Kolejny wielki wyciek danych z sieci Marriot
Marriot International, największa na świecie międzynarodowa sieć luksusowych hoteli, padła ofiarą cyberataku. Hakerzy przejęli ponad 5 milionów rekordów z wrażliwymi informacjami na temat gości.
Znane powiedzenie, że nieszczęścia chodzą parami, idealnie pasuje do sytuacji w jakiej się znalazł się Marriot. Nie dość, że branża hotelarska ponosi ogromne straty wywołane pandemią koronawirusa, to właściciele popularnej sieci zostali zaatakowani przez hakerów. Marriot poinformował, iż z jego bazy danych wyciekły informacje o 5,2 mln osób. Przechwycone przez przestępców dane zawierają imiona, nazwiska, daty urodzin, adresy e-mail, numery telefonów, numery kart lojalnościowych sieci hotelowej oraz partnerskich linii lotniczych, a także preferencje gości dotyczące standardu pokoi oraz języka. Natomiast wszystko wskazuje na to, że napastnicy nie weszli w posiadanie haseł, numerów kart kredytowych, praw jazdy oraz paszportów. Cyberatak rozpoczął się w połowie stycznia bieżącego roku i trwał do końca lutego. Hakerzy, aby zalogować się do bazy danych, wykorzystali hasła używane przez dwóch pracowników rosyjskiego hotelu - partnera franczyzowego Marriota. Brendan McManus, rzecznik prasowy Marriot International, nie chce mówić o roli tych osób w incydencie.
- Śledztwo cały czas się toczy i jest za wcześnie na tego typu komentarze - oznajmia Brendan McManus.
Hasła logowania członków programu lojalnościowego Marriott Bonvoy Hotel, którzy padli ofiarą ataku, zostały wyłączone. Hotel poinformował ich o konieczności utworzenia nowego hasła i włączeniu uwierzytelniania wieloskładnikowego. Firma uruchomiła również specjalny portal, gdzie goście mogę uzyskać szczegółowe informacje na temat incydentu. Marriott oferuje również bezpłatną roczną usługę osobistego monitoringu.
Niestety, nie była to pierwsza wpadka tej sieci hotelowej. To już trzeci tego typu atak w ciągu ostatnich 18 miesięcy. W październiku ubiegłego roku sieć hoteli poinformowała, że nieznani napastnicy uzyskali dostęp do 1522 nazwisk, adresów i numerów ubezpieczenia społecznego należących do pracowników Marriota. Do gigantycznego wycieku doszło w listopadzie 2018 roku, z centralnego systemu Starwood wyparowały dane 500 milionów gości. Brytyjski Information Commissioner’s Office (ICO) zamierza obarczyć sieć hotelową grzywną w wysokości 123 milionów dolarów. Rzecznik ICO oznajmił, iż proces jest w toku.
Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie hakerzy mogą coraz częściej brać na cel hotele, a także agencje turystyczne. Pandemia sprawiła, że obie branże znalazły się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Właściciele mają na głowie całą masę problemów i kwestie związane z ochroną sieci, stają się dla nich trzeciorzędne. Przestępcy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Dlatego doradzałbym hotelarzom w tym niełatwym czasie szczególnie wzmożoną czujność. Ważny jest monitoring zachowań pracowników, np. analiza logów, która pokazuje kto i kiedy próbował uzyskać dostęp do danych gości. Paradoksalnie w obecnej sytuacji, kiedy nie ma gości lub jest ich mniej, jest to ułatwione zadanie. Osobna kwestia to odpowiednie zabezpieczenie sieci, bo atak może przyjść z zewnątrz. – tłumaczy Mariusz Politowicz, ekspert ds. bezpieczeństwa w Bitdefender Polska.
źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.