Komunikaty PR

Konsumenci ufają influencerom oznaczającym współpracę z markami

2021-11-29  |  16:00
Biuro prasowe
Kontakt
Beata Sadowska
IQS Sp. z o.o.

ul. Mangalia 2a
02-758 Warszawa
beata.sadowska|gmail.com| |beata.sadowska|gmail.com
(22) 592 63 00
www.grupaiqs.pl

Konsumenci ufają influencerom oznaczającym współpracę z markami - wynika z badania LifeTube i IQS przeprowadzonego na platformie Omnisurv by IQS. Tylko 17% badanych deklaruje, że współpraca z influencerem może zniechęcić ich do marki.

W związku z toczącą się ostatnio dyskusją i działaniami podjętymi przez UOKiK w celu ustalenia, w jaki sposób współpraca marek z influencerami powinny być oznaczone, największa w Polsce agencja influencer marketingu i sieć partnerska LifeTube oraz agencja badawcza IQS zbadali, czy fani twórców internetowych zauważają oznaczenia pojawiające się przy postach i w jaki sposób wpływa to na postrzeganie takich publikacji przez konsumentów.

Większość badanych (67%) deklaruje, że zauważa u obserwowanych przez siebie twórców posty oznaczone jako sponsorowane lub powstałe przy współpracy z marką (oznaczone takimi hashtagami jak #ad #spon #wspolpraca czy #reklama).

 - Większość topowych influencerów oznacza współprace już od dawna. Zdają sobie sprawę, jak ważne jest zaufanie ich fanów, więc transparentne informowanie o reklamach jest ważnym elementem tej strategii - komentuje Kamil Bolek, CMO LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset).

Dodatkowo autorzy zbadali, jaki wpływ na zaufanie odbiorców ma oznaczanie współprac. Okazuje się, że publikacje oznaczone jako “sponsorowane” są odbierane jako bardziej wiarygodne przez ponad połowę badanych (54%), nieco ponad ¼ uważa zaś, że są one mniej godne zaufania w porównaniu do postów, które nie powstały przy współpracy z marką.

Z przeprowadzonego badania wynika również, że konsumenci nadal chętnie sięgają po marki i produkty polecane przez influencerów. Nie mają również problemu z “przyznaniem się do tego”. Tylko 17% badanych deklaruje, że współpraca marki i influencera zniechęca ich do produktu, a ponad połowa (55%) uważa wręcz przeciwnie.

- Wciąż spory jest odsetek internautów, którzy bądź nie spotkali się z oznaczeniem współpracy komercyjnej w postach influencerów, bądź takich, którzy nie mają wyrobionych opinii na temat tego rodzaju współpracy. Obie te grupy mogą być oczywiście tożsame. Powszechność oznaczania postów i regulacje w tym zakresie z pewnością zwiększyłyby wiarygodność i zaufanie do całej branży - twierdzi Beata Sadowska, PR&Marketing Manager w IQS.

UOKiK sprawdza, czy influencerzy rzeczywiście oznaczają współprace z markami. Chodzi przede wszystkim o kryptoreklamy, czyli brak informowania obserwatorów o postach sponsorowanych. Jak dodaje Kamil Bolek, branża działa już nad samoregulacją, tj. nad wypracowaniem jak najlepszych praktyk w tym obszarze. - Zależy nam na stworzeniu mądrych regulacji, opierających się na zrozumieniu zarówno rynku influencer marketingu, jak i potrzeb konsumentów - tłumaczy.

W związku z toczącą się ostatnio dyskusją i działaniami podjętymi przez UOKiK w celu ustalenia, w jaki sposób współpraca marek z influencerami powinny być oznaczone, największa w Polsce agencja influencer marketingu i sieć partnerska LifeTube oraz agencja badawcza IQS zbadali, czy fani twórców internetowych zauważają oznaczenia pojawiające się przy postach i w jaki sposób wpływa to na postrzeganie takich publikacji przez konsumentów.

Większość badanych (67%) deklaruje, że zauważa u obserwowanych przez siebie twórców posty oznaczone jako sponsorowane lub powstałe przy współpracy z marką (oznaczone takimi hashtagami jak #ad #spon #wspolpraca czy #reklama).

 - Większość topowych influencerów oznacza współprace już od dawna. Zdają sobie sprawę, jak ważne jest zaufanie ich fanów, więc transparentne informowanie o reklamach jest ważnym elementem tej strategii - komentuje Kamil Bolek, CMO LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset).

Dodatkowo autorzy zbadali, jaki wpływ na zaufanie odbiorców ma oznaczanie współprac. Okazuje się, że publikacje oznaczone jako “sponsorowane” są odbierane jako bardziej wiarygodne przez ponad połowę badanych (54%), nieco ponad ¼ uważa zaś, że są one mniej godne zaufania w porównaniu do postów, które nie powstały przy współpracy z marką.

Z przeprowadzonego badania wynika również, że konsumenci nadal chętnie sięgają po marki i produkty polecane przez influencerów. Nie mają również problemu z “przyznaniem się do tego”. Tylko 17% badanych deklaruje, że współpraca marki i influencera zniechęca ich do produktu, a ponad połowa (55%) uważa wręcz przeciwnie.

- Wciąż spory jest odsetek internautów, którzy bądź nie spotkali się z oznaczeniem współpracy komercyjnej w postach influencerów, bądź takich, którzy nie mają wyrobionych opinii na temat tego rodzaju współpracy. Obie te grupy mogą być oczywiście tożsame. Powszechność oznaczania postów i regulacje w tym zakresie z pewnością zwiększyłyby wiarygodność i zaufanie do całej branży - twierdzi Beata Sadowska, PR&Marketing Manager w IQS.

UOKiK sprawdza, czy influencerzy rzeczywiście oznaczają współprace z markami. Chodzi przede wszystkim o kryptoreklamy, czyli brak informowania obserwatorów o postach sponsorowanych. Jak dodaje Kamil Bolek, branża działa już nad samoregulacją, tj. nad wypracowaniem jak najlepszych praktyk w tym obszarze. - Zależy nam na stworzeniu mądrych regulacji, opierających się na zrozumieniu zarówno rynku influencer marketingu, jak i potrzeb konsumentów - tłumaczy.

Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2021 na samoobsługowej platformie Omnisurv by IQS na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 18-64 lat.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: IQS Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie? Biuro prasowe
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden
Konsument Złodzieje nie mają Świąt
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.