie narzędziem do wykonywania ich głównego biznesu, istnieje wiele różnic pomiędzy rozliczaniem kierowców a
Transport Wielkie hamowanie w branży TSL: do zapłaty 1,3 mld zł, do odzyskania pół mld
2024-05-16 | 08:00

Wielkie hamowanie w branży TSL: do zapłaty 1,3 mld zł, do odzyskania pół mld

Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny ma ponad 1,3 mld zł przeterminowanych zobowiązań finansowych. Od swoich dłużników musi odzyskać
Transport CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1
2024-05-15 | 16:00

CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1

Już 19 maja na torze Imola odbędzie się GP Emilii Romanii, jeden z 24 wyścigów w tegorocznym kalendarzu Formuły 1. Dla zespołów i ich partnerów zajęcie pozycji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.