Czy Spółdzielnie Mieszkaniowe czeka kryzys?
Drożyzna jest widoczna nie tylko na paragonach w sklepach. Rosnące koszty kredytów, a także transportu czy usług spędzają sen z oczu Polaków. W trudnej sytuacji są mieszkańcy wspólnot czy Spółdzielni Mieszkaniowych. Ci już dzisiaj drżą na myśl o rosnących rachunkach i obawiają się nadchodzącego sezonu grzewczego. Rosną opłaty za energię elektryczną, sukcesywnie wzrasta wysokość czynszu, a także koszty wywozu odpadów. Część Spółdzielni Mieszkaniowych już dziś próbuje się zabezpieczyć przed wysokimi rachunkami za ogrzewanie i inwestuje w odnawialne źródła energii.
Ceny dóbr i usług w Polsce były średnio wyższe o 15,5 proc. niż przed rokiem – wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Aż o 24,2 proc. wzrosły koszty użytkowania mieszkania i nośniki energii, a o ponad jedną dziesiątą koszty prowadzenia gospodarstwa domowego. Inflacja mobilizuje firmy, a także wspólnoty czy spółdzielnie mieszkaniowe do poszukiwania oszczędności.
Co wpływa na koszt ciepła w spółdzielni mieszkaniowej?
Ustawa Prawo Energetyczne reguluje kwestie związane z ogrzewaniem mieszkań. Umowę z dostawcą energii w przypadku spółdzielni mieszkaniowych zawiera sama SM. To ona rozlicza koszty ciepła dostarczanego do budynku. W jaki sposób zatem są wyliczane rachunki dla poszczególnych lokali? Te kwestie regulują przepisy wewnętrzne.
Wzrost kosztów ogrzewania dla portfeli Polaków może być zabójczy. Te zależą od taryfy za ciepło od danego dystrybutora i miejscowości, np. we Wrocławiu mieszkańcy spółdzielni musieli zapłacić o 13 proc. więcej środków pieniężnych za ogrzewanie mieszkania. Czy jest jakieś rozwiązanie, by uniknąć płacenia wysokich rachunków? Wybrane Spółdzielnie w Polsce mają na to pomysł.
Spółdzielnie Mieszkaniowe idą po OZE
Część Spółdzielni Mieszkaniowych w Polsce już teraz zainwestowała w odnawialne źródła energii. Przykładem może być SM „Żuławy” we wsi Cedry Wielkie. Ta zlikwidowała kotłownię węglową, zainstalowała pompy ciepła i panele fotowoltaiczne. Efekt? 100 proc. oszczędności z tytułu ogrzewania mieszkania i ograniczona emisja CO2 o 466 ton rocznie. Z podobnego rozwiązania skorzystała Wspólnota Mieszkaniowa w Szczytnie. OZE zastąpiły starą kotłownię gazową. Z pomp ciepła korzysta także Dźwierzucka Spółdzielnia Mieszkaniowa „Sasek”. Spółdzielnia Mieszkaniowa w Zwoleniu odłącza od sieci zasilanej gazem kolejne bloki i inwestuje w ogrzewanie pompami ciepła, po tym jak pilotażowa instalacja w jednym budynku okazała się olbrzymim sukcesem. Zatem przykłady można mnożyć.
Zdaniem ekspertów Euros Energy, producenta ekologicznych rozwiązań instalacyjnych, spółdzielnie mieszkaniowe jeszcze bardziej powinny otworzyć się na nowe rozwiązania związane z ogrzewaniem mieszkań. Do takich niewątpliwe należą odnawialne źródła energii, wśród nich pompy ciepła.
Pompy ciepła dla mieszkańców bloków
Zdaniem eksperta DARMOmodernizacja – bo tak określa inwestycję w pompy ciepła dla mieszkańców bloków producent tych rozwiązań – jest więcej niż opłacalna.
- Nazwaliśmy ją DARMOmodernizacją, ponieważ z punktu widzenia rachunku spółdzielcy nie ma w związku z tym procesem żadnych dodatkowych kosztów. Istotne obniżenie kosztów ogrzewania finansuje koszt kredytu, który spółdzielnia zaciąga na modernizację. Rachunki nie rosną, a budynek zyskuje zupełnie nowe oblicze – jest wyremontowany i niezależny energetycznie. Mieszkania zyskują na komforcie i wartości bez żadnej inwestycji ze strony właściciela. – tłumaczy Paweł Poruszek, Prezes Zarządu Euros Energy.
Instalowanie pomp ciepła to gwarancja niższych rachunków, ochrona środowiska naturalnego, a także bezpłatna klimatyzacja w każdym lokalu. Nic więc dziwnego, że oprócz właścicieli domów, także coraz więcej spółdzielni mieszkaniowych w Polsce decyduje się na takie rozwiązanie.

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.