Komunikaty PR

Kolejna udana interwencja Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

2024-03-08  |  11:00
Biuro prasowe
Adam Abramowicz

Dzięki skutecznej interwencji Rzecznika, organy podatkowe przyznały się do rażącego błędu, a Przedsiębiorca odzyska nadpłacony podatek akcyzowy, prawie sto tysięcy złotych plus odsetki

„Minister Adam Abramowicz – Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców już od kilku lat skutecznie wspiera biznes w tym branżę producentów i sprzedawców Liquidów. Systematycznie korzystamy z jego pomocy zarówno na ścieżce dialogu legislacyjnego jak i prowadzonego z Krajową Administracją Skarbową w zakresie eliminowania szarej strefy w branży e – papierosów. Nasze dotychczasowe doświadczenie jednoznacznie potwierdza potrzebę konstruktywnej współpracy biznesu z administracją państwową, ponieważ nie ma i nigdy nie będzie dobrych przepisów prawa lub trafnych interpretacji bez ich oparcia o realia prowadzenia działalności gospodarczej” – powiedział Piotr Zieliński Prezes Stowarzyszenia Obrony Praw Przedsiębiorców.”

Ostatni przykład przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą płynów do papierosów elektronicznych doprowadził do szczęśliwego rozstrzygnięcia jednak losy podobnych spraw nadal są niepewne. Opisywana sprawa dotyczy sytuacji, w której przedsiębiorca posiadał w asortymencie sklepowym między innymi glicerynę, glikol propylenowy oraz aromaty spożywcze. Sprzedawał te towary bez nadawania im określonego przeznaczenia, dzięki czemu towary te nie podlegały opodatkowaniu akcyzą – takie stanowisko zostało też wyrażone w interpretacjach indywidualnych wydanych dla Spółki przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W latach 2021-2022 punkty sprzedaży Spółki poddane zostały licznym kontrolom celno-skarbowym. Naczelnicy poszczególnych urzędów celno-skarbowych w identycznych stanach faktycznych i prawnych albo stwierdzali, że Spółka wykonuje swe obowiązki prawidłowo, albo stwierdzali w tym zakresie nieprawidłowości. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął 3 postępowania podatkowe: za wrzesień 2021 r., grudzień 2021 r., luty 2022 r. i wydał następnie 3 decyzje określające zobowiązanie w podatku akcyzowym. DIAS właściwy dla obszaru funkcjonowania Spółki, utrzymał w mocy decyzje Naczelnika. Naczelnik i DIAS stali na stanowisku, że Spółka powinna odprowadzać akcyzę od glikolu, gliceryny i aromatów spożywczych, gdyż te produkty po połączeniu stanowią płyn do papierosów elektronicznych. Spółka wniosła skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na powyższe decyzje. Przedsiębiorca zwrócił się do Rzecznika po pomoc. Argumentował, że organ w sposób nieuprawniony odmówił mocy ochronnej wynikającej z interpretacji indywidualnych, do których Spółka w dobrej wierze stosowała się w okresie objętym kontrolą. Rzecznik przychylił się do tej argumentacji i włączył się do postępowań.

Po trzech wygranych postępowaniach przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, których Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców czynnie uczestniczył broniąc i wspierając stanowisko Przedsiębiorcy, sprawy trafiły do ponownego rozpoznania. W jego efekcie Organ podatkowy wydał 3 decyzje, w których uchylił poprzednie wydane w tej sprawie, a każdą z kwot podatku akcyzowego, niesłusznie w nich ustalonego, objął zwolnieniem w pełnej wysokości i stwierdził jego nadpłatę. Te korzystne dla Przedsiębiorcy decyzje będą prawomocne oraz zakończą niemal 3-letnie postępowanie w sprawie.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w toku postępowania wielokrotnie wskazywał, że odmowa ochrony wynikającej z interpretacji indywidualnych przez organy podatkowe godzi nie tylko w ważny interes przedsiębiorców, ale także w interes publiczny i zasadę zaufania obywateli do państwa. Przedsiębiorcy bowiem, nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji prawnych wynikających z niejasnych przepisów prawa podatkowego oraz braku utrwalonej praktyki w zakresie ich interpretacji przez same organy podatkowe.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Business Centre Club po raz 32. docenił firmy spełniające najwyższe standardy w biznesie Biuro prasowe
2025-03-03 | 11:00

Business Centre Club po raz 32. docenił firmy spełniające najwyższe standardy w biznesie

Podczas uroczystej gali po raz 32. wręczone zostały Złote Statuetki Lidera Polskiego Biznesu - prestiżowego wyróżnienia przyznawanego przedsiębiorstwom i menedżerom za
Jak inwestować w dobrą sztukę w 2025 roku? Kluczowe wskazówki dla kolekcjonerów
2025-01-28 | 21:00

Jak inwestować w dobrą sztukę w 2025 roku? Kluczowe wskazówki dla kolekcjonerów

Kupowanie sztuki staje się coraz bardziej popularnym sposobem na łączenie pasji z mądrym lokowaniem kapitału. Globalny rynek sztuki, wyceniany na około 65 miliardów
Wyjątkowy foodbook od Szymona Hołowni zebrał już ponad 114 tys. zł na WOŚP!
2025-01-23 | 20:00

Wyjątkowy foodbook od Szymona Hołowni zebrał już ponad 114 tys. zł na WOŚP!

We wtorek 21.01 o godz. 7.33 wystartowała, a dwa dni później osiągnęła już ponad 114 tys. zł! Z takim rekordem otwarcia zbiórka Szymona Hołowni jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.