COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
W Polsce systematycznie przybywa odpadów opakowaniowych. Aby ograniczyć ich ilość i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, konieczne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. Z powodzeniem funkcjonuje on już w innych krajach Unii Europejskiej, a w Polsce zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Grupa Kapitałowa COMP wprowadza rozwiązania technologiczne, które ułatwią odbiór opakowań i wdrożenie systemu kaucyjnego w naszym kraju.
Dane Eurostat wskazują, że w 2021 roku wytworzonych zostało średnio w skali Europy ponad 188 kg odpadów opakowaniowych. Co trzecie opakowanie to stały odpad komunalny. Każde z nich stanowi poważne wyzwanie dla środowiska naturalnego. Odpady opakowaniowe zalegają na wysypiskach śmieci, zanieczyszczają wodę i glebę oraz stwarzają zagrożenie dla zwierząt. O tym, jak dużym są problemem dla naszego najbliższego otoczenia, świadczy fakt, że w 2021 roku państwa UE wygenerowały ich łącznie aż 84 mln ton. Przewiduje się, że bez podjęcia żadnych działań ta ilość odpadów wzrośnie do 2030 roku nawet o 19%.
Sytuacja w Polsce zmieni się od 1 stycznia 2025 roku, kiedy to zacznie obowiązywać system kaucyjny. Objęte nim zostaną butelki szklane o pojemności do 1,5 litra, butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do 3 litrów (z zakrętkami i wieczkami) oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra. Przy zakupie tego typu produktów konsument będzie dopłacać kaucję w kwocie od 0,50 zł do 1 zł. Następnie będzie mógł oddać opakowanie w dowolnym miejscu objętym systemem kaucyjnym lub automacie RVM i otrzymać zwrot kaucji.
Zbiórka opakowań ma przyczynić się do ochrony środowiska poprzez realizację założeń gospodarki obiegu zamkniętego. Zwiększy też zyski obiektów handlowych, które będą uczestniczyć w systemie kaucyjnym. Ten obowiązek dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2, mniejsze placówki mogą przystąpić do niego dobrowolnie. Doświadczenia z innych krajów objętych systemem DRS jednoznacznie wskazują, że w przypadku nieprzystąpienia danego sklepu do systemu kaucyjnego, konsumenci mogą udać się do konkurencji, która umożliwia zwrot opakowań i kaucji. Do jej otrzymania nie będzie bowiem wymagany paragon.
Skuteczne wdrożenie systemu kaucyjnego wspiera Grupa Kapitałowa COMP, która posiada 30-letnie doświadczenie w tworzeniu efektywnych rozwiązań dla rynku handlu i usług. – Jesteśmy specjalistami w projektowaniu rozwiązań fiskalnych dla rynku detalicznego w Polsce. Naszymi wiodącymi markami są urządzenia Elzab i Novitus oraz aplikacje sprzedażowe InSoft. W ramach rozwoju firmy, wdrożyliśmy nowe rozwiązania oparte na naszym technologicznym know-how. Umożliwią one zintegrowanie systemu kaucyjnego z urządzeniami fiskalnymi, które detalista posiada obecnie w swoim sklepie. Jestem przekonany o tym, że dzięki temu zbiórka odpadów opakowaniowych będzie przebiegać sprawnie, podobnie jak ma to miejsce w wielu krajach, m.in. w Szwecji, Finlandii, ale też na Łotwie czy Słowacji – komentuje Michał Pląska, dyrektor zarządzający w COMP Centrum Innowacji.
Wraz z wprowadzeniem systemu kaucyjnego w 2025 roku, COMP wesprze proces przekazywania opakowań do operatora, obsługę rozliczeń oraz umożliwi automatyzację związaną z pobieraniem i wypłatami kaucji. Będzie się to odbywać bez konieczności instalacji dodatkowego sprzętu oraz automatów, co z pewnością ułatwi pracę właścicielom małych, osiedlowych sklepów, którzy często nie mogą sobie pozwolić na ponoszenie dużych kosztów. Z automatów do zbiórki odpadów opakowaniowych RVM z pewnością jednak skorzystają sieci handlowe. Nowe rozwiązania umożliwią także szybkie podpisanie umowy z operatorem systemu kaucyjnego oraz przekazywanie do niego danych pozwalających na szybkie rozliczenia środków kaucyjnych. Za sprawą intuicyjnego narzędzia online, umożliwi pełną kontrolę obiegu opakowań oraz kaucji. Zapobiegnie też nadmiernemu przeznaczaniu własnych środków przez detalistów na wypłatę kaucji za zwracane opakowania.
Grupa Kapitałowa COMP wspiera rynek tradycyjny od 30 lat, dostosowując się do zmieniających się warunków i gospodarczych trendów. Obecnie ma 65% udziałów w rynku handlu detalicznego w Polsce, a za jej sprawą w bezpieczny sposób rozliczanych jest nawet 70 mln transakcji rocznie. Dzięki szytym na miarę rozwiązaniom technologicznym sprawia, że rynek handlu detalicznego, wraz z wdrożonym systemem kaucyjnym, będzie funkcjonował sprawnie, osiągając przy tym założone cele związane z poszanowaniem środowiska.
Multirabaty dostępne na stronie amica.pl
Salesforce Shopping Index Q1 2024 - konsumenci oszczędzają i odkładają wydatki
Jeszcze szybsze i wygodniejsze zwroty teraz na ERLI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.