Komunikaty PR

Dlaczego tegoroczny Black Friday może być niebezpieczny dla naszych finansów

2021-11-26  |  01:00
Biuro prasowe
  • Aż 86% gospodarstw domowych w Polsce odczuwa wzrost cen bardziej niż zwykle – wynika z najnowszego badania ZPF i IRG SGH.
  • Mimo to, rośnie skłonność Polaków do ponoszenia wydatków na dobra trwałego użytku, np. sprzęt AGD/RTV[1].
  • Konsumenci nie chcą także rezygnować ze specjalnych okazji do zakupów  – większość, bo aż 9/10 osób, planuje zrobić zakupy podczas tegorocznego Black Friday[2].
  • Eksperci przestrzegają przed, tylko z pozoru atrakcyjnymi, promocjami oraz zadłużaniem się na cele zakupowe ponad swoje możliwości.

W ostatnich latach Black Friday nie ma za wiele wspólnego z pierwotnym zamysłem, czyli możliwością zrobienia zakupów w okazyjnych cenach jedynie w ostatni piątek listopada. Obecnie promocje zaczynają się już 2 listopada i trwają praktycznie do Świąt, o czym konsumenci informowani są na każdym kroku - przez bilbordy, media społecznościowe oraz reklamy w prasie, radiu i telewizji. Okazuje się, że większość z nas nie oprze się pokusie zakupów, pomimo innych wydatków, które coraz bardziej obciążają budżety domowe.

Inflacja nie powstrzyma Polaków przed zakupami?

W ostatnich miesiącach inflacja w Polsce sięga rekordowych poziomów, co szczególnie widoczne jest w rosnących cenach, m.in. artykułów spożywczych. Nasze budżety obciążane są również przez wysokie koszty energii, gazu i paliw. Z najnowszego badania ZPF i IRG SGH wynika, że aż 86% gospodarstw domowych w Polsce odczuwa wzrost cen bardziej niż zwykle. Mimo to, nadal jesteśmy skłonni korzystać z zakupowych okazji.

- W badaniu „Sytuacja na rynku consumer finance” zapytaliśmy Polaków o skłonność do ponoszenia wydatków na dobra trwałego użytku, jak sprzęty domowe. Choć wyniki nie osiągnęły jeszcze poziomów sprzed pandemii, to w III kwartale br. 63,5% uznało takie zakupy za prawdopodobne, a ponad połowa chce je sfinansować kredytem. Wzrost popytu to dobry sygnał dla gospodarki, jednak pamiętajmy o możliwych dalszych podwyżkach, m.in. stóp procentowych, które podniosą wysokość raty kredytu. Zawsze zostawiajmy też finansowy bufor bezpieczeństwa na kolejny miesiąc, nawet niewielki, choćby 50 zł, który pokryje ewentualne, nieprzewidziane wydatki – mówi dr Artur Trzebiński, Doradca ds. ekonomicznych Związku Przedsiębiorstw Finansowych.

Black Friday – jak robić zakupy, żeby faktycznie skorzystać?

Okazją do zrobienia dużych zakupów są listopadowe wyprzedaże typu Black Friday, Cyber Monday i inne przedświąteczne promocje. Wtedy też kupujemy sprzęty AGD i RTV, a także prezenty pod choinkę dla najbliższych. Należy jednak być czujnym. Jak wynika z danych Deloitte, podczas ubiegłorocznego Black Friday średnie obniżki cen osiągnęły zaledwie 3,4%.

Gorączka zakupów może spowodować, że: po pierwsze - nie sprawdzimy cen w innych sklepach i znacznie przepłacimy, a po drugie – sięgniemy po towary, na które tak naprawdę nas nie stać lub nawet ich nie potrzebujemy. Możemy wówczas podjąć nieprzemyślane decyzje w kwestii finansów, a konsekwencje będziemy odczuwać jeszcze przez wiele miesięcy. Jest to szczególnie niebezpieczne w obecnej rzeczywistości rosnących wciąż cen podstawowych artykułów domowych oraz rachunków.

Jeśli zdecydujemy się na kredyt, pożyczkę, czy też raty, pamiętajmy też, by dokładnie zapoznać się z zasadami finansowania i oprocentowaniem. Upewnijmy się więc, że wysokość miesięcznej raty jest dopasowana do naszych możliwości. Jeśli na etapie spłacania zdarzy się tak, że nie będziemy w stanie regulować kolejnych rat w terminie, niezwłocznie poinformujmy o tym wierzyciela i nie unikajmy odpowiedzialności, gdy zgłosi się do nas windykator.

8 najważniejszych zasad podczas zakupów w Black Friday:

  1. Zastanówmy się, jakich sprzętów czy odzieży faktycznie potrzebujemy;
  2. Porównajmy ceny artykułów w kilku miejscach;
  3. Zastanówmy się, czy faktycznie nas na nie stać;
  4. Nie wydawajmy więcej niż na to pozwala budżet domowy;
  5. Pamiętajmy, że wirtualne pieniądze wydaje się łatwiej i szybciej, co grozi nadszarpnięciem budżetu;
  6. Biorąc pożyczkę, zawsze dokładnie zapoznajmy się z warunkami finansowania;
  7. Nie unikajmy odpowiedzialności, gdy pojawią się problemy ze spłatą.
     

 

 

 


[1] Raport ZPF i IRG SGH: Sytuacja na rynku consumer finance. III kwartał 2021

[2] Ankieta Offerista: Jakie zakupy planują konsumenci na Black Friday 2021 i ile wydadzą?

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.