Komunikaty PR

Czy Spółdzielnie Mieszkaniowe czeka kryzys?

2022-08-12  |  01:00
Biuro prasowe

Drożyzna jest widoczna nie tylko na paragonach w sklepach. Rosnące koszty kredytów, a także transportu czy usług spędzają sen z oczu Polaków. W trudnej sytuacji są mieszkańcy wspólnot czy Spółdzielni Mieszkaniowych. Ci już dzisiaj drżą na myśl o rosnących rachunkach i obawiają się nadchodzącego sezonu grzewczego. Rosną opłaty za energię elektryczną, sukcesywnie wzrasta wysokość czynszu, a także koszty wywozu odpadów. Część Spółdzielni Mieszkaniowych już dziś próbuje się zabezpieczyć przed wysokimi rachunkami za ogrzewanie i inwestuje w odnawialne źródła energii. 

Ceny dóbr i usług w Polsce były średnio wyższe o 15,5 proc. niż przed rokiem – wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Aż o 24,2 proc. wzrosły koszty użytkowania mieszkania i nośniki energii, a o ponad jedną dziesiątą koszty prowadzenia gospodarstwa domowego. Inflacja mobilizuje firmy, a także wspólnoty czy spółdzielnie mieszkaniowe do poszukiwania oszczędności.

Co wpływa na koszt ciepła w spółdzielni mieszkaniowej?

Ustawa Prawo Energetyczne reguluje kwestie związane z ogrzewaniem mieszkań. Umowę z dostawcą energii w przypadku spółdzielni mieszkaniowych zawiera sama SM. To ona rozlicza koszty ciepła dostarczanego do budynku. W jaki sposób zatem są wyliczane rachunki dla poszczególnych lokali? Te kwestie regulują przepisy wewnętrzne.

Wzrost kosztów ogrzewania dla portfeli Polaków może być zabójczy. Te zależą od taryfy za ciepło od danego dystrybutora i miejscowości, np. we Wrocławiu mieszkańcy spółdzielni musieli zapłacić o 13 proc. więcej środków pieniężnych za ogrzewanie mieszkania. Czy jest jakieś rozwiązanie, by uniknąć płacenia wysokich rachunków? Wybrane Spółdzielnie w Polsce mają na to pomysł.

Spółdzielnie Mieszkaniowe idą po OZE

Część Spółdzielni Mieszkaniowych w Polsce już teraz zainwestowała w odnawialne źródła energii. Przykładem może być SM „Żuławy” we wsi Cedry Wielkie. Ta zlikwidowała kotłownię węglową, zainstalowała pompy ciepła i panele fotowoltaiczne. Efekt? 100 proc. oszczędności z tytułu ogrzewania mieszkania i ograniczona emisja CO2 o 466 ton rocznie. Z podobnego rozwiązania skorzystała Wspólnota Mieszkaniowa w Szczytnie. OZE zastąpiły starą kotłownię gazową. Z pomp ciepła korzysta także Dźwierzucka Spółdzielnia Mieszkaniowa „Sasek”. Spółdzielnia Mieszkaniowa w Zwoleniu odłącza od sieci zasilanej gazem kolejne bloki i inwestuje w ogrzewanie pompami ciepła, po tym jak pilotażowa instalacja w jednym budynku okazała się olbrzymim sukcesem. Zatem przykłady można mnożyć.

Zdaniem ekspertów Euros Energy, producenta ekologicznych rozwiązań instalacyjnych, spółdzielnie mieszkaniowe jeszcze bardziej powinny otworzyć się na nowe rozwiązania związane z ogrzewaniem mieszkań. Do takich niewątpliwe należą odnawialne źródła energii, wśród nich pompy ciepła.

Pompy ciepła dla mieszkańców bloków

Zdaniem eksperta DARMOmodernizacja – bo tak określa inwestycję w pompy ciepła dla mieszkańców bloków producent tych rozwiązań – jest więcej niż opłacalna.

- Nazwaliśmy ją DARMOmodernizacją, ponieważ z punktu widzenia rachunku spółdzielcy nie ma w związku z tym procesem żadnych dodatkowych kosztów. Istotne obniżenie kosztów ogrzewania finansuje koszt kredytu, który spółdzielnia zaciąga na modernizację. Rachunki nie rosną, a budynek zyskuje zupełnie nowe oblicze – jest wyremontowany i niezależny energetycznie. Mieszkania zyskują na komforcie i wartości bez żadnej inwestycji ze strony właściciela. – tłumaczy Paweł Poruszek, Prezes Zarządu Euros Energy.

Instalowanie pomp ciepła to gwarancja niższych rachunków, ochrona środowiska naturalnego, a także bezpłatna klimatyzacja w każdym lokalu. Nic więc dziwnego, że oprócz właścicieli domów, także coraz więcej spółdzielni mieszkaniowych w Polsce decyduje się na takie rozwiązanie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.