Komunikacja wewnętrzna w dobie epidemii – zalecenia dla firm
Nieskuteczna komunikacja w firmie to koszt 40 tys. złotych rocznie. Liczba ta dotyczy jednak okresu, w którym funkcjonowanie firmy nie jest zagrożone przez globalną epidemię. W tej chwili kwota ta poszybowała w górę, a komunikacja wewnętrzna jest szansą na dalsze, sprawne funkcjonowanie firmy po epidemii. O jakich elementach należy pamiętać komunikując się z pracownikami w dobie kryzysu?
Kryzys? Jaki kryzys?
Pierwszym krokiem jest zaakceptowanie rzeczywistości. Fakt - firma jest w momencie kryzysowym. Oznacza to, że istnieje zagrożenie, że cele biznesowe nie zostaną osiągnięte lub nastąpi konieczność podejmowania trudnych decyzji, jakimi będą zwolnienia części załogi lub obniżanie pensji. Czasy niepewności wymagają jednak od kadry kierowniczej dużo wysiłku zawodowego i poświęceń. Jeśli zarządzasz zespołem, Twoim obowiązkiem jest pomóc mu przejść przez ten kryzys, nie zatajając istotnych informacji.
Zadanie dla ciebie: Powołaj zespół odpowiedzialny za reagowanie na nowo powstałe problemy i opracowujący plan awaryjny. Jeśli nie masz doświadczenia w zarządzaniu kryzysem, poproś ekspertów, którzy pomogą ci odpowiednio zaplanować strategię działań i powołają sztab kryzysowy. Krok drugi - w komunikacji z pracownikami powiedz prawdę - przedstaw, jak wygląda aktualna sytuacja. Na bieżąco aktualizuj informacje i dobierz odpowiedni kanał komunikacji, aby każdy pracownik miał jasny ogląd sytuacji. Fakty są na wagę złota i mają duże znaczenie w czasach poważnego kryzysu.
Zarządzanie kryzysowe - jasne wytyczne
Według danych przedstawionych przez Deloitte 46% przedsiębiorstw planuje obniżyć swoje oczekiwania pod względem wyników na rok 2020. Należy jednak zrobić wszystko, aby zapewnić przypływ środków finansowych i utrzymać rytm pracy. Mimo że wielu pracowników wykonuje pracę zdalnie (i jest to dla nich nowość), to warto określić zasady, które pozwolą im wypracować nową rutynę (np. godziny zebrań, sposób komunikacji z klientami, czy zadania do wykonania).
Zarządzanie kryzysowe, oparte na przejrzystej komunikacji wewnętrznej jest kluczem do przetrwania w sytuacji epidemii- tłumaczy Bartosz Zieliński z agencji Commplace, wspierającej firmy w zarządzaniu kryzysowym. W wielu przypadkach to głównie odpowiednia komunikacja wewnętrzna przedsiębiorstwa będzie kluczowym czynnikiem wpływającym na późniejsze funkcjonowanie firmy i employer branding. Panika jest zaraźliwa. Ale spokój także. Właśnie dlatego warto stworzyć jasny plan działania, który pozwoli pracownikom zachować namiastkę codzienności i wykonywać swoje obowiązki - dodaje ekspert z Commplace.
Zadanie dla ciebie: komunikuj się częściej ze swoim zespołem. Dobrym pomysłem jest organizacja codziennych, porannych spotkań z pracownikami (po wcześniejszej odprawie z zespołem kryzysowym lub kierowniczym). Niech każdy pracownik otrzyma konkretną listę wytycznych dotyczących funkcjonowania jego stanowiska pracy.
Komunikacja wewnętrzna: słuchaj i pytaj
Niepokój i stres emocjonalny mogą być szkodliwe dla produktywności. Dodatkowo - pracownicy pełnią funkcję ambasadorów marki. Jeśli nie zostaną poinformowani i nie zrozumieją bieżącego położenia firmy, ich panika może przenieść się na zewnątrz organizacji. Właśnie dlatego rób częste zdalne spotkania i zebrania. Bądź dostępny i gotowy na rozmowę, a także często pytaj pracowników o ich samopoczucie.
Sytuacje, które zmuszają nas do zerwania z codziennymi rytuałami i przyzwyczajeniami, u wielu osób wywołują trudne emocje. Pojawiają się: lęk przed przyszłością, obawa o zdrowie bliskich, irytacja z powodu odwołanych spotkań, żal z powodu przepadających okazji biznesowych, czy smutek. Dlatego tak istotne jest umiejętne zarządzanie ludźmi oraz ich emocjami-mówi mgr Dorota Ben, terapeuta i trener rozwoju osobistego.
Zadanie dla ciebie: zatroszcz się o zdrowie fizyczne i psychiczne swoich pracowników. Podczas spotkań - czy w siedzibie firmy, czy zdalnych, pytaj o emocje i obawy pracowników. Przemyślana komunikacja wewnętrzna pozwoli zbudować relację z pracownikami, która finalnie wpłynie na employer branding.
Na koniec - pomyśl o wykorzystaniu w komunikacji wewnętrznej wiedzy i pozycji ekspertów. Jeśli masz możliwość - włącz do rozmów lekarzy lub naukowców. Ich wizerunek i wiarygodność pomogą pracownikom zachować spokój i przetrwać kryzys.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.